کد خبر : 726
تاریخ انتشار : یکشنبه 30 فروردین 1394 - 12:47

طرح ایمن سازی تکمیلی خانه به خانه فلج اطفال سال ۱۳۹۴ در شهرستان فلاورجان آغاز شد

طرح ایمن سازی تکمیلی خانه به خانه فلج اطفال سال ۱۳۹۴ در شهرستان فلاورجان آغاز شد

طرح ایمن سازی تکمیلی خانه به خانه فلج اطفال سال ۱۳۹۴ در شهرستان فلاورجان آغاز شد به گزارش فالنا به نقل از شبکه بهداشت ودرمان شهرستان فلاورجان طرح ایمن سازی تکمیلی خانه به خانه فلج اطفال سال ۱۳۹۴ در شهرستان فلاورجان آغاز شد از تاریخ ۲۹فروردین ۹۴ ساعت  ۱۰ صبح طرح ایمنسازی تکمیلی خانه به

طرح ایمن سازی تکمیلی خانه به خانه فلج اطفال سال ۱۳۹۴ در شهرستان فلاورجان آغاز شد

به گزارش فالنا به نقل از شبکه بهداشت ودرمان شهرستان فلاورجان طرح ایمن سازی تکمیلی خانه به خانه فلج اطفال سال ۱۳۹۴ در شهرستان فلاورجان آغاز شد

از تاریخ ۲۹فروردین ۹۴ ساعت  ۱۰ صبح طرح ایمنسازی تکمیلی خانه به خانه فلج اطفال با حضور جمعی از مسئولین وکارشناسان واحد مبارزه بابیماریهای شبکه بهداشت ودرمان شهرستان فلاورجان به صورت نمادین در شهر فلاورجان آغازگردید.

بیماری فلج اطفال

     حفظ دستاوردهای برنامه ریشه کنی فلج اطفال در کشورایران از حساسیت ویژه برخوردار است. هرچند که تلاش ها برای کامل کردن برنامه ریشه کنی فلج اطفال در ۳کشور بومی فلج اطفال( افغانستان, پاکستان ونیجریه) همچنان تداوم دارد ولی تا چهارم مارس۲۰۱۵ (۱۳ اسفند ماه ۱۳۹۳)۱۴مورد درجهان(۱۳مورد در پاکستان ویک مورد در افغانستان  کشورهای همسایه  مرز شرقی کشورمان) رخ داده است،که نشان دهنده خطر بالای انتشار مجدد بیماری در کشورهای عاری از فلج می باشد.

با عنایت به همجواری با دو کشور پولیوآندمیک(بومی) در مرز شرقی و ترددهای بسیار بین المللی، در هر زمان خطر بازگشت مجدد بیماری به کشور ایران وجود دارد.تداوم وضعیت عاری از پولیوطی سالهای ۲۰۱۴-۲۰۰۱ میلادی مبین تلاش نظام سلامت در سراسر کشور  در جهت دستیابی به پوشش بالای واکسیناسیون جاری وانجام با کیفیت عملیات ایمن سازی تکمیلی سالیانه بوده است. براساس  توصیه های سازمان بهداشت جهانی برای به حداقل رساندن خطر ورود و چرخش مجدد ویروس وحشی پولیو ، ضروری است عملیات سالانه ایمنسازی تکمیلی در ۲ نوبت به صورت فعال و خانه به خانه انجام گردد.لذا  عملیات ایمنسازی تکمیلی سال ۲۰۱۵ میلادی(۱۳۹۴ شمسی)در  مناطق غیرگرمسیر در تاریخ های ذیل انجام خواهد شد .     نوبت اول: ۲۹  فروردین ماه لغایت اول اردیبهشت ماه سال۱۳۹۴              نوبت دوم: ۵-۲  خرداد ماه سال ۱۳۹۴

اهداف برنامه:

*دستیابی به پوشش صد درصد ایمنسازی کودکان زیر ۵ سال ایران و مهاجرین خارجی

*پرسش در مورد مشکوک فلج در ۲۴ ماه گذشته

 *یافتن کودکان زیر ۵ سالی که تا کنون واکسن فلج اطفال دریافت نکرده اند.

مطالبی درزمینه بیماری فلج اطفال

فلج اطفال یک عفونت حاد ویروسی با دامنه ای متغیر از عفونت بدون علامت تا مننژیت آسپتیک ، فلج و مرگ است. پولیو میلیت فلجی دارای دو فاز خفیف وشدید است. فاز خفیف، تب ، بی حالی ، سردرد ، آب ریزش از بینی و استفراغ وجود دارد که در صورت تبدیل به فاز شدید ، درد شدید عضلانی ، سفتی گردن و فلجی به آن اضافه می شود.    فلج اطفال در هر سنی ممکن است اتفاق افتد ولی بیشتر بیماری کودکان و نوجوانان است با پیشرفت برنامه ایمن سازی و بویژه انجام برنامه ریشه کنی بیماری پولیو(فلج  اطفال) در حال حاضر به ۳کشور پولیو آندمیک(بومی) محدود شده است.

عامل بیماری زا:

ویروس وحشی پولیو است که در سه تیپ (۱ و ۲ و۳) می تواند سبب ایجاد بیماری شود. از بیماران فلجی در اکثر اوقات نوع یک ویروسی جدا می شود.

مخزن:   تنها مخزن ویرس ، انسان است و در محیط غیر زنده در مدت کوتاهی از بین می رود.

راه انتقال:

در مناطقی که سطح بهداشت پائینی دارند ویروس معمولاً از طریق مدفوعی –دهانی سرایت می کند و در جاهایی که وضعیت بهداشتی مطلوبی دارند ، انتشار از طریق تنفسی است.

دوره نهفتگی و سرایت:

دوره کمون عموماً ۱۴-۷ روز در موارد فلجی ولی از ۳۵-۳۰ روز نیز گزارش شده است. و دوره سرایت دقیقاً شناخته شده نیست و مبتلایان از حدود یک هفته پیش از بروز علائم عامل آلودگی هستند ویروسی حدود یک هفته از حلق و ۶-۳ هفته همراه با مدفوع دفع می شود.

کلام آخر:  

فعالیت نظام مراقبت فلج شل حاد نقش مهمی در پیشرفت فعالیتهای مرتبط ریشه کنی فلج اطفال دارد و از طرفی اثبات تداوم وضعیت عاری از پولیو در کشور که چند سال از آن می گذرد مستلزم انطباق آن با معیارهای سازمان جهانی بهداشت می باشد.

لذا انتظار می رود با حساس سازی و اطلاع رسانی و ارتقاء سطح آگاهی و گزارش بموقع موارد مشکوک فلج اطفال نسبت به تقویت نظام مراقبت اقدام شود.

.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

https://eitaa.com/joinchat/2296250375Cf7848d8bdc