کد خبر : 14763
تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 اردیبهشت 1395 - 12:14

جوانان فلاورجان دغدغه ی کار دارند؛ نرخ بیکاری در فلاورجان ۱۸ درصد است!

اشتغال و بیکاری، از جمله موضوع‌های اساسی اقتصاد هر کشور است، به گونه‌ای که افزایش اشتغال و کاهش بیکاری، به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی جوامع تلقی می‌شود. ، بحث اشتغال نیروهای جوان در طول سال‌های متمادی و با حضور هر کدام از دولت‌ها جزو مهم‌ترین مسائل مطرح شده به شمار می‌آید و تمامی

اشتغال و بیکاری، از جمله موضوع‌های اساسی اقتصاد هر کشور است، به گونه‌ای که افزایش اشتغال و کاهش بیکاری، به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی جوامع تلقی می‌شود.
، بحث اشتغال نیروهای جوان در طول سال‌های متمادی و با حضور هر کدام از دولت‌ها جزو مهم‌ترین مسائل مطرح شده به شمار می‌آید و تمامی مسؤولان مربوطه ایجاد اشتغال و پایین آوردن نرخ بیکاری را از ضروریات می‌دانند.
1_635906946719829225_L
در این رهگذر نرخ بیکاری یکی از شاخص‌هایی است که برای ارزیابی شرایط اقتصادی کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
متاسفانه به دلیل مرتبط بودن اشتغال و بازار کار کشور با همه تصمیمات کلان دولت‌ها، در سالیان گذشته اشتغال‌زایی متاثر از سیاست‌های هیجانی و لحظه‌ای پیشرفت چندانی نداشته است. این مسئله باعث انباشت تقاضا برای کار در کشور طی سال‌های گذشته شده است.
نگاهی به آمارهای مرکز آمار نیز نشان‌دهنده این است که وضعیت بیکاری در کشور با وجود کاهش نسبت به ماه‌های گذشته هنوز هم در وضعیت بحران قرار داد.
متاسفانه به دلیل مرتبط بودن اشتغال و بازار کار کشور با همه تصمیمات کلان دولت‌ها، در سالیان گذشته اشتغال‌زایی متاثر از سیاست‌های هیجانی و لحظه‌ای پیشرفت چندانی نداشته است. این مسئله باعث انباشت تقاضا برای کار در کشور طی سال‌های گذشته شده است.
نگاهی به آمارهای مرکز آمار نیز نشان‌دهنده این است که وضعیت بیکاری در کشور با وجود کاهش نسبت به ماه‌های گذشته هنوز هم در وضعیت بحران قرار داد.
برابر آخرین اطلاعات و آمار به دست آمده، تعداد ۳۰۰ هزار بیکار در استان اصفهان وجود دارد و امسال نرخ بیکاری در حدود ۲ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.
یکی از شهرستان های استان اصفهان که در حال حاضر از بحران بیکاری جوانان خود رنج می برد، شهرستان فلاورجان است.
فرماندار فلاورجان در گفتگو با ” خبرگزاری بسیج ” معضل بیکاری را چالش جدی این شهر خواند و اذعان کرد: نرخ بیکاری در فلاورجان بیش از میانگین استانی و کشوری و بین ۱۶ تا ۱۸ تا درصد است که این آمار بسیار نگران کننده است.
اصغر هدایت اظهار داشت: با توجه به اینکه کشاورزی بیشترین شغل مردم فلاورجان است و با توجه به بحران خشکسالی در سطح استان اصفهان و از جمله فلاورجان، باعث ریزش اشتغال در بخش کشاورزی شده است.
وی گفت : فلاورجان از لحاظ اقتصادی کاملاً به کشاورزی وابسته است و ۶۰ درصد جمعیت آن کشاورز هستند.
فرماندار فلاورجان ادامه داد: علاوه بر کشاورزی چند واحد صنعتی بزرگ در این شهرستان بود که شرایط اقتصادی نامناسب حاکم بر سطح کشور و از جمله استان صنعتی اصفهان باعث تعدیل نیرو در این واحدها شد و بسیاری از جوانان شغل خود را از دست دادند.
وی با بیان اینکه فلاورجان به دلیل نزدیکی به کلان شهر اصفهان و گذر رودخانه زاینده‌رود از دل آن و با توجه به وجود آثار باستانی فاخر و ارزشمندی که در این شهرستان وجود دارد، دارای فرصت اشتغالزایی از طریق گردشگری است، ادامه داد: می‌توانیم با زنده کردن صنعت گردشگری در این شهرستان، فلاورجان را از بحران بیکاری خارج سازیم.
اصفهان در صنعت اول، در بیکاری پیشتاز!
یکی از فاکتورهای مهم رشد اقتصادی یک جامعه آمار بیکاری است، آماری که همیشه دولت‌ها و مسئولان سعی دارند با پایین آوردن آن نشان دهند که اقدامات اقتصادی آن‌ها مثبت بوده است، آماری که اکنون در استان اصفهان ۱۵ درصد است، یعنی یک درصد بالاتر از متوسط نرخ بیکاری کل کشور و این مسئله برای اصفهان به هیچ عنوان پسندیده نیست.
در دو سال اخیر اشتغال زایی طبق برنامه های از پیش تعیین شده جلو نرفته است و متاسفانه تعدیل نیرو در برخی واحدهای صنعتی نیز به بیکاری در استان دامن زده است.
از این رو استاندار اصفهان تصمیم گرفته شخصاً مسایل مربوط به اشتغال و سرمایه‌گذاری استان را پیگیری کند.
رسول زرگر پور در گفتگو با “خبرگزاری بسیج ” بیان کرد: به نظر می‌رسد با وجود سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در استان، دیگر نباید مشکل بیکاری در کشور داشته باشیم، اما اکنون نرخ بیکاری اصفهان از متوسط کشوری بیشتر است .
وی ادامه داد: شورای اشتغال نیز باید برنامه‌ریزی و پیگیری بیشتری برای رفع مشکل اشتغال داشته باشد و ما نیز در جلسات عالی شورای اشتغال در حال پیگیری این موضوع هستیم که به چه دلیل ۳۰ درصد واحدهای صنعتی با رکود روبرو هستند.
استاندار اصفهان با تاکید بر اینکه با توجه به حجم زیاد کارگران اصفهان و معضلات در ارتباط با مسائل کارگری باید وزارتخانه توجه ویژه‌ای به این استان داشته باشند، افزود: نرخ بیکاری بالا و رشد سرمایه‌گذاری پایین در اصفهان سبب شده تا وضعیت اشتغال در استان مناسب نباشد.
وی تصریح کرد: با انجام برنامه ریزی های کارشناسانه ، باید نرخ اشتغال را حداقل به ۲ برابر وضعیت فعلی افزایش دهیم.
۱۵ هزار بیکار در فلاورجان
طلاق ، فساد اخلاقی واعتیاد و بسیاری از مشکلات ناشی از بیکاری است از این رو از دولت انتظار می رود تا برای کاهش بیکاری برنامه ریزی جدی تری داشته باشد.
به گفته نماینده مردم شهرستان فلاورجان در مجلس شورای اسلامی ، در حال حاضر بیش از ۱۵ هزار بی‌کار در سطح شهرستان فلاورجان وجود دارند.
حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی به خبرنگار” خبرگزاری بسیج ” گفت: مسؤولان نباید برای پرکار نشان دادن خود در شهرستان فلاورجان آمار غلط به استان ارائه بدهند.
وی افزود: سال گذشته اعلام شد که ۱۶۰ هزار شغل در شهرستان ایجاد شده است که طبق گفته مسئولین استان سه هزار و ۹۹۵ شغل متعلق به فلاورجان است.
وی تصریح کرد: اعلام آمارهای اشتباه موجب می‌شود تا شهرستان از نظر امکانات در سطح بالایی ارزیابی شود و اعتبارات لازم برای عمران و آبادی شهرستان در نظر گرفته نشود.
نماینده مردم شهرستان فلاورجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شهرستان فلاورجان با بزرگ‌ترین معضل خود یعنی بیکاری مواجه است، گفت: یکی از مشکلات اساسی فلاورجان بیکاری جوانان است و این مشکل در سطح کلان کشور به یک دغدغه برای تمام نمایندگان تبدیل شده است، لذا مسئولان باید هر چه سریعتر این مشکل را برطرف کنند چرا که اکنون تعداد جوانان بیکار از ۲۰ درصد بسیار بیشتر است.
وی در خصوص خشکسالی اظهار داشت: شهر فلاورجان که روزی سرسبزترین شهرستان استان اصفهان بود با بسته شدن آب زاینده رود در حال تبدیل شدن به کویر است.
موسوی لارگانی ادامه داد: به دلیل خشکسالی‌ها و آبیاری زمین‌ها با چاه‌های سطحی این شهرستان، لازم بود که موتورهای آب کشی شبانه‌روزی کار کنند لذا هزینه قبض برق این چاه‌ها چندین برابر درآمد کشاورزان از زمین‌های کشاورزی شده است.
این نماینده مجلس تصریح کرد: ما با تصویب طرح هدفمندی یارانه می‌خواستیم کمکی به قشر بی‌بضاعت انجام دهیم اما اکنون کشاورزان در حال نابودی هستند.
وی در ادامه با تاکید بر توجه مسولین به حمایت از کاروسرمایه ایرانی گفت: باید تولید کالاهای غیرنفتی را به میزان نیاز داخل و صادرات افزایش یابد تا ضمن ایجاد اشتغال ایرانی از خروج ارز جلوگیری شود.
موسوی لارگانی در ادامه اظهارداشت: یکی از دلایلی که باعث شده نیروهای افغان سرکار بیایند وکارگران ایرانی بیکار باشند این است که افغان ها به کار توجه ویژه دارند و از کار کم نمی گذارند.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره بالا بودن آمار بیکاری در شهرستان فلاورجان، گفت: علاوه بر کشاورزانی که به دلیل خشک سالی بیکار شده‌اند، ۲۵ درصد جوانان این منطقه بیکارند و این در حالی است که آمار بیکاری فلاورجان دو برابر میانگین کشوری است.
ایجاد اشتغال نیازمند عزم جدی دولت و مجلس است ؛ جوانان می گویند آمارهایی که مقامات دولتی ارایه می دهند، هیچ گِره ای از مشکلات بیکاری آنها باز نمی‌کند و پایین آمدن قیمت نفت هم تنها یک توجیه است.
به هر حال از یک سو بیکاری راه را برای جرم، جنایت، بی‌اعتمادی و هزاران معضل اجتماعی هموار می‌کند و از سوی دیگر هرچند کاهش نرخ بیکاری نمی‌تواند در قالب یک پروژه مستقل از سایر برنامه‌های کشور به ویژه بدون ارتباط با رشد اقتصادی و کاهش نرخ تورم اتفاق بیافتد، اما انجام سرمایه‌گذاری‌های جدید داخلی و خارجی، ایجاد رونق در بازارهای مختلف و تقویت فعالیت بنگاه‌های زودبازده موجود نیز راهکارهای روشنی است که می‌تواند منجر به اشتغال‌زایی و رونق در بازار کار شود.
منبع : خبرگزاری بسیج.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

https://eitaa.com/joinchat/2296250375Cf7848d8bdc