کد خبر : 897
تاریخ انتشار : شنبه 2 خرداد 1394 - 6:47

معرفی مؤسسه دارالقرآن نورالهدی کلیشاد

معرفی  مؤسسه دارالقرآن نورالهدی کلیشاد

مؤسسه‌ای است که کار خود را در اولین شب ماه رمضان سال ۸۹ با برگزاری جزءخوانی قرآن با حضور نماینده، فرماندار و مسئولان شهر آغاز کرد.به گزارش فالنا از شهرستان فلاورجان ، از آنجا که قرآن کتاب وحی و معجزه جاویدان آخرین پیامبر الهی است و خداوند در آن می‌فرماید: «وَ لا رَطبٍ وَ لا

مؤسسه‌ای است که کار خود را در اولین شب ماه رمضان سال ۸۹ با برگزاری جزءخوانی قرآن با حضور نماینده، فرماندار و مسئولان شهر آغاز کرد.
به گزارش فالنا از شهرستان فلاورجان ، از آنجا که قرآن کتاب وحی و معجزه جاویدان آخرین پیامبر الهی است و خداوند در آن می‌فرماید: «وَ لا رَطبٍ وَ لا یابِسٍ الا فی کِتابٍ مِبین و هیچ تر و خشکی نیست جز آنکه در کتاب مبین است»(سوره انعام آیه ۵۹) و پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) در حدیث معروف ثقلین همه مسلمانان را سفارش به استفاده از آن کرده، با عنایت حضرت حق و با توجهات حضرت ولی عصر(عج) عده‌ای از خیران(منصور گلچین، مهران گلچین و فخرالدین حاج غلامی‌زارعی) و علاقه‌مندان به قرآن کریم در شهر کلیشاد و سودرجان(استان اصفهان) به‌منظور ترویج فرهنگ قرآن بین خانواده‌ها گرد‌هم آمدند.

این خیران با مشورت و رایزنی تصمیم به تأسیس مؤسسه قرآنی در سطح شهر کلیشاد گرفتند؛ لذا با خرید ساختمان فعلی و تجهیز آن در سال ۱۳۸۹‌، فعالیت قرآنی مؤسسه آغاز شد. این مرکز نظر به ماده ۸-۱ آئین‌نامه ثبت مؤسسات غیرتجاری به نام مؤسسه دارالقرآن نورالهدی کلیشاد در تاریخ ۹۰/۱۱/۱۷ تحت شماره ۱۳۸ به ثبت رسید. همچنین این مؤسسه در تاریخ ۹۱/۳/۱۱ مجوز رسمی فعالیت خود را به شماره ۴۱۶/۲۰۱۹۱ ‌از سازمان تبلیغات اسلامی دریافت کرد و برنامه‌های خود را زیر‌نظر این سازمان انجام می‌دهد.

مراسم افتتاحیه مؤسسه دارالقرآن نورالهدی کلیشاد، شب اول ماه مبارک رمضان سال ۸۹ با حضور نماینده محترم، فرماندار و مسئولان شهر برگزار و از روز اول ماه مبارک، جلسات و کلاس‌های آموزشی مؤسسه با جزءخوانی آقایان و بانوان و تفسیر قرآن برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قاسمی، مدیرعامل مؤسسه دارالقرآن نورالهدی شهر کلیشاد می‌گوید: منصور گلچین، مهندس مهران گلچین، ‌اصغر هدایت، جواد حیدری، حاج غلامعلی زارعی از ‌مؤسسان و اعضای هیئت مدیره این مؤسسه هستند که طی جلسه‌ای که با یکدیگر برگزار کردند، بنده را به‌عنوان مدیر عامل مؤسسه انتخاب کردند.

 

وی با اشاره به زمینه فعالیت‌های‌ قرآنی ـ فرهنگی خود در شهر کلیشاد استان اصفهان بیان می‌کند: «بنده امام جماعت مسجد امیر‌المومنین(ع) کلیشاد هستم و همچنین ریاست هیئت مدیره مجموعه بنیاد نیکوکاری ۱۴ معصوم را بر‌عهده دارم».

حجت‌الاسلام ‌قاسمی درخصوص چگونگی انتخاب خود به‌عنوان مدیرعامل مؤسسه، اظهار می‌کند: با توجه به سوابق فرهنگی فعالیت در حوزهای مختلف قرآنی در مساجد، اعضای مؤسس و هیئت مدیره تصمیم بر انتخاب بنده به مدیرعاملی مؤسسه کرد.

زمینه فعالیت و اهداف مؤسسه ‌

مؤسسه دارالقرآن نورالهدی کلیشاد اهدافی از جمله آموزش عمومی و تخصصی قرآن کریم، تربیت مربی، مشاوره‌های دینی ـ مذهبی، آموزش سبک زندگی قرآنی، جذب دانش‌آموزان به قرآن و گسترش و ترویج فعالیت‌های قرآنی بین مردم را دارد که بسیاری از این اهداف تاکنون از فعالیت‌های این مؤسسه بوده است و امیدواریم این فعالیت‌ها در آینده‌ای نزدیک گسترده‌تر و بیشتر شود.

احداث دانشگاه علوم و معارف، تفکیک ساختمان مهد و پیش‌دبستانی و مدرسه، برگزاری دوره حفظ یکساله، استعدادیابی ‌بین دانش‌آموزان مدارس شهرستان و … از دیگر اهداف این مؤسسه به‌شمار می‌رود که به‌زودی محقق خواهد شد.

شرح فعالیت‌های مؤسسه

مدیر عامل مؤسسه دارالقرآن نورالهدی کلیشاد‌ در ادامه با اشاره به اینکه کلاس‌های اولیه را در ماه رمضان با حفظ جزء ۳۰‌، با ۴ کلاس آغاز کرد، بیان می‌کند: در کنار کلاس‌های جزء‌خوانی، تفسیر قران با سوره مبارکه لقمان آغاز شد که این کلاس‌ها گسترش یافت‌، به‌طوری که این کلاس‌ها ‌اکنون به ۴۰ کلاس رسیده و شعبه ۲‌(مهد و پیش‌دبستان‌) مؤسسه افتتاح شد که امیدواریم بتوانیم مدرسه تخصصی قرآن که شعبه ۳ مؤسسه است را به‌زودی افتتاح کنیم.

وی با بیان اینکه در انتخاب مربیان این مؤسسه بسیار سنجیده عمل شد، تصریح کرد: تمام مربیان قرآنی شهر کلیشاد را در جلسه‌ای دعوت کرده و گزارشی از فعالیت‌های مربیان صورت گرفت که در این میان چند نفر به‌عنوان برترین انتخاب شدند که بسیار شایسته و آگاه به فنون مربیگری هستند.

از جمله کلاس‌ها و دوره‌های برگزار شده و در حال برگزاری در این مؤسسه می‌توان به دوره‌های زیر اشاره کرد:

قرائت قرآن در سطوح مختلف روخوانی، روانخوانی، فصیح خوانی، تجوید و صوت و لحن

آموزش مفاهیم قرآن ‌در تمام سطوح

دوره تربیت مربی روخوانی و روانخوانی قرآن کریم: این دوره طی شش ماه برگزار می‌شود که واجدان شرایط بعد از شرکت در دو آزمون ورودی کتبی و شفاهی‌، در صورت قبولی، مجاز به شرکت در دوره می‌شوند، در پایان دوره و قبولی در آزمون‌های پایانی موفق به دریافت گواهی‌نامه پایان دوره از سازمان تبلیغات اسلامی می‌شوند.

‌حفظ قرآن، این دور
ه‌ها در قالب حفظ سوره‌ای، حفظ ۱ جزء و حفظ کل سه ساله و شش ساله برگزار می‌شود.

تفسیر قرآن کریم: شامل تفسیر موضوعی، تخصصی، سوره‌ای و عمومی است.

علوم قرآنی: ویژه حافظانی که تمایل به شرکت در کنکور کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث دارند.

دوره، تدبر در قرآن کریم‌، آموزش مفاهیم نهج‌البلاغه، فهم زبان قرآن، تواشیح دانش‌آموزان، اخلاق، احکام، صرف و نحو، سبک زندگی، طرح تحکیم بنیان خانواده، مهارت‌های زندگی و …

دیگر فعالیت‌ها و برنامه‌ها

فعالیت‌های دیگر مؤسسه علاوه بر دوره‌های آموزشی به قرار زیر است:

چاپ نشریه، ارائه خدماتی مانند در اختیار گذاردن کتاب‌های الکترونیکی قرآنی ـ مذهبی و فایل‌های صوتی و تصویری قرآنی به قرآن‌‌آموزان، امانت دادن کتاب و لوح فشرده.

برگزاری مسابقات قرآنی و کتابخوانی

ثبت نام قرآن‌آموزان در آزمون‌های سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت ‌ارشاد ‌

اردوهای زیارتی ـ سیاحتی

برگزاری محفل انس با قرآن کریم هر ساله به‌مناسبت ولادت پیامبر‌(ص)

برگزاری جلسات جزءخوانی و تفسیر هرساله به‌مناسبت ماه مبارک رمضان

حضور در مدارس شهر و اهدا‌ جایزه به دانش‌آموزان قرآنی شرکت‌کننده در کلاس‌های مؤسسه

ثبت نام و برگزاری طرح‌های سراسری ۱۴۴۸‌، ۱۴۴۷‌، ۱۴۴۶ و طرح تربیت حافظان قرآن کریم

برگزاری دوره‌های ویژه حافظان مؤسسه

برپایی نمایشگاه کتاب

موفقیت‌های مؤسسه

محمد قاسمی با اشاره به فعالیت ۴ ساله مؤسسه نورالهدی کلیشاد، بیان می‌کند: قرآن‌آموزان مشتاق در امر قرآن که از اولین سال‌های تأسیس مؤسسه به آموزش پرداختند، در سال گذشته موفق‌ به حفظ کل قرآن کریم شدند و همچنین کسب رتبه اول گروه تواشیح دانش‌آموزان دختر در مسابقه آیه‌های فجر در سطح استان‌، کسب رتبه در مسابقات فولاد مبارکه استان اصفهان و احسن‌الحدیث ۶ در سال ۹۰، کسب رتبه‌های بیشتر در مسابقه احسن‌الحدیث، کسب امتیاز کامل در طرح قرآنی ۱۴۴۶‌، کسب رتبه‌های اول تا سوم در مسابقات حفظ آموزش و پرورش، راه‌یابی یک نفر از دانش‌آموزان دختر به مرحله کشوری و راه‌یابی قرآن‌آموزان در مسابقات قرآنی اوقاف شهرستان و کسب رتبه برتر در آزمون‌های سراسری قرآن و عترت هم در رشته حفظ‌، قرآن از جمله امتیازات این مؤسسه به‌شمار می‌رود.

وی به افتخارات سال ۹۳ این مؤسسه اشاره ‌و بیان کرد: در سال ۱۳۹۳ افتخارات زیادی در مسابقات احسن‌الحدیث ۱۲ و ۱۳‌، مسابقات قرآنی اوقاف و مسابقات حفظ استانی تالیات کسب شد.

شعبه ۲ مؤسسه دارالقرآن نورالهدی

شعبه ۲ این مؤسسه در سال ۱۳۹۰ فعالیت خود را در مقطع مهد و پیش دبستانی زیر نظر آموزش و پرورش آغاز کرد و در سال ۱۳۹۳ موفق به دریافت مجوز مدرسه قرآن‌ پسرانه شد و اکنون هم فعالیت خود را با عنوان پیش‌دبستانی و دبستان قرآنی نوربهشت ادامه می‌دهد.

وی تصریح می‌کند: مؤسسه دارالقران نورالهدی کلیشاد، یکی از مؤسسات فعال در شهر است که تمام مسئولان نیز بر این امر گواه هستند‌ و در این مدت کوتاه‌، عملکرد مناسبی را داشته است که همگی حاصل تلاش کادر اجرایی و هیئت رئیسه این مؤسسه است.

‌قاسمی به حمایت خیران از مؤسسه در زمینه مالی اشاره کرد و گفت: در مسائل مالی‌، خیران کمک‌رسان مؤسسه هستند و در حال حاضر زمینی در اختیار داشته که در حدود ۳ هزار متر مربع است که به‌منظور احداث مجموعه قرآنی در‌نظر گرفته شده است که بتوانیم با احداث این مرکز به ترویج فرهنگ قرآنی هر چه بیشتر توجه کنیم.

منبع :ایکنا

 

.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

https://eitaa.com/joinchat/2296250375Cf7848d8bdc