کد خبر : 13414
تاریخ انتشار : دوشنبه 10 اسفند 1394 - 12:08

نماینده مردم فلاورجان: سوءمدیریت‌ها قانون هدفمندی یارانه‌ها را ابتر گذاشته است

موسوی لارگانی  : سوءمدیریت‌ها قانون هدفمندی یارانه‌ها را ابتر گذاشته است   سیدناصرموسوی‌لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در بیان ارزیابی خود از برنامه پنجم، با اشاره به قانون هدفمندی یارانه‌ها و عدم اجرای صحیح آن به خبرنگار« شما» گفت: نکته مهمی که در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها قابل توجه است؛ این بود که یارانه‌ای را

موسوی لارگانی  : سوءمدیریت‌ها قانون هدفمندی یارانه‌ها را ابتر گذاشته است
 

سیدناصرموسویلارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در بیان ارزیابی خود از برنامه پنجم، با اشاره به قانون هدفمندی یارانهها و عدم اجرای صحیح آن به خبرنگار« شما» گفت: نکته مهمی که در اجرای قانون هدفمندی یارانهها قابل توجه است؛ این بود که یارانهای را که دولت به مردم پرداخت میکند، هزینهای است که ازجیب خود مردم پرداخت میشود و در حقیقت سرمایه و دارایی از دولت در این راستا هزینه نمیشود.84458_Orig

وی افزود: در زمان تصویب قانون هدفمندی یارانهها، پیشبینی شد، دولت باید بودجهای را که از افزایش قیمت حاملهای انرژی، به دست می آورد صرف موارد تعیین شده در قانون کند. در واقع افزایش این درآمدها باید به دو صورت مصرف میشد، به طوری که باید ۳۰ درصد از این درآمدها به عنوان تسهیلات در اختیار تولید و صنعت قرار میگرفت؛ در واقع اگر این بودجه پرداخت می شد، ما در حال حاضر با مشکلاتی که در حوزه صنعت وتولید به وجود آمده مواجه نمیشدیم.

موسوی ادامه داد: در حقیقت با افزایش حاملهای انرژی، صنعتگران و تولیدکنندگان ما با افزایش هزینه تولید روبهرو شدند، که این مسئله باعث شد تا تولیدکننده ما که نتوانند در بازار رقابت حضور فعال پیدا بکنند.

وی تصریح کرد: با افزایش قیمت گاز، برق و آب دربخش تولیدی، پیشبینی شد دولت با ارائه بستههای حمایتی به تولیدکنندگان کمک کند تا کمی خسارات تولیدگان جبران شود. اما متأسفانه درحال حاضر تولید کننده ما با مشکلات فراوانی روبه رو است؛ حال چه از تولیدکنندگان بزرگ ما چون ذوب آهن و مجتمع فولاد باشد؟! چه تولید کننده لوازم خانگی در خراسان رضوی ؟! درحقیقت این معضل برای تولیدکنندگان ما در سراسر ایران به وجود آمده است.

وی یادآورشد: کارخانههای مذکوربه دلیل بالابودن هزینه تولیدشان دیگر نمی توانند در بازار، رقابت کنند. به طورمثال قیمت آهنی وارداتی از چین با وجود فاصله مکانی از ایران، به جهت قیمت مناسبتر از آهن تولید داخلی است، زیرا از یک جهت هزینه تولید در داخل کشور بالا رفته است، و از طرفی دولت بسته حمایتی، تولیدکننده را پرداخت نکرده است.

موسوی خاطر نشان کرد:از طرف دیگر ۲۰ درصد از بودجه حاصله از افزایش حاملهای انرژی باید، صرف زیر ساختها میشد، در حالی که این مبلغ هم صرف زیرساختها نشد، زیرا کل درآمد حاصله در اختیار مردم به عنوان یارانه نقدی قرار گرفت.

این کارشناس مسائل اقتصادی در مجلس ادامه داد: اما نکته قابل توجه آن است که برخی این شائبه را ایجاد میکنند، که در دولت قبل وقتی یارانه نقدی پرداخت میشد، نفت بشکهای ۱۲۰ دلار بود! ولی الان زیر ۳۰ دلار است؛ در پاسخ باید گفت، این موضوع کاری به قیمت نفت ندارد؛ زیرا این پول هزینهای است که با افزایش حاملهای انرژی از خود مردم دریافت و اخذ میشود.

نماینده مردم فلاورجان با بیان نحوه پرداخت یارانه نقدی در دولت گذشته اظهار کرد: نکتهای که در حال حاضر در پرداخت یارانههای نقدی تعجب آور است، در دولت قبلی با وجود آنکه به کل ملت ایران و حتی به تعدادی از ایرانیان خارج از کشور یارانه نقدی پرداخت می شد، آنها اعلام
می
کردند که سالیانه ۱۵ هزار میلیارد، برای پرداخت یارانه نقدی کم آوردهاند؛ این در حالی بود که بنزین از ۱۰۰ به ۴۰۰ تومان و بعد از ۴۰۰ به ۸۰۰ تومان تغییر کرد. اما امروز با توجه به تک نرخی شدن قیمتهای حاملهای انرژی، قیمت گاز خانگی و صنعتی و برق افزایش پیدا کرده است، بنابراین درآمدهای دولت نیز افزایش پیداکرده و چندین برابر شده است. اما هنوز دولت اعلام می کند که ما ۲۲ هزارمیلیارد کمبود بودجه برای پرداخت یارانهها دارند. با وجود آنکه تعداد قابل توجهی از افراد، یارانههایشان قطع شده است.

موسوی خاطرنشان کرد: به نظر میرسد که این موضوع باید مورد بررسی قرار گیرد که به چه دلایلی دولت هم چنان در پرداخت نقدینگیها کمبود بودجه دارد. در حقیقت این موضوع نشاندهنده آن است که ساختاراقتصادی ما دارای اشکالات زیادی است؛ با وجود افزایش قیمتهای حامل انرژی هنوز ما نمیتوانیم یارانهها را پرداخت کنیم و در شب پرداخت یارانهها اعلام ناتوانی میکنیم. حتی این موضوع برای مردم هم مورد تعجب است، زیرا برخی از مردم حاضرهستند که یارانه نقدی خود را دریافت نکنند ولی قیمتهای حامل انرژی به همان زمان قبل از اجرای هدفمندی یارانهها برگردد.

وی در ادامه با بیان آنکه سوءمدیریتها در اجرای قانون هدفمندی یارانهها این قانون را ابتر گذاشته است؛ اظهار داشت: متأسفانه وجود سوءمدیریتها دردولتها و فسادهای اقتصادی که در دولتها وجود داشته است موجب بروز مشکلات ومعضلات اقتصادی در کشورشده است. اگر کمی شعارهای تبلیغات دولت یازدهم را به یاد داشته باشیم، آنها مداوم اعلام می کردند که ۸۰ از مشکلات اقتصادی کشور به سوءمدیریتها برمیگردد؛ یعنی ۸۰ درصد به مدیریتها ومسائل داخلی و ۲۰ درصد از این مشکلات به تحریمها به مسائل خارج از کشور برمیگردد. چنانچه دولتمردان کنونی به گذشتگان دائما خرده می-گرفتند.

وی افزود: اکنون حدود دو سال و نیم ازعمر دولت یازدهم میگذرد، اما شاهدیم که مسائل اقتصادی با وجود پذیرش توافقنامه و یا برجام نیز، هنوز حل نشده و مشکلات معیشتی مردم باقی است. گویا باز به منزل اول بر گشتهایم !! این سؤال است؛ ما که دائما به دولت قبلی اعلام میکردیم که سوءمدیریتها باعث شده که این مشکلات پیش بیاید؟ چرا اکنون دوباره همان حرفها را می زنیم؟ درحالی است که برجام هم اجرا شد و تحریمها بنا به گفته دولتمردان برداشته شد و مقدار زیادی از پولهای بلوکه شده به کشور برگشته است ولی چرا هنوز مشکلات اقتصادی کشور و مردم ادامه دارد؟

نماینده مردم فلاورجان با اشاره به رکود حاکم بر بازار اقتصاد ایران گفت: اگر هم اکنون روند رکودی بازار در کشور ادامه پیدا کند؛ کل اشتغال و تولید ما موجود ما زیر سوال خواهد رفت. معتقدم همه این مسائل به سوءمدیریتها و تحریمهای داخلی، برمیگردد. وقتی رکود در هر کشوری به وجود آید، دولتها به پشتیبانی تولید کنندگان و صنعتگران، عزم خود را جزم میکنند؛ نه تنها به آنها فشار نمیآورند بلکه با ارائه بستههای حمایتی که در اختیارشان میگذارند، آنها را حمایت می کنند. اما الان در کشور ما حقیقتا وضعیت قابل قبولی نیست، هر روزه تعداد بسیار زیادی از صنعتگران بر اثر فشارهای سازمان امورمالیاتی، فشارهای بانکها و … شرکتها و کارخانههایشان تعطیل شده و یا بعضا متاسفانه به دلیل ورشکستگی گرفتار زندان شدهاند و یا ممنوع الخروج هستند و یا دیگر نمیتوانند با اعتبار از دست رفته کار کنند، اینها همه معضلاتی است که به داخل کشور باید رسیدگی و مدیریت شود.

منبع خبر : هفته نامه شما

.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

https://eitaa.com/joinchat/2296250375Cf7848d8bdc