کد خبر : 13992
تاریخ انتشار : دوشنبه 2 فروردین 1395 - 10:44

رئیس میراث فرهنگی فلاورجان اعلام کرد: شناسایی ۴۶۴ اثر تاریخی در شهرستان فلاورجان

رئیس میراث فرهنگی فلاورجان اعلام کرد: شناسایی ۴۶۴ اثر تاریخی در شهرستان فلاورجان   رئیس میراث فرهنگی شهرستان فلاورجان گفت: شهرستان فلاورجان یکی از ۱۷ شهرستان استان اصفهان است که تاکنون ۴۶۴ اثر تاریخی در آن کشف و شناسایی شده است. به گزارش خبرنگار مهر، شهرستان فلاورجان در ۳۵ کیلومتری استان اصفهان قرار گرفته است

2032151
رئیس میراث فرهنگی فلاورجان اعلام کرد:
شناسایی ۴۶۴ اثر تاریخی در شهرستان فلاورجان
 
رئیس میراث فرهنگی شهرستان فلاورجان گفت: شهرستان فلاورجان یکی از ۱۷ شهرستان استان اصفهان است که تاکنون ۴۶۴ اثر تاریخی در آن کشف و شناسایی شده است.
به گزارش خبرنگار مهر، شهرستان فلاورجان در ۳۵ کیلومتری استان اصفهان قرار گرفته است که با داشتن ۴۶۴ اثر باستانی پس از کاشان، اردستان و نطنز جزو چهارمین شهرستان تاریخی استان اصفهان است.
از ۴۶۴ اثر باستانی، ۲۶ اثر در فهرست آثار ملی قرار گرفته و ۱۴ اثر هم در حال ثبت ملی است.
رئیس میراث فرهنگی شهرستان فلاورجان با اعلام مطالب فوق، اعلام کرد: سال گذشته بیش از یکصد هزار نفر مسافر و گردشگر از این شهرستان بازدید کردند و امسال پیش بینی می شود مسافران بیشتری از این شهرستان بازدید کنند چراکه سال گذشته با توجه به هوای بارانی در سطح استان اصفهان مسافران نوروزی زیاد در اصفهان نماندند.
کریمیان با معرفی بقعه پیر بکران به عنوان یک اثر باستانی و هنری این شهرستان، معماری، طراحی و کاشی کاری های این بنا را نمونه عالی از اثر هنری قرن هشتم ایران دانست و گفت: این بنای تاریخی که بقعه عالم و عارف فرزانه محمد بن بکران و همسر ایشان قرار دارد تنها بنای سنگی تاریخی است که در استان اصفهان موجود است.
وی در حالی به معرفی کاشی کاری ها و معماری بی نظیر این بنا پرداخت که دیگر چیزی از نمونه کاشی های قدیمی و آن طراحی و معماری نمانده بود.
کریمیان دلیل اینکه چرا کاشی کاری های خراب شده بازسازی و تعمیر نمی شود، گفت: قسمت کوچکی از کاشی ها را احیا کردیم اما این کار نیاز به اعتبارات فراوان دارد که تامین نشده است.
tmp_15537-2032148-506968080
رئیس میراث فرهنگی شهرستان فلاورجان با اشاره به اینکه یادگاری نوشتن روی دیوارهای تاریخی این اثر باستانی از سوی دانشجویانی است که به این شهرستان آمده و قصد به جای گذاشتن یادگاری از خود داشته اند، گفت: بازدید از این اثر تاریخی برای عموم آزاد است و بسیاری از افراد برای گرفتن حاجت به این مکان می آیند حتی در این محل شاهد پخت نذری نیز هستیم.
اگر چه بقعه پیر بکران به عنوان یک اثر نفیس باستانی نمایی زیبا و بازسازی شده دارد اما از داخل بنا بخش عظیمی از معماری و کاشی کاری هایی که به قرن هشتم شمسی، بازمی گردد از بین رفته است.
یکی دیگر از آثار باستانی این شهرستان پل تاریخی بابا محمود است، پلی که به گفته رئیس اداره کل میراث فرهنگی شهرستان فلاورجان پس از پل شهرستان واقع در شهر اصفهان دومین پل قدیمی و تاریخی استان است.
حمام سهرفیروزان با قدمت ۲۵۰ ساله در حالی به عنوان یک اثر تاریخی در بازدید خبرنگاران از آثار تاریخی این شهرستان، معرفی شد که هیچ اثری از آثار حمام های قدیمی مانند خزینه دیگر وجود ندارد.
tmp_15537-2032152-686624336
کریمیان در خصوص این حمام باستانی گفت: هم اکنون به دلیل نیاز مردم روستای سهرفیروزان به داشتن یک مکان فرهنگی تلاش کردیم حمام قدیمی را تغییر کاربری داده و به یک مجموعه فرهنگی مبدل کنیم.
هر چند عطایی، عضو شورای شهر فلاورجان این امر را موقتی دانست اما قابل تامل است که این شیوه بازسازی یک اثر باستانی قدری جای تعجب دارد.
روستای سهرفیروزان، طاد و زفره سه روستای گردشگری شهرستان فلاورجان از ۵۸ روستای این شهرستان است که تنها در روستای طاد بین ۳۰ تا ۴۰ خانه تاریخی وجود دارد و بیشترین بافت سالم تاریخی را این روستا دارا است.
آنچه در سفر مطبوعاتی به شهرستان فلاورجان جالب توجه بود مشاهد تنها باغ تاریخی بازمانده از ۵۴ باغ های باستانی این شهرستان بود که به سبک باغ های قدیمی و چند صد ساله ایرانی محفوظ مانده بود.
tmp_15537-20321471415154424
باغ گلگون؛ باغی که چهار طرف آن کبوترخانه احداث شده و برای محافظت و نگهبانی از باغ در وسط آن یک کوشک برای استقرار ساکنان باغ بنا شده بود.
شهرستان فلاورجان سومین شهرستان کشور از نظر تراکم جمعیتی است.
از دیگر آثار باستانی مشهور این شهرستان می توان به خانه مویدی زفره و مسجد جامع اشتر جان، مجموعه تاریخی استراخاتون و پل تاریخی فلاورجان و برج های کبوترخانه اشاره کرد.
منبع :مهر.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

https://eitaa.com/joinchat/2296250375Cf7848d8bdc