کد خبر : 14678
تاریخ انتشار : دوشنبه 6 اردیبهشت 1395 - 11:52

۲۴ دفتر کفالت آماده اجرای طرح آمایش اتباع خارجی/ اصفهان، کاشان و فلاورجان دارای بیشترین تبعه خارجی در استان

طرح آمایش ۱۱ اتباع خارجی و تمدید مدارک اقامتی اتباع افغانستانی و عراقی که دارای کارت آمایش و هویت معتبر هستند، از روز گذشته آغاز شد. نیوز فلاورجان به نقل از اصفهان بیدار؛ شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که با نگاهی به هر کوی و برزن شهرمان یک تبعه خارجی را مشاهده کنید.

طرح آمایش ۱۱ اتباع خارجی و تمدید مدارک اقامتی اتباع افغانستانی و عراقی که دارای کارت آمایش و هویت معتبر هستند، از روز گذشته آغاز شد.
نیوز فلاورجان به نقل از اصفهان بیدار؛ شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که با نگاهی به هر کوی و برزن شهرمان یک تبعه خارجی را مشاهده کنید. افرادی که از ظاهرشان مشخص است هم وطن ما نبوده اند اما حالا با صلح و دوستی، امنیت و آرامش در کنار ما زندگی می کنند.
بسیاری از این اتباع بیگانه که عمدتا از کشور افغانستان به ایران اسلامی آمده اند، پناهنده بوده و در بسیاری موارد از امکاناتی برابر با مردم کشور ما برخوردارند. در همین ایام و در آغاز اجرایی شدن طرح آمایش اتباع و مهاجرین خارجی مقیم در جمهوری اسلامی ایران و به ویژه استان اصفهان گفتگویی با مهدی سلیمانی؛ مدیرکل امور اتباع و مهاجرین استان اصفهان داشتیم تا اطلاعات بیشتری از این اقدام که به صورت سالیانه انجام می شود، کسب کنیم.
آمایش اتباع بیگانه
اصفهان بیدار: طرح آمایش اتباع بیگانه از چه زمانی آغاز می شود؟
طرح آمایش ۱۱ اتباع خارجی و تمدید مدارک اقامتی اتباع افغانستانی و عراقی که دارای کارت آمایش و هویت معتبر هستند، از ۵ اردیبهشت ماه آغاز می شود. این طرح بیش از یک دهه است که با سبکی جدید انجام می گیرد و اتباع خارجی دارای کارت اقامت باید تا ۳۱ خردادماه به دفاتر کفالت، اقامت و اشتغال اتباع خارجی مراجعه و مراحل تمدید کارت اقامت خود را انجام دهند.
اصفهان بیدار: هدف از اجرای این طرح چیست؟
این طرح با هدف بروز رسانی آمار و اطلاعات اتباع خارجی انجام می شود؛ به علاوه اینکه ما همه ساله از این فرصت برای بروزرسانی اطلاعات مربوط به این اتباع و توزیع جغرافیایی مناسب خدمات در سطح استان و کشور استفاده می کنیم و خدمت رسانی دستگاه های مسئول در این آمایش مدیریت می شود چرا که دستگاه های خدمت رسان مانند آموزش و پرورش و بهداشت و درمان با جابجا شدن آمار جمعیتی باید امکانات و نیازهای خود را متناسب با تعداد ساکنین هر منطقه تراز کنند.
اصفهان بیدار: کدامیک از اتباع خارجی تحت این طرح آمایش می شوند؟ آیا اتباع غیرمجاز نیز مشمول طرح خواهند بود؟
همه اتباعی که دارای کارت اقامت معتبر هستند در این طرح آمایش می شوند اما اتباع غیرمجاز که آماری نیز از آن ها در دسترس نیست و اصولا به صورت غیرقانونی هم وارد کشور ما شده اند مشمول طرح نمی شوند.
آمایش-اتباع-بیگانه
اصفهان بیدار: آمایش به چه نحوی انجام می شود؟
کلیه سرپرستان خانوار اتباع خارجی باید به همراه کارت اقامت قبلی خود به یکی از ۲۴ دفاتر کفالت استان که وظیفه اجرای طرح آمایش ۱۱ را بعهده دارند و پرونده آنها در آن دفتر قرار دارد مراجعه و بر اساس نوبت دهی، در مرحله بعد کلیه اعضای خانواده خود را برای عکسبرداری و انگشت نگاری به دفتر مربوطه ببرند و در ادامه اگر مشکل قانونی نداشته باشند هزینه های تمدید کارت اخذ و کارت جدید برای آن ها صادر می شود. به طور کلی آمایش برای بهره مندی تبعه از امکانات اقامت، اشتغال، بیمه و سایر مزایای موجود در کشور انجام می شود.
اصفهان بیدار: آیا کارت های اقامت اتباع خارجی الکترونیکی هستند؟
کارت های اقامت، دارای بارکد هستند و اطلاعات افراد روی آن ها مندرج می شود و علاوه بر آن شماره ای همانند کد ملی مردم ایران به صورت ده رقمی در روی کارت ها مندرج می شود.
اصفهان بیدار: اتباع بیگانه با کارت اقامت از چه خدماتی بهره مند خواهند شد؟
از ابتدای انقلاب اسلامی امکان تحصیل اتباعی که در کشور ما دارای مدرک اقامتی بوده اند وجود داشته است، با فرمان رهبر انقلاب در سال گذشته نیز دانش آموزان واجب التعلیم به لیست این افراد اضافه شدند؛ البته این افراد قبلا هم از امکانات آموزش بهره مند می شدند اما امروز زمینه تحصیل آن ها در مدارس دولتی ما فراهم شده است. در حوزه بهداشت نیز باید گفت که یک پزشک وظیفه اش بهداشت و درمان است و نباید توجهی به مدرک اقامتی و … داشته باشد و کار خود را بدون تبعیض انجام دهد به همین دلیل در حوزه بهداشتی و درمانی کلیه اتباع خارجی از خدمات کشور بهره مند بوده اند.
اصفهان بیدار: اتباع خارجی بیشتر به کدام مراکز بهداشتی مراجعه می کنند؟ آیا مرکز بهداشتی جداگانه ای برای آن ها وجود دارد؟
رجوع اتباع خارجی به بیمارستان هایی مثل عسگریه بیشتر است چون این بیمارستان ها خیریه هستند و اتباع هزینه کمتری برای درمان می پردازند اما تفکیک بین تبعه خارجی در حوزه آموزش، درمان و دانشگاه وجود ندارد چرا که این کار برخلاف سیاست های جمهوری اسلامی است.
اصفهان بیدار: استان اصفهان از نظر جذب پناهنده در رده چندم قرار دارد و کدامیک از شهرهای استان بیشترین پناهنده را در خود جای داده اند؟
پناهنده تعریف خاص خود را دارد؛ اصولا پناهنده به کسی گفته می شود که کارت اقامت وزارت کشور را دارد و از طرف کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان هم به عنوان پناهنده شناخت می شود اما اتباع سایر کشورها که با گذرنامه به کشور ما آمدند جزء پناهندگان محسوب نمی شوند. بنا بر این طبق تعریف پناهندگی در کشور ما حدود ۹۵۰ هزار نفر پناهنده زندگی می کنند؛ استان اصفهان پس از تهران و خراسان رضوی رتبه سوم در جذب اتباع خارجی پناهنده در کل کشور را دارد و ۱۲۰ هزار نفر تبعه پناهنده در استان زندگی می کنند که از این بین تنها دو هزار نفر آن ها عراقی هستند. اما در خود استان به ترتیب شهرستان اصفهان، کاشان و فلاورجان بیشترین تبعه خارجی را در خود جای داده اند.
اصفهان بیدار: در طرح آمایش اتباع بیگانه چه دستگاه هایی با شما همکاری می کنند؟
در این طرح وزارت کشور، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی و همچنین بخشی خصوصی (۲۴ دفتر موجود) همکاری دارند.
اصفهان بیدار: چه تعداد نیروی انسانی در طرح آمایش اتباع خارجی همکاری می کنند؟
در طرح آمایش نیروی جدیدی به جمع دستگاه های ما اضافه نمی شود و ما از ظرفیت بخش خصوصی استفاده می کنیم و جمعا حدود ۱۵۰ نفر در استان درگیر این پروسه خواهند شد.
اصفهان بیدار: و سخن پایانی شما؟
۲۸ هزار نفر از اتباع پناهنده به استان اصفهان دارای کارت اشتغال هستند و بر اساس ۷۰ شغل مجازی که برای آن ها تعریف شده مشغول فعالیت و امرار معاش هستند. در هر جامعه ای نیز صرف نظر از تبعه و پناهنده بودن یا نبودن انسان ها، افراد خلافکار وجود دارند. اما اکثر پناهندگان کشور ما سالم و معتمد هستند، در خیلی از مشاغل ایرانی ها به اتباع افغانستانی اعتماد دارند. در هر صورت به جرات می توان گفت که درصد جرم در جامعه اتباع افغانستانی استان پایین تر از درصد جرم خود مردم کشورمان است.
در حال حاضر نیز در استان اصفهان بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ دانشجو و حدود ۵۰ هزار دانش آموز افغانستانی داریم و تاکنون مشکلی هم به وجود نیاورده اند اما ذهنیت هایی درباره جرایم اتباع خارجی به غلط در افکار عمومی شکل گرفته که با واقعیت فرسنگ ها فاصله دارد. اتباع خارجی در کشور ما عمدتا افرادی زحمت کش و پرتلاش هستند که در جامعه ما فعالیت می کنند و به دلیل ناامنی و اقدامات تروریستی و فشارهای اقتصادی در کشور خود ناگزیر به اینجا آمده اند و گرنه هیچکس دوست ندارد وطن خود را ترک کند.
اصفهان بیدار: از اینکه وقتتان را در اختیارم قرار دادید سپاسگزارم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

https://eitaa.com/joinchat/2296250375Cf7848d8bdc