کد خبر : 17426
تاریخ انتشار : دوشنبه 25 مرداد 1395 - 10:44

مصائبی که بر زاینده‌رود می‌رود

‍ مصائبی که بر زاینده‌رود می‌رود آب زاینده‌رود نخستین بار توسط مرحوم شیخ بهایی تقسیم بندی شد در این سند تاریخی میزان آب مصرفی و حق آبه هر کدام از شهرهای مسیر این رودخانه مشخص است. این سند در وزارت نیرو موجود می‌باشد و کتابخانه های ملی و قدیمی نسخه‌ای از این طومار را دارند.


مصائبی که بر زاینده‌رود می‌رود
آب زاینده‌رود نخستین بار توسط مرحوم شیخ بهایی تقسیم بندی شد در این سند تاریخی میزان آب مصرفی و حق آبه هر کدام از شهرهای مسیر این رودخانه مشخص است. این سند در وزارت نیرو موجود می‌باشد و کتابخانه های ملی و قدیمی نسخه‌ای از این طومار را دارند. اگر بر اساس این سند عمل می‌کردند زاینده رود سال‌های متمادی آب داشت
موسوی-لارگانی
مشکل کم آبی زاینده رود به تصمیم‌های نادرست مدیران در ادوار مختلف برمی‌گردد، برداشت‌های نامتعارف و فروش سهام جدید به شهرک‌های تازه تاسیس و مجتمع‌های صنعتی، بدون در نظر گرفتن ظرفیت رودخانه، زیباترین اکوسیستم طبیعی کشور را در معرض خطر قرار داده است.
به گزارش جام جم، حجت‌الاسلام سید ناصرموسوی لارگانی تصریح کرد: بر اساس مستندات قدیمی آب زاینده‌رود نخستین بار توسط مرحوم شیخ بهایی تقسیم بندی شد در این سند تاریخی میزان آب مصرفی و حق آبه هر کدام از شهرهای مسیر این رودخانه مشخص است. این سند در وزارت نیرو موجود می‌باشد و کتابخانه های ملی و قدیمی نسخه‌ای از این طومار را دارند. اگر بر اساس این سند عمل می‌کردند زاینده رود سال‌های متمادی آب داشت. جدای از این قضیه مردم اصفهان سهامدار آب زاینده رود هستند و بسیاری از کشاورزان سهم خود را قبل از انقلاب از دولت خریداری کردند.
وی افزود: توزیع سهام به زمان ساخت تونل دوم کوهرنگ برمی‌گردد که به منظور جلوگیری از کم آبی احداث شده بود. این سهام به اندازه‌ای ارزش داشت که بعضی از مردم آن را در قباله نکاح همسران و عروس‌های خود ثبت کردند واکنون هم بین مردم خرید و فروش می‌شود. با این حال دولت سهم جدیدی از آب رودخانه را به شهرک‌های تازه تاسیس و مجتمع‌های صنعتی واگذار کرد که بزرگترین آنها مجتمع فولاد سپاهان، ذوب آهن و صنایع نظامی هستند. این کار خلاف قانون و نشان دهنده سوء مدیریت است و نباید بدون هماهنگی و مصالحه، آبی که سهم کشاورزان بود به سایر بخش‌های صنعتی و شرب خانگی فروخته می‌شد، زیرا «چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.»
به گفته لارگانی، یک زمانی جمعیت اصفهان حداکثر یک میلیون نفر بود ولی اکنون بیشتر از ۵ میلیون نفر گزارش شده است، بنایراین تامین آب این میزان جمعیت تنها از طریق زاینده‌رود ممکن نیست. ضمن اینکه درگذشته زاینده‌رود خودش آب تولید می‌کرد یعنی آبی که به زمین‌های کشاورزی و مزارع می‌رفت به علت شنی بودن زمین‌ها دوباره به سطح رودخانه بازمی‌گشت ولی اکنون سطح آب‌های زیرزمینی کاهش یافته و دیگر مولد نیستند، در چنین وضعیتی برداشت‌های نامتعارف در سایه بی‌تدبیری مدیران، شهرهای اصفهان در خطر فاجعه بزرگ قرار داده است.
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: پیگیری معضل کم‌آبی زاینده‌رود همواره در مجلس مطرح بود. در مجالس گذشته، وزرای نیرو به مجلس احضار شدند و تا مرز استیضاح هم پیش رفتند. به تازگی با دعوت از وزیر نیرو جلسه‌ای با حضور دکتر لاریجانی در مجمع نمایندگان برگزار شد که علاوه بر مسئله زاینده‌رود، احیای تالاب گاوخونی محور گفتگوی نمایندگان بود، معضل دیگری که همزمان اصفهان و استان‌های همجوار را تهدید می‌کند. خشک شدن تدریجی تالاب گاوخونی علاوه بر تولید ریزگردها و انتشار آن به سایر مناطق کشور، شیوع بیماری‌های تنفسی را موجب می‌شود.
موسوی لارگانی با اشاره به اتلاف زیاد آب در شبکه آبرسانی اصفهان افزود: این معظل گریبانگیر کل کشور بوده و نوسازی شبکه آبرسانی یکی از ضروریات است که در افزایش منابع آبی موثر خواهد بود. اصلاح و نوسازی شبکه‌های آبرسانی زیرزمینی و خانگی در کنار اجرای طرح‌های نوین آبرسانی کشاورزی مثل آبیاری قطره‌ای و تحت فشار می‌تواند در کوتاه مدت در نجات منابع آب کشور موثر باشد. اگرچه این طرح‌ها توسط وزارت نیرو اجرایی شده ولی واگذاری آنها به شرکت‌های زیرمجموعه و پیمانکاری و ایجاد موانع عجیب و خودخواسته، سرعت اجرای کار را با مشکل مواجه کرده است. دولت باید شخصاً وارد عمل شده و هزینه‌های اجرای طرح را بر عهده بگیرد.
نماینده مردم شهرستان فلاورجان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: احیای زاینده رود و تالاب گاوخونی نیازمند عزم جدی و تشکیل کارگروه ملی است زیرا نجات این اکوسیستم طبیعی در گرو آبروی نظام است. در حال حاضر دولتمردان خارجی که برای بازدید به تهران می‌آیند بعد از ملاقات با مسئولان نظام، روانه اصفهان می‌شوند، زیبنده نیست شهر تاریخی و گردشگری ایران با معضلات زیست محیطی و خشک شدن زاینده‌رود مواجه باشد. توجه داشته باشید؛ اکنون پشت سد زاینده رود حدود ۲۸۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده که اگر به زیر ۱۵۰ میلیون مترمکعب برسد به واسطه لجن ها و رسوب های پشت سد، از حالت شرب خارج شده و مسمومیت زا می‌شود. مجموعه دولت باید پیشقدم شوند و نمایندگان اصفهان را با مصائب زاینده‌رود و سوالات پیگیرانه‌ مردم تنها نگذارن.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

https://eitaa.com/joinchat/2296250375Cf7848d8bdc