کد خبر : 19487
تاریخ انتشار : جمعه 23 مهر 1395 - 21:56

مراسم درگذشت زنده یاد آفرامرزخان محمودی از بزرگان و ریش سفیدان ایل بختیاری برگزار شد

زنده یاد آفرامرزخان محمودی  از سران و معتمدان ایل بختیاری بود که به واسطه عدالت و حق طلبی که داشت همواره مورد اعتماد و امین ایل بختیاری بود. زنده یاد آفرامرزخان محمودی از ریش سفیدان و معتمدان بختیاری  در سن ۹۰ سالگی درگذشت. با توجه به اینکه در بختیاری رسم و رسومات بر این است که مشکلات

زنده یاد آفرامرزخان محمودی  از سران و معتمدان ایل بختیاری بود که به واسطه عدالت و حق طلبی که داشت همواره مورد اعتماد و امین ایل بختیاری بود.
زنده یاد آفرامرزخان محمودی از ریش سفیدان و معتمدان بختیاری  در سن ۹۰ سالگی درگذشت.9866
با توجه به اینکه در بختیاری رسم و رسومات بر این است که مشکلات به دست بزرگان و ریش سفیدان حل و فصل می شود به همین دلیل زنده یاد آفرامرزخان محمودی  نزد ایل بختیاری احترام خاصی داشت و بدون در نظر گرفتن شخص و فامیل در کمال بی طرفی به حل مشکلات می پرداختند.
زنده یاد آفرامرزخان محمودی  تنها مورد اعتماد مردم کوهرنگ نبود بلکه در جای جای خطه بختیاری به حل و فصل مشکلات لا ینحل از جمله دعواهای ملکی و اختلافات قومی قبیله ای می پرداختند.
مراسم تشییع زنده‌یاد روز ۳شنبه ۲۰ مهرماه  هم‌زمان با تاسوعا حسینی از اصفهان به مقصد زادگاه زنده‌یاد کوهرنگ برگزار شد شرکت‌کنندگان در مراسم متشکل از ایلات چهار لنگ و هفت لنگ و ترجمان‌ها و سازمان‌های دولتی بودند که پس از طی ۲۰۰کیلومتر مسافت زنده‌یاد را در زادگاه او کوهرنگ به خاک سپاردند.
بیش از ۱۰هزار نفر در این مراسم شرکت کردند که در نوع خود کم‌نظیر و یا بی نظبر بوده است.
پس‌ازآن مراسم سومین و هفتمین روز زنده‌یاد در روزهای ۵شنبه و جمعه برابر ۲۰و ۲۱مهرماه در حسینیه  بزرگ شهر  کلیشاد وسودرجان شهرستان فلاورجان  برگزار شد و روز ۵شنبه ویژه طایفه بامدی ( بابا احمدی) و روز جمعه ویژه سایر ایلات ۴ و۷ بختیاری و شهروندان و هم‌وطنان در اقسا نقاط کشور در نظر گرفته شد .
بر اساس آمار از پذیرایی و نهار حدود ۱۷۰۰۰نفر در مراسم سوم و هفتمین روز زنده‌یاد شرکت کردند.
علل و عوامل شرکت انبوه مردم :
شرکت انبوه و کم‌نظیر مردم در مراسمات تشییع و سوم و هفتمین روز زنده‌یاد را می‌توان بر خواسته از عوامل زیر عنوان کرد.
۱.شخصیت اجتماعی و مردمی او ; زنده‌یاد فردی خیراندیش و مصلح بودند . و در حل‌وفصل اختلافات ایلی و منطقه‌ای نقش فعال و تأثیرگذاری داشت.
۲.حق محوری و عدالت‌خواه بودند: او بر اساس حق و عدالت در بین مردم قضاوت می‌کردند.
۳.به حسن هم‌جواری و همسایگی شهرت خاص داشتند.
۴.او که حدود ۹۰سال عمر از خدا گرفتند تنها از مال ثروت دنیا یک‌خانه کوچک و قدیمی ساخت و در یک محله فقیرنشین اصفهان از خود به‌جای گذاشت.

  1. احترام ویژه ایلات به خانه دان با اصل و نسب و بزرگان و خان زادگان و خوانین خیراندیش.
  2. با توجه به ویژگی‌های شخصیتی و اجتماعی زنده‌یاد می‌توان نتیجه‌گیری کرد که عمده علت شرکت انبوه مردم در مراسم نه به خاطر پست و مقام ونه به خاطر مال و ثروت او بوده است . بلکه شرکت انبوه مردم به خاطر اخلاق نیک و انسان‌دوستی و خیرخواهی و خیراندیشی و مردم‌داری. و همراه مردم بودن و حضور مؤثر در حل‌وفصل اختلافات ایلی و منطقه‌ای و نیز اصالت خانوادگی او بود .روحشان شاد و راهشان پر رهرو باد .                                                                                             گزارش: رضا نجفی

.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

https://eitaa.com/joinchat/2296250375Cf7848d8bdc