کد خبر : 11441
تاریخ انتشار : شنبه 12 دی 1394 - 13:32

خدمت با چراغ خاموش/مطلبی در مورد شرکت نیروکار در روزنامه ابتکار

خدمت با چراغ خاموش/مطلبی در مورد شرکت نیروکار در روزنامه ابتکار شائبه آلایندگی نیروکلر از سال ۱۳۷۹ بر سر زبانها افتاد و شایعات در این زمینه در سال ۱۳۸۴ به اوج رسید. در آن سالها زاینده رود در مقاطعی خشک شد و جریان آب کلیه نهرهای شهرستان فلاورجان که از زاینده رود منشعب و به

niroochlor_2015-03-01-04-35-52_3خدمت با چراغ خاموش/مطلبی در مورد شرکت نیروکار در روزنامه ابتکار
شائبه آلایندگی نیروکلر از سال ۱۳۷۹ بر سر زبانها افتاد و شایعات در این زمینه در سال ۱۳۸۴ به اوج رسید. در آن سالها زاینده رود در مقاطعی خشک شد و جریان آب کلیه نهرهای شهرستان فلاورجان که از زاینده رود منشعب و به روستاهای اطراف از جمله اشترجان جاری بود برای همیشه متوقف گردید و کشاورزان منطقه که تا آن زمان از آب زاینده رود برای امور کشاورزی استفاده می کردند مجبور به استفاده از منابع آب زیر زمینی شدند و در نتیجه طی مدت کوتاهی سطح آب های زیر زمینی منطقه پایین رفت و از ۹ متر به بیش از ۱۰۰ متر رسید و این امر به شور شدن آب و افزایش هدایت الکتریکی آن در برخی مناطق استان و شهرستان از جمله ده سرخ، قهدریجان، وزیرآباد، اراضی، حاجی آباد نجف آباد و برخی از چاههای منطقه اشترجان منجر گردید.
از آنجا که شوری آب ناشی از املاح محلول شامل یون کلر، یون سولفات، یون سدیم و سایر املاح دیگر می باشد متاسفانه برخی صرفا به دلیل تشابه اسمی این آلودگی را به شرکت نیروکلر نسبت دادند در حالی که امروزه ثابت شده که بالارفتن هدایت الکتریکی و به اصطلاح شور شدن آب یک معضل فراگیر کشوری و ناشی از پدیده خشکسالی و برداشت بی رویه از سفره های آب زیر زمینی بوده و به همین دلیل شور شدن برخی چاه های منطقه نیز ارتباطی با شرکت نیروکلر ندارد ولی متاسفانه اظهار نظرهای غیر کارشناسانه، در دامن زدن به این شائبه بسیار موثر بود و تجمع اهالی، قطع مکرر برق و آب کارخانه و توقفات مکرر خط تولید کارخانه را به دنبال داشت. انعکاس این شایعات و اعتراضات به سازمان محیط زیست تهران، منجر به تعطیل کردن کارخانه توسط سازمان محیط زیست در زمستان سال ۱۳۸۴ گردید.
پس از تعطیل شدن کارخانه، سازمان محیط زیست یک تیم کارشناسی را جهت بررسی وضعیت آلایندگی کارخانه تعیین و اعزام نمود و تیم یاد شده با بررسی شرایط کارخانه و نمونه برداری از چاه های منطقه، شرکت نیروکلر را غیر آلاینده معرفی نمود و حکم به راه اندازی مجدد کارخانه داد.
شایان ذکر است دانش فنی و ماشین آلات کارخانه نیروکلر از شرکت اروپایی اودنورا و مطابق جدیدترین تکنولوژی موجود در صنعت تولید کلر خریداری شده و بالاترین ضریب ایمنی را دارد. تکنولوژی تولید این شرکت از نظر میزان مصرف انرژی، تولید پساب ، مدیریت پسماند و همچنین کنترل آلاینده‌ها، سرآمد کارخانه های کلر آلکالی مشابه در سطح کشور بوده است. علاوه بر این شرکت تلاش نموده است با بکارگیری فن آوری های نوین و اقداماتی ماننداستقرار استاندارد مدیریت محیط زیست مبتنی بر استاندارد ISO14001 ، استقرار استاندارد ایمنی و بهداشت شغلی مبتنی بر استاندارد OHSAS18001 ، احداث تصفیه خانه پساب صنعتی، احداث حوضچه های تبخیری ژئو ممبران، توسعه فضای سبز و بسیاری از اقدامات دیگر که ذکر آنها در این مجال نمی گنجد و با صرف هزینه ای بالغ بر بیست میلیارد ریال بر صیانت از محیط زیست اهتمام ورزد. تلاش های مجدانه مدیریت و کارکنان شرکت باعث شد این شرکت از سال ۱۳۸۵ از فهرست واحد های آلاینده استان حذف شود و در سال ۱۳۹۱ موفق به کسب «گواهینامه صنعت سبز» از سوی سازمان حفاظت محیط زیست گردد تا تنها شرکتی باشد که در صنعت کلر آلکالی کشور موفق به کسب این گواهینامه شده است. این موفقیت ها خط بطلانی است بر گفته های غرض ورزانه عده ای که نیروکلر را مسبب آلایندگی محیط زیست منطقه می خوانند.
نیروکلر نه تنها در زمینه حفاظت از محیط زیست بلکه در عرصه صنعت نیز موفق عمل کرده است. حفظ و ارتقاء کیفیت محصولات و افزایش اعتبار برند شرکت همواره اولین الویت مدیریت شرکت بوده است. این شرکت در سال‌های ۱۳۸۷، ۱۳۸۹، ۱۳۹۰، ۹۱ ۱۳و ۱۳۹۳ موفق به کسب عنوان “واحد نمونه کیفیت” از سوی موسسه استاندارد ‌شده است. همچنین این شرکت سه سال متوالی به عنوان واحد نمونه سازمان صنعت، معدن و تجارت برگزیده شد. کسب گواهینامه مدیریت یکپارچه IMS از شرکت توف نورد آلمان نشان دیگری از سطح مطلوب کیفیت محصولات نیروکلر است.دریافت استانداردهای ملی تشویقی و پروانه بهداشتی محصولات ، کسب عنوان صادرکننده نمونه استان،دریافت گواهینامه تحقیق و توسعه، کسب لوح تقدیر شرکت‌های برتر تامین‌کنندگان وزارت نیرو، کسب عنوان واحد تحقیق و توسعه نمونه، دریـــافت تندیس بلورین اقتصاد سبز و لوح زرین همــــایش ملی بهره‌وری و کسب رتبه نخست از نظر قابلیت اتکا به اطلاعات و انتشار به‌موقع آن در بین شرکت‌های بورسی از دیگر افتخارات شرکت نیروکلر است.

منبع :http://ebtekarnews.com/index.php?newsid=30703.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

https://eitaa.com/joinchat/2296250375Cf7848d8bdc