کد خبر : 15507
تاریخ انتشار : پنجشنبه 20 خرداد 1395 - 20:09

برنامه ممنوعیت کشت برنج در استان اصفهان تصویب شد/لنجان، مبارکه و فلاورجان سه شهرستان اصلی کشت برنج در استان اصفهان

روابط عمومی استانداری اصفهان روز پنجشنبه از تصویب این برنامه در جلسه ای با حضور معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی و استاندار اصفهان خبر داد. معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی در این جلسه گفت: پیرو ابلاغ صورت گرفته، کشت برنج در سراسر کشور(جز استان های گیلان و مازندران) ممنوع و این موضوع به بیمه های

IMG_2165روابط عمومی استانداری اصفهان روز پنجشنبه از تصویب این برنامه در جلسه ای با حضور معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی و استاندار اصفهان خبر داد.
معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی در این جلسه گفت: پیرو ابلاغ صورت گرفته، کشت برنج در سراسر کشور(جز استان های گیلان و مازندران) ممنوع و این موضوع به بیمه های کشاورزی نیز اعلام شده است.
عباس کشاورز با اشاره به کمبود آب در سراسر کشور افزود: هیچ کجای دنیا، برنج در مناطقی با بارش کمتر از ۸۰۰ میلیمتر کشت نمی شود.
معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه، پیش بینی ابزار قانونی برای مقابله با کمبود آب انجام شده است، گفت: در هیج جای ایران جز دو استان اعلام شده از از کشت برنج حمایت نمی شود و باید کشاورزان را قانع کنیم که به کشت جایگزین روی آورند.
وی در باره کشت برنج در اصفهان تصریح کرد: قبول دارم که کشت محدود برنج در اصفهان بطور غیرمنصفانه ای، بزرگنمایی شده و واقعیت موجود آنگونه که تبلیغ می شود نیست ولی باید کشت جایگزین با قوت پیگیری شود.
کشاورز با بیان اینکه در دو سال گذشته سطح کشت برنج در کشور جز استان های گیلان و مازندران ۱۲۰ هزار هکتار کاهش یافته است، افزود: تضمین می دهم که بذر مورد نیاز برای کشت جایگزین تامین شود.
استاندار اصفهان نیز در این جلسه گفت: در این استان بدلیل مشکل هایی که در باره حوضه آبریز زاینده رود وجود دارد، تغییر الگوی کشت از موضوع های بسیار مهم بخش کشاورزی است.
رسول زرگرپور با بیان اینکه در این الگو، کشت برنج باعث رنجش شده است، افزود: کشت برنج همواره مورد انتقاد قرار گرفته و همیشه بهانه ای برای وفور آب در این حوضه محسوب شده است، به همین دلیل باید در این زمینه تصمیم جدی گرفته شود.
استاندار اصفهان تصریح کرد: سطح کشت برنج در استان در سه سال اخیر به یک پنجم قبل رسیده ولی همین مقدار نیز با توجه به تبعات اجتماعی آن قابل تأمل است.
زرگرپور اضافه کرد: اختلاف مصرف آب بین کشت جایگزین با کشت برنج عدد بزرگی در سراسر استان نیست زیرا حدود ۲۰ میلیون متر مکعب است.
وی ادامه داد: با حذف کشت برنج مشکل بی آبی حل نخواهد شد زیرا حقابه کشاورزان به قوت خود باقی است.
استاندار اصفهان همچنین گفت:طرح سه ساله تغییر الگوی کشت توسط جهاد کشاورزی استان ارائه شده است ولی باید مشخص شود که هرکدام از دستگاه ها در باره این الگو باید چه تصمیمی بگیرند.
وی به مدیریت جهاد کشاورزی استان دستور داد تا شورای راهبردی کشت جایگزین را با حضور مدیران مرتبط و فرمانداران سه شهرستان مربوطه تشکیل دهد و اقدامات لازم انجام شود.
زرگرپور تاکید کرد: با توجه به کمبود شدید آب در حوضه زاینده رود باید تحویل آب، قطره قطره انجام شود زیرا با شیوه های بکار رفته در دهه های قبل بصورت جدی با مشکل مواجه می شویم.
***کاهش کشت برنج در اصفهان از ۱۹ هزار به ۴ هزار هکتار ***
مدیرکل جهاد کشاورزی استان اصفهان نیز در این جلسه با بیان اینکه تغییر الگوی کشت در همه مناطق استان دنبال می شود، گفت: در سه سال اخیر در ۲۰ هزار هکتار از اراضی استان، تغییر الگوی کشت صورت گرفت.
قدرت الله قاسمی افزود: توسعه کشت محصولات با نیاز آبی کم و کاهش یا حذف تدریجی محصولات با نیاز آبی زیاد در دستور کار قرار دارد و کشت برنج از ۱۹ هزار به چهار هزار هکتار کاهش یافته است.
وی گفت: مباحث آموزشی و ترویجی، مزارع الگویی، مزارع تحقیقاتی، جایگزینی با سایر محصولات و پشتیبانی در این طرح دیده شده است.
زرگرپور افزود: تدوین قوانین لازم در سطح ملی، تشکیل ستاد راهبردی و تخصیص بموقع اعتبارات، هماهنگی و ایجاد صنایع بالادستی، نظارت و تأمین بموقع نهاده های لازم، نصب کنتور حجمی و اعطای تسهیلات تشویقی از جمله الزامات اجرای طرح تغییر الگوی کشت است.
همچنین مدیرعامل آب منطقه ای استان اصفهان در این جلسه گفت: رده این استان در ۱۰ سال گذشته در کشت برنج خیلی پایین آمده است و هیاهوی ایجاد شده (در باره کشت زیاد برنج در این استان) درست نیست.
ˈمسعود میر محمدصادقی افزود: بیشترین کشت برنج در استان در مناطقی است که طبق تومار شیخ بهایی، حقابه دارند و در هر صورت باید به آنها آب اختصاص یابد.
وی اظهار کرد:با تبادل موافقنامه بین کشاورزان شرق و غرب استان اصفهان، تعداد زیادی از کشاورزان غرب، غله کار شده اند.
وی اضافه کرد: تغییر الگوی کشت و تغییر کاربری زمین ها و جایگزینی صنایع وابسته و جانبی از اقدامات انجام شده در این زمینه است.
استان اصفهان دارای حدود ۵۶۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی است که با توجه به خشکسالی دهه اخیر و کمبود آب، اکنون در ۲۷۳ هزار هکتار از آن زراعت انجام می شود.
کشت برنج که در سال‌های قبل در استان اصفهان حدود ۱۹ هزار هکتار بود در سال ۹۴ به حدود چهار هزار هکتار رسید.
لنجان، مبارکه و فلاورجان، سه شهرستان اصلی کشت برنج در استان اصفهان است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

https://eitaa.com/joinchat/2296250375Cf7848d8bdc