کد خبر : 13354
تاریخ انتشار : شنبه 8 اسفند 1394 - 14:08

خطبه های نماز عبادی سیاسی جمعه فلاورجان (۷ اسفندماه ۱۳۹۴)

خطبه های نماز عبادی سیاسی جمعه فلاورجان (۷ اسفندماه ۱۳۹۴) در تحف العقول صفحه ۹۴ از رسول خدا(ص) روایتی نقل شده که فرمودند: هیچ بنده ای به تقوا نمی رسد و جز پرهیزگاران قرار نمی گیرد مگر آنکه از بیم مبتلا شدن به حرام از موارد مشکوک هم صرفه نظر کند. انسان اگر می خواهد

خطبه های نماز عبادی سیاسی جمعه فلاورجان (۷ اسفندماه ۱۳۹۴)
در تحف العقول صفحه ۹۴ از رسول خدا(ص) روایتی نقل شده که فرمودند: هیچ بنده ای به تقوا نمی رسد و جز پرهیزگاران قرار نمی گیرد مگر آنکه از بیم مبتلا شدن به حرام از موارد مشکوک هم صرفه نظر کند. انسان اگر می خواهد به تقوا برسد نه تنها باید حرام ها را کنار بگذارد بلکه آن مواردی را که مشکوک باشد و احتمال می دهد حرام است نباید آن امر را انجام دهد، لقمه ای که احتمال می دهد حرام باشد نباید بخورد، معامله ای که احتمال می دهد ربا باشد نباید آن معامله را انجام دهد و خلاصه مواردی که مشکوک است را باید کنار بگذارد تا انشا اله جزء پرهیزگاران قرار بگیرد. امیدواریم که خدای متعال به همه ی ما توفیق نیل به مدارج عالی تقوا عنایت بفرماید.
بحث ما در رابطه با عوامل ایجاد محبت و مودت بود. در بحث اطاعت از ناصح و خیرخواه که به عنوان یکی از مواردی که ایجاد مودت می کند خدمت شما عزیزان نکاتی ذکر شد، ادامه ی این بحث را امروز خواهیم داشت. روایات متعددی راجب خیرخواه ترین و ناصح ترین مردم داریم که خیرخواه ترین و ناصح ترین چه کسانی هستند. در اینجا به بعضی از آن ها اشاره می کنیم:
حضرت علی(ع) می فرمایند که ناصح ترین و خیرخواه ترین مردم کسی است که خیرخواه تر نسبت به خودش باشد و مطیع تر نسبت به پروردگارش باشد. معلوم می شود انسانی که می خواهد خیرخواه باشد اول باید خیرخواه خودش باشد. یعنی اگر می خواهد دیگران را نصیحت کند، عامل باشد و خودش عمل کند. می خواهد امر به معروف و نهی از منکر کند در درجه ی اول آمر خودش باید به معروف ها عمل کند و ناهی خودش باید از منکرات دوری کند. «انصح الناس» این گونه شخصی است.
در جایی دیگر امیرالمومنین علی(ع) می فرمایند: خیرخواه ترین شما نسبت به خودش کسی است که از همه بیشتر مطیع پروردگارش باشد. شبیه همان دعای بالا بود اما در ادامه اش می فرمایند: و خیانت کارترین شما با خودش کسی است که از همه بیشتر نافرمانی پروردگارش را بکند. کسی که نافرمانی پروردگارش را می کند به خودش خیانت کرده است و خائن ترین انسان این انسان است، یعنی حاضر است که به خودش لطمه بزند و گناهکار محسوب بشود، فاسق و قاجر باشد و فردای قیامت جزء دوزخیان قرار بگیرد. این خیانت کارترین شخص است. در رابطه با نصیحت کردن برای اصلاح نفس؛ از جمله نصایحی است که انسان باید از ناصح همواره بپذیرد و عمل کند. مثلاً برای اصلاح نفس یک نفر صفت زشتی را در  وجود ما می بیند و ما را راهنمایی و نصیحت می کند، این نصیحت جزء نصایحی است که انسان باید همواره بپذیرد و حتماً باید به این نصیحت عمل کند چون به نفع شخص است. اگر نفس درست نشود کارهای ما هم درست نمی شود، اگر هواهای نفسانی اصلاح نشود، اگر سلطه بر هوای نفسانی نباشد، انسان را به گمراهی و ذلالت می کشاند. در این رابطه امیرالمومنین علی(ع) می فرمایند: هر کس که به تو دستور داد مبنی بر اصلاح نفست، مثلاً آدم حسود و سخن چینی هستی، یک نفر تو را راهنمایی می کند و دستور به تو می دهد که این کارها را کنار بگذار و یا مثلاً خدای نکرده کسی به انجام واجبات سستی می کند و عمل نمی کند و واجبات را ترک می کند، صداقت ندارد، راستی و درستی در زندگی اش کم پیدا می شود، امرش می کند به صداقت و درستی؛ اینکه نمازش را درست بخواند. حضرت می فرمایند: اگر کسی تو را از باب نصیحت این گونه امر کرد حتماً از او اطاعت کن، در رابطه با اصلاح نفست. و این چنین شخصی سزاوار است که از او اطاعت کنید. شایسته ترین اموری که انسان باید از دیگران اطاعت کند و بپذیرد یکی همین است که در رابطه با اصلاح نفس ما را راهنمایی کند و از صفات رذیله دست برداریم؛ مثلاً اگر واجبات را انجام نمی دهیم، واجبات را انجام دهیم و اگر حرامات در زندگی ما وارد شده است، آن ها را ترک کنیم و نفس خودمان را اصلاح کنیم. حضرت می فرمایند این احق است که انسان از چنین شخصی دستور را بپذیرد و نفس خود را اصلاح کند.
در جایی دیگر حضرت می فرمایند: که خودشان و اهل بیت(علیهم السلام) جزء خوش سخن ترین و خیرخواه ترین و خوب روترین افراد هستند. در حکمت ۱۲۰ نهج البلاغه امیر المومنین(ع) می فرمایند: ما اهل بیت خوش سخن ترین، ناصح ترین، خیرخواه ترین، خوش روترین افراد هستیم. بنابراین آنچه که از اهل بیت(علیهم السلام) دستور آمده است ما دستور را بپذیریم چون به انسان ناصح ترین افراد اهل بیت(علیهم السلام) هستند. از پدر، مادر و بهترین دوستان، اهل بیت(علیهم السلام) به ما خیرخواه تر هستند، لذا باید دستوراتشان را بپذیریم و عمل کنیم.
امام صادق(ع) در مورد اینکه خیرخواهی برای خود بسیار ارزشمند است و برکاتی دارد می فرمایند: هیچ بنده ی مسلمانی به خاطر خدا خیرخواه نفس خود نشد و حق را از نفس خویش و برای آن نگرفت مگر این که دو نعمت به او داده شد. حضرت اشاره می کنند به این دو نعمت؛ یکی رزق و روزی. خداوند آن قدر رزق و روزی به او می دهد که قانع می شود و دیگر حرص ندارد و دوم راضی می شود از خدا و این رضایت از خداوند باعث نجاتش می شود. پس اگر انسان مسلمان  خیرخواه نفس خودش باشد و حق نفس خودش را از نفسش بگیرد حتی اگر به ضررش باشد، نفس خودش را محکوم کند.
پروردگارا به همه ی ما توفیق اطاعت، بندگی، ترک گناه، و پیروی از قرآن کریم و اهل بیت و عصمت و طهارت عنایت بفرما. .
Namazfalavarjan
 
در جلد ۶ مستدرک الوسائل در مورد جایگاه و اهمیت نماز عبادی سیاسی جمعه روایات متعددی است که بعضی از این روایات را خدمت شما عرض کردیم و امروز هم در صفحه ۹۰ جلد ۶ مستدرک روایتی است که انس بن مالک از رسول خدا(ص) نقل می کند، حضرت فرمودند هنگامی که شب معراج مرا به سوی آسمان بردند، در زیر عرش هفتاد هزار شهر را دیدم که هر شهری مانند دنیای شما بود و فرشتگان بال هایشان را گشوده تسبیح(سبحان الله) و تحلیل(لا اله الا الله) خدا نموده و می گفتند بار خدایا به کسانی که در نماز جمعه حاضر می شوند رحمت فرما، بار خدایا آنانکه غسل جمعه می کنند ببخشا. این جملاتی است که رسول خدا از فرشتگان الهی نقل می کنند.
در مورد مناسبت ها:
عمدتاً دو مناسبت داریم؛ ۸ اسفند روز امور تربیتی و تربیت اسلامی است. تربیت از مسائل بسیار مهم در مکتب انبیا از جمله مکتب اسلام و سیره و سنت رسول خدا و اهل بیت عصمت و طهارت است. اصولاً پیامبران الهی و کتب آسمانی برای این نازل شده اند که انسان ها را براساس فطرت توحیدی تربیت کنند. انسانی که براساس فطرت توحیدی تربیت بشود در مسیر کمال خودش قرار می گیرد. اگر این فطرت توحیدی درست بالنده نشود و استعدادها درست رشد نکند و تربیت صحیح نباشد، انسان از انسانیت ساقط می شود.
قرآن کریم می فرماید: انسان هایی که تربیت الهی ندارند مانند چهارپایان هستند، حتی بدتر از چهارپایان و انواع و اقسام جنایت ها را خواهند داشت. بنابراین یکی از عمده ترین علل ارسال رسل و کتب این بوده است. این پیامبران که برگزیدگان خدا هستند برای این مبعوث شده اند و کتاب های آسمانی از جمله قرآن کریم که کلام خدا و کلام وحی است برای این نازل شده که انسان ها را در هر زمانی تربیت کنند و از جمله پیامبر اسلام و قرآن برای تربیت ما انسان ها آمده است. پس مسئله تربیت یک مسئله ی بسیار مهم است. اصولاً اگر تربیت صحیح اسلامی و الهی نباشد حقیقت ظرفیت های انسان بالنده نمی شود و رشد نمی کند. انسان رشد می کند، اما رشدی که در مسیر انحطاط اوست، در مسیر از بین رفتن انسانیت اوست. اگر این تربیت وحیانی و الهی نباشد تربیت صحیح نخواهد بود، بنابراین مسئله ی تربیت اهمیت زیادی دارد. هدف خداوند متعال از خلقت انسان چه بود؟ قرآن کریم در سوره ی مبارکه ی بقره آیه۳۰ به این مسئله اشاره می کند. خدای متعال به فرشتگان فرمود من می خواهم بر روی زمین خلیفه ی خودم را قرار بدهم. هدف از آفرینش این بود که انسان خلیفه ی خدا بر روی زمین بشود. خلیفه ی خدا یعنی چه؟ یعنی دقیقاً مثل خدا رفتار می کند، آنچه که خداوند گفته است انجام می دهد، چشم، گوش، زبان، بیان، دست و پا و انرژی، قدرت و اراده اش همه در مسیر الهی است. ما باید به مقام خلیفه الهی برسیم.  چه کسی و چگونه باید به مقام خلیفه الهی برسیم. با عقل خودمان نمی توانیم، باید وحی در کنار عقل باشد، باید پیامبر باشد، باید کتاب آسمانی یعنی قرآن باشد، باید سنت اهل بیت باشد که الحمدلله همه آنچه که انسان برای خلیفه شدن نیاز دارد امروز در کنار ما فراهم است و اگر ما خلیفه الهی نشویم مقصر خود ما هستیم و خدای متعال اتمام حجت کرده است با وجود پیامبر اسلام و اهل بیت پیامبر، قرآن کریم و سیره و سنت اهل بیت که تمام این ها می تواند سرنوشت ما را اصلاح کند و سرنوشتی زیبا قرار بدهد و ما را خلیفه ی الهی قرار بدهد. بنابراین مسئله ی تربیت مسئله ی بسیار مهمی است اما در جامعه ی اسلامی نسبت به تربیت جوان و نوجوان تأکید بیشتری شده است. بهترین مرحله ی عمر برای تربیت صحیح هفت سال دوم تا سال چهاردهم است. بنابراین اولاً خانواده ها دقت کنند در تربیت نوجوانشان و بعد آموزش و پرورش نهادهای فرهنگی، آموزش عالی، دانشگاه ها، حوزه های علمیه و مجموعه ی جامع باید در مسیر تربیت صحیح کردن جامعه و مخصوصاً قشر جوان تلاش کنند که امیدواریم این اتفاق مبارک همواره بیفتد. در این زمینه مساجد، حسینیه ها و مخصوصاً صدا و سیما نقش بسیار مهم و ارزشمندی دارد.
یک روایت هم از رسول خدا(ص) عرض می کنم، حضرت فرمودند به فرزندانتان احترام بگذارید و آن ها را خوب تربیت کنید. احترام به فرزند احترام به خود است، فرزند وقتی از پدر و مادر احترام ببیند حرف شنوی هم خواهد داشت اما اگر بی احترامی ببیند، این گونه نیست. خلاصه پایه ی اصلی سعادت بشر در تربیت صحیح الهی و اسلامی است.
اما مناسبت دیگر ۹ اسفند صدور فرمان مبارک امام بزرگوار مبنی بر تأسیس بنیاد مستضعفان و جانبازان در سال ۱۳۵۷ شمسی است. به موجب این حکم و دستوری که امام بزرگوار به شورای انقلاب تحویل دادند، تمام اموال منقول و غیرمنقول سلسله ی جنایتکار پهلوی و کارگردانان اصلی رژیم به نفع این بنیاد مصادره بشود و بعد از مدت اندکی این بنیاد مسئول رسیدگی به امور جانبازان انقلاب هم می شود. این مناسبت را هم گرامی می داریم.
از مسائل روز به چند مسئله اشاره می کنیم:
سخنان بسیار مهم مقام معظم رهبری در جمع هزاران نفر از مردم نجف آباد. ایشان به صراحت به برخی از مسائل روز از جمله انتخابات اشاره کردند و توصیه های روشنی را به مردم و داوطلبان مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی داشتند. در این دیدار باز هم مانند دیدارهای گذشته بر مسئله ی خطر نفوذ دشمن تأکید نمودند و اینکه دشمن می خواهد از طریق داوطلبان این دو مجلس نفوذ کند تذکراتی دادند و نکته ای را که اشاره کردند این بود که باید به کلام حضرت امام برگردیم و متوجه باشیم و البته بیشتر اشاره به این افراد داشتند که وقتی دشمن با هدف ایجاد تفرقه از عده ای تعریف و حمایت می کند این ها باید از خود عکس العمل نشان بدهند و در مقابل این تعریف دشمن برائت بجویند و خودشان را اصلاح بکنند و بگویند ما اینگونه نیستیم.
و همچنین در بخش دیگری از سخنانشان خصوصیاتی که باید مجلسین داشته باشند به آن خصوصیات پرداختند و خاطرنشان کردند که ملت ایران مجلسی می خواهد که درد مردم را بشناسد و شجاع و متدین باشد و دولت را به سمت اقتصاد درون زا سوق دهد، همان اقتصاد مقاومتی که متأسفانه در طول این سال های اخیر کمتر توجه شد. انشاءاله امیدواریم مجلسی روی کار بیاید که در مورد بحث اقتصاد مقاومتی واقعاً به وظایف خود آشنا باشند و مرعوب آمریکا نباشند.
ایشان همچنین در مورد هدف دشمن از تقسیم مردم و داوطلبان به میانه رو و تندرو تذکراتی را بیان کردند. فرمودند که میانه روی و اعتدال البته مطلوب اسلام است. میانه روی مقابل انحراف است میانه رو مقابل تندرو نیست. و بعد فرمودند اگر کسی در صراط مستقیم باشد چه اشکالی دارد که تند برود کسی به شاه راه صراط مستقیم رسیده چون صراط مستقیم بزرگراهی را می گویند که تمام راه های فرعی به آن ختم می شود. حالا یک نفر رسید به بزرگراه و خواست تند برود، این بد نیست. هم آیه و هم روایت داریم که توصیه ی قرآن و اهل بیت در مسیر صراط مستقیم در مسیر خیرات، برکات و حسنات هر چه می توانید تند بروید و سبقت بگیرید. بنابراین حرف دشمن که میانه رو را مطرح می کند و مقابل آن تندرو، آقا فرمودند منظور دشمن از میانه رو یعنی کسی که با دشمن سازش پیدا کند. منظور دشمن این است و منظور دشمن از تندرو یعنی همان حزب الهی ها. همان بچه هایی که حاضرند جانشان را بدهند اسلام و انقلاب بماند و خدا را شکر اکثر مردم ما این گونه هستند و برای حفظ نظام حاضرند همه چیزشان را در راه خدا بدهند.
مقام معظم رهبری فرمودند که افراد باید مواظب باشند که ادبیات دشمن را تکرار نکنند. اگر کسی ادبیات دشمن را تکرار کند چه خواسته و چه ناخواسته، عامل نفوذی دشمن است. در همین صحبت هایشان فرمودند عامل نفوذی لازم نیست حتماً از دشمن دستورالعمل گرفته باشند، حتماً یک حقوق یا پولی گرفته باشند، نه خیلی از اوقات افرادی هستند که بی خبر و ندانسته همان موضع و حرفی را می زنند که دشمن می زند و این خود باعث عامل نفوذ دشمن می شود که در گذشته هم مثال هایی را زدند. دشمن همواره به دنبال دوقطبی سازی دروغین بوده است. ملت ما واقعاً متحدند. اصلاً بحث اختلاف نیست. دشمن این کارها را انجام می دهد و همواره هم دنبال این بوده است که تفرقه را در داخل ایران ایجاد کند تا نقشه هایش عملی بشود و ایشان انتخابات را موجب عظمت ملت ایران دانسته اند.
مطلب بعدی که اشاره می کنم در روزهای اخیر رسانه ی دولتی انگلیس خبیث به دنبال فتنه انگیزی است و اطلاع دارید که بنگاه دروغ پراکنی انگلیس بی بی سی اظهار دارد مستقل است در حالی که دقیقاً دولتی است. یعنی تمام هزینه هایش را دولت انگلستان پرداخت می کند اما در تبلیغات اعلام می کنند که بی بی سی مستقل است که البته به هیچ عنوان این گونه نیست و بی بی سی این بنگاه دروغ افکنی مستقل نیست و یکی از سناریوهایی که کلید زده برای این بوده است که چهره های انقلابی که در بین کاندیداها مخصوصاً مجلس خبرگان هستند را به نوعی مخدوش و تخریب کند و حتی در اطلاعیه هایشان دستور می دهند و اظهار می کنند که به فلان کسی رأی ندهید چون این ها جزء افراطیون هستند. چرا دشمن دست به این کار زده، چون احساس می کند که نمی تواند آن داوطلبانی که مورد پسند خودش است را در مجلسین نفوذ دهد. اما ملت ما همواره نشان داده اند که آنچه دشمن تاکنون گفته دقیقاً عکس اش را انجام می دهند.
انشاءاله بهترین داوطلبان و استکبارستیزترین داوطلبان وارد این مجلسین می شوند و استوار در مقابل زیاده خواهی های دشمنان قرار می گیرند.
 .

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

https://eitaa.com/joinchat/2296250375Cf7848d8bdc