کد خبر : 1557
تاریخ انتشار : جمعه 9 تیر 1391 - 9:07

شهرستان فلاورجان

شهرستان فلاورجان
در این شهرستان آثار تاریخی بسیاری برجای مانده است. 461 اثر شناخته شده، 26 اثر ثبت شده،  204 اثر به صورت ابنیه تاریخی،  51 اثر به صورت محوطه های تاریخی، و  206 اثر سنگی.

  شهرستان فلاورجان با مساحتی حدود ۵۱۰ کیلومتر مربع در طول جغرافیایی ۳۰دقیقه و۵۱ درجه وعرض جغرافیایی ۳۴ دقیقه و۳۲ درجه در فاصله ۴۴۲ کیلومتری تهران قراردارد. مرکزیت این شهرستان شهرفلاورجان است و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۶۰۰ متر  می باشد.

  این شهرستان از شمال به شهرستان خمینی شهر از جنوب به شهرستان مبارکه از با ختر به شهرستان های نجف آباد ولنجان و از خاور به شهرستان اصفهان محدود می شود.شهرستان فلاورجان به گونه ای دشتی در کنار زاینده رود قرار گرفته ودارای بیشه زارهای پهناوری می باشد. در این بیشه زارها گونه هایی از درختان چنار، بید ،سپیدارو… قد بر افراشته اند.

  مهمترین ارتفاعات این شهرستان عبارتند از: شاهکوه(۲۳۶۹متر)، اشترجان(۲۲۰۰ متر)وقلعه بزی۱۹۵۰متر.درحال حاضر این شهرستان دارای سه بخش مرکزی فلاورجان، پیربکران و قهدریجان و هشت شهر فلاورجان، پیربکران، قهدریجان، ایمانشهر، کلیشادو سودرجان، بهاران، ابریشم و زازران می باشد. همچنین دارای ۶ دهـــــستان ( گلستان  ابریشم  زازران  اشترجان  پیربکران  سهروفیروزان ) و ۵۶روستا می باشد. طبقسرشماری سال ۱۳۹۰ جمعیت این شهرستان ۲۴۷۱۴ نفر برآورد گردیده است که حدود ۶۰ % جمعیت در نقاط شهری و ۴۰ % جمعیت در نقاط روستایی سکونت دارند. شغل غالب در منطقه کشاورزی می باشد و لیکن  بواسطه وجود صنایع بزرگ و کوچک مشاغل صنعتی و خدماتی هم تا حدودی رونق یافته است .

  در حوالی فلاورجان کنونی قریه ای بنام برزان در کنار گارماسه ، کوپان ، زیار ، سورک و دشتلو قرار داشته که از طریق مادی کوپان مشروب می گشته ، بعدها برزان در اثر تغییرات زبان  فارسی به ورگان تبدیل شده و به مناسبت مجاورت با پلی بر روی زاینده رود بنام پل ورگان نام پل بر اسم محل مذکور غالب آمده ، که نهایتا  ً فلاورجان که تعریب شده پل ورگان است مصطلح می گردد.

 

  براساس بررسیهای انجام شده سابقه سکونت و زندگی در این شهرستان دست کم مربوط به شش هزار سال پیش است. یافته های باستان شناختی حاکی از حضور جوامع پرجمعیت ویکجا نشین در دشت فلاورجان از حدود اواخر هزاره پنجم و اوائل هزاره چهارم قبل از میلاد در این شهرستان دارد.زمینهای بسیار حاصلخیز ه همراه رودخانه پرآب زاینده رود ووجود ارتفاعات متعدد ،عوامل طبیعی شاخصی در ایجاد جوامع پیش از تاریخ در این شهرستان است.کشف سنگ نگاره های متنوعی از نقوش حیواناتی چون کل، بزکوهی وگونه های از گربه سانان در کوههای این شهرستان نشانگر حضور  فعال جوامع شکارچی وغنای حیات وحش این شهرستان در گذشته دارد.

 

  مهمترین بناهای تاریخی  وجاذبه های گردشگری این شهرستان عبارتند از:

۱-     مقبره پیر بکران متعلق به قرن  هشتم هجری ومدفن یکی از عرفای بزرگ آن زمان بنام محمد بن بکران.

۲-   مسجد جامع اشترجان که توسط فخرالدین محمد بن محمود اشترجانی ملقب به ملک الوزراء در اوائل قرن هفتم هجری ساخته شده است.

۳-   پل بابا محمود دردو کیلومتری جنوب غربی شهر پیر بکران به طول۱۵۰مترعرض۵متروارتفاع۷متردارای ۱۵ دهانه بزرگ وکوچک باقوس جناغی وبیز که در دوره ایلخانی ساخته شد.

۴-   پل فلاورجان در شمال شرق شهرفلاورجان بروی رودخانه زاینده رود به طول ۱۴۰ متر عرض ۵متر با ۱۸ دهانه در دوره صفویه ساخته شد.

۵-   خانه مویدی زفره این بنادر ۱۰ کیلومتری جنوب شهر فلاورجان در روستای زفره قراردارد. بنای اصلی متعلق به دوره صفویه است که در دوره قاجاریه تزئینات زیبائی از گچبری ،آئینه کاری ونقاشی در آن بکاررفته است.

۶-   امامزادگان سیدمحمد قهدریجان و اجگرد،امامزاده زید فلاورجان ومقبره انوش بن شیث از نخستین پیامبران در قهدریجان.

۷-   در شهرستان فلاورجان بیش از صد برج کبوتر وجود دارد که از مهمترین این بناها می توان به برجهای کبوتر چهل برج در روستای کلیسان، برج چهار برج وبرجهای هفت قلوی اجگرد در شهر بهاران اشاره کرد.

  لازم به ذکر است که مهمترین صنایع دستی این شهرستان شامل قالی بافی، منبت کاری ،خاتم سازی و سرمه دوزی می باشد.

 

  از جمله شخصیتهای برجسته علمی ودینی این دیار محمدبن بکران است که از رجال مشهور واز مدرسین وزهاد وعرفای این ناحیه در قرن هشتم هجری است.  از  زمان  دقیق تولد وی اطلاع چندانی در دست نیست اما می دانیم که در سال ۷۱۲ هجری قمری در پیر بکران فوت نموده است. پیش از فوت وی بنای ارزشمندی در سال ۷۰۳ هجری قمری جهت تدریس واقامت  ایشان در دوره سلطان محمد خدابنده ساخته شده است. این بنا هم اکنون به نام مقبره پیر بکران شهرت دارد.

خواجه فخرالدین محمد اشترجانی:

  خواجه  فخرالدین محمد بن محمود بن علی اشترجانی از مستوفیان ومنشیان بزرگ زمان سلطان ابوسعید بهادر خان ایلخانی بوده ومدتها وزارت امیر سونج از امرای مشهور اوررا داشته است.خواجه شخصیتی مردم دوست ورعیت پرور بود در ذکر احوال وی نوشته اند: در غمخوارگی زیر دستان ودلبستگی به احوال بیچاره گان دقیقه ای فروگذار نکرده وخواب خوش یر حود حرام کرده بود.وی مدتی حکومت منطقه لنجان را برعهده داشت ودر زمانش عدل وداد جایگزین ظلم وجور گردید.بنابر کتیبه سردر شمالی مسجد جامع اشترجان  خواجه بانی این بنای مهم در سال ۷۱۶ هجری قمری است.

 فاضل هندی:

  بهاءالدین محمد بن تاج الدین حسن بن محمد اصفهانی معروف به فاضل هندی یکی از فقهای عالی مقام اصفهان است. تولد وی را به سال ۱۰۶۲ هجری قمری در فلاورجان نقل کرده اند. ایشان مدتی را در هندوستان بسر برده اند واز این رو به فاضل هندی شهرت یافته است.

این شخصیت بزرگ از شاگردان بنام علامه ملا محمدباقر مجلسی است که در سن ۱۶ سالگی
در علوم معقول ومنقول به درجه استادی رسیده است.

فاضل در فقه ، اصول، تقسیر وفلسفه بسیار استاد بود ودر تقوا وپارسائی زبانزد عام وخاص بوده است.

تالیفات وی را ۸۰ کتاب نوشته اند که از جمله آن می توان به کتابهای۱- کشف اللثام عن قواعد الاحکام۲- المنهاج السویه فی شرح الروضه البدیهه۳- شرح قصیده سید حمیدی۴- تفسیر قران

۵- کلید بهشت و… اشاره کرد

این شخصیت بزرگوار در هنگام حمله افاغنه در سال ۱۱۳۷ ه.ق فوت ودر قبرستان تخت فولاد بخاک سپرده شده است.

در این شهرستان آثار تاریخی بسیاری برجای مانده است. ۴۶۱ اثر شناخته شده، ۲۶ اثر ثبت شده،  ۲۰۴ اثر به صورت ابنیه تاریخی،  ۵۱ اثر به صورت محوطه های تاریخی، و  ۲۰۶ اثر سنگی.

.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

https://eitaa.com/joinchat/2296250375Cf7848d8bdc