کد خبر : 14086
تاریخ انتشار : شنبه 7 فروردین 1395 - 15:37

پخش اثر پرافتخار از شبکه مستند :کامیون‌داری که از حیوانات مستند می‌سازد/ماجراهای «راننده و روباه»

کارگردان «راننده و روباه» درباره دشواری های یافتن شخصیت محوری این مستند، راضی کردن او و مرارت هایی که ساخت فیلم درباره یک فیلمساز دارد، توضیح داد. ، مستند «راننده و روباه» به کارگردانی آرش لاهوتی از آثار پرافتخار سینمای ایران است که امشب ۷ فروردین ماه ساعت ۲۱ برای اولین بار از شبکه مستند

کارگردان «راننده و روباه» درباره دشواری های یافتن شخصیت محوری این مستند، راضی کردن او و مرارت هایی که ساخت فیلم درباره یک فیلمساز دارد، توضیح داد.
، مستند «راننده و روباه» به کارگردانی آرش لاهوتی از آثار پرافتخار سینمای ایران است که امشب ۷ فروردین ماه ساعت ۲۱ برای اولین بار از شبکه مستند سیما روی آنتن می رود.
1727350
این فیلم داستان محمود کیانی فلاورجانی راننده کامیونی است که فیلم نیز می سازد. فیلم‌هاى او از هرجهت منحصر بفرد است زیرا معمولا فیلم‌هایش با بازى گرفتن از حیوانات گوناگون پدید می‌آید. او بعد از چند سال دورى از فیلمسازى تصمیم می‌گیرد با کمک پزشک روانشناسش فیلمنامه‌اى بنویسد و ساخت آن را آغاز کند براى این منظور نیازمند پیداکردن حیواناتی است تا با آموزش و بازى گرفتن از آنها کار ساخت فیلم را شروع کند.
آرش لاهوتی کارگردان مستند «راننده و روباه» برنده ۱۰ جایزه از جشنواره های معتبر دنیا و برگزیده بیش از ۳۵ جشنواره فیلم بین المللی، درباره تولید این مستند و سختی های آن اینگونه توضیح داد: ساخت یک فیلم ۸۰ دقیقه‌ای بدون مصاحبه و نریشن کار بسیار مشکلی است. من برای این فیلم بیش از۶۰ سکانس را طراحی کردم. با این حال سخت‌ترین بخش کار پیدا کردن آقای فلاورجانی به عنوان سوژه اصلی فیلم بود. این مرحله از کار سه ماه زمان برد؛ چرا که هیچ تلفن و آدرسی در هیچ کجا از او وجود نداشت و شماره تماس‌هایی که از او داده بودند، همان شماره مرکز گسترش و انجمن سینمای جوان بود.
وی افزود: بیش از ۱۰۰ بار به تلفن ۱۱۸ فلاورجان تلفن کردم تا شاید ردی از او پیدا کنم. کار به جایی رسید که از ساخت فیلم ناامید شدم و تصمیم گرفتم که تا سال آینده صبر کنم تا شاید او را در جشنواره ببینم اما ناگهان به ذهنم رسید که از طریق اتحادیه کامیون‌دارهای فلاورجان او را پیدا کنم. از این طریق پسرعموی او را پیدا کردم و از طریق تلفن همراه او با محمود فلاورجانی صحبت کردم. بعد شبانه عازم فلاورجان شدم و او را ملاقات کردم.
2033826 (1)
با مخالفان راحت تر کنار می آیم
این مستندساز تأکید کرد: مدت‌ها پیش از طریق فیلم‌های محمود کیانی فلاورجانی او را دورادور می‌شناختم. زندگی و شیوه کار او مدت‌ها ذهنم را به خود مشغول کرده بود و احساسی به من می‌گفت بالاخره درباره این شخصیت یک فیلم می‌سازم و سرانجام دست به کار شدم. البته خود او در ابتدا موافقت نکرد و قبل از من هم چندین نفر از او جواب رد شنیده بودند.
وی افزود: برای اینکه اعتماد او را به خود جلب کنم حدود یک ماه سفرهای متعددی به فلاورجان داشتم. جالب اینکه من همیشه اگر سوژه فیلمم همان اول از پیشنهادم استقبال کند، احساس ناخوشایندی پیدا می‌کنم و فکر می‌کنم که فیلم، سرانجام خوبی نخواهد داشت. در عوض با کسانی که در مرحله اول با این قضیه مخالفت می‌کنند، راحت‌تر کنار می‌آیم!
لاهوتی درباره استفاده از عنصر بازسازی‌ در این فیلم، با بیان اینکه هیچ فیلمی، حتی فیلم‌های آرشیوی و گزارشی هم از صحنه‌های بازسازی خالی نیستند، تصریح کرد: به اعتقاد من فیلمساز باید اتمسفر و محیط را برای شخصیت فراهم کند تا کاراکتر در آن فضا خود را تعریف کند و نمی‌توان اسم این کار را بازسازی گذاشت. «راننده و روباه» بر اساس واقعیت صرف است، اما در بعضی قسمت‌ها برای جالب‌تر شدن فیلم، بخش‌هایی را به کار اضافه کردم.
عشق دو الاغ به یکدیگر، درام فیلم را شکل داد
این مستندساز با اشاره به اینکه کل فیلم بر اساس ایده خود فلاورجانی شکل گرفت، ادامه داد: روز اولی که با او صحبت کردم به من گفت که در تدارک ساخت فیلمی درباره دو الاغ است که عاشق همدیگر هستند. با همین اولین جمله، کل درام فیلم «راننده و روباه» در ذهن من شکل گرفت و این در نتیجه پتانسیلی شکل گرفت که در وجود کیانی فلاورجانی جای گرفته بود. شاید اگر شخص دیگری می‌خواست این فیلم را بسازد به مصاحبه‌های مختلف با او و چند منتقد فیلم روی می‌آورد اما شخصیت چند لایه این فیلمساز برای من جالب بود، نه جایزه‌هایی که گرفته است. فیلم من درباره خود محمود کیانی فلاورجانی است نه شهرتش.
فیلم ساختن از یک فیلمساز کار مشکلی است
وی در پایان بیان کرد: فلاورجانی فکر می‌کرد که چون همه فیلم‌هایش سه یا چهار سال زمان برده است، کار ما هم باید همین قدر طول بکشد. به نظر من از یک فیلمساز فیلم ساختن کار بسیار مشکلی است و فیلم‌هایی هم که در مورد فیلمسازها ساخته می‌شود، اغلب یکنواخت و کلیشه‌ای است اما من می‌خواستم که به درون شخصیت فلاورجانی راه پیدا کنم.
«راننده و روباه» ساعت ۲۱ روز شنبه هفتم فروردین ۹۵ برای اولین بار از شبکه مستند سیما روی آنتن می رود.
منبع :مهر.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

https://eitaa.com/joinchat/2296250375Cf7848d8bdc