کد خبر : 16857
تاریخ انتشار : دوشنبه 11 مرداد 1395 - 18:15

با وجود رهاسازی آب برای باغات غرب اصفهان؛ زاینده رود همچنان تشنه می ماند

روز گذشته در خبرهای اصفهان گفته شد که از امروز ۲۵ میلیون متر مکعب از آب سد زاینده رود برای تامین آب باغ ها و تقویت چاه های مناطق غرب اصفهان توزیع می شود. معاون بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان با تاکید بر اینکه روز نهم مرداد ماه آب از سد زاینده رود

روز گذشته در خبرهای اصفهان گفته شد که از امروز ۲۵ میلیون متر مکعب از آب سد زاینده رود برای تامین آب باغ ها و تقویت چاه های مناطق غرب اصفهان توزیع می شود.
n00241227-t
معاون بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان با تاکید بر اینکه روز نهم مرداد ماه آب از سد زاینده رود رهاسازی شد، می گوید: از امروز آب در شبکه نکوآباد شامل شهرستان های نجف آباد، خمینی شهر، فلاورجان، مبارکه و لنجان توزیع می شود.
علی بصیرپور با اشاره به اینکه برای آبیاری باغات غرب استان پیش بینی شده که هر ماه یک هفته آب توزیع شود، اظهار داشت: این آب تنها برای زنده ماندن درختان باغات غرب اصفهان است و آبی برای جریان رودخانه به اصفهان نمی رسد.
به گفته وی این آب به طور ماهیانه و به مدت یک هفته تا پایان شهریور ماه برای باغات غرب اصفهان توزیع می شود.
ذخیره سد زاینده رود ۳۰۸ میلیون مترمکعب
بصیرپور با اشاره به اینکه ذخیره سد زاینده رود نسبت به پارسال اصلا خوب نیست، گفت: در حال حاضر ذخیره سد زاینده رود حدد ۳۰۸ میلیون متر مکعب است در حالیکه در مدت مشابه سال گذشته ذخیره سد حدود ۵۶۰ میلیون متر مکعب بود.
وی در پاسخ به اینکه با وضعیت ذخیره کنونی سد زاینده رود آیا آب به کشت پاییزه کشاورزان شرق اصفهان داده می شود یا خیر، بیان داشت: این اتفاق بستگی به نزولات فصل پاییز دارد و اگر در این فصل بیش از نرمال بارشی داشته باشیم شاید آب به کشاورزان شرق داده شود اما اگر وضعیت به همین منوال باقی بماند برای کشت آبی به کشاورزان شرق داده نخواهد شد.
وضعیت سد زاینده رود نگران کننده است
به گفته معاون بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان، وضعیت سد زاینده رود امسال بحرانی و نگران کننده است و اگر بی احتیاطی کنیم وارد بحران آب شرب نیز می شویم.
رئیس انجمن حمایت از کشاورزان اصفهان در گفتگو با ایمنا نیز با بیان اینکه آبی که از امروز در سد نکوآباد توزیع می شود تنها برای نجات باغات غرب اصفهان است، اظهار داشت: این آب به طور قطع برای نجات درختان غرب استان و نه سیراب کردن آنهاست. متاسفانه در شرق اصفهان نیز درخت وجود داشت که به دلیل بی آبی خشک شده است.
حسین محمدرضایی افزود: قرار بوده در تابستان حجم آبی برای باغ های غرب در نظر گرفته و این آب احتمالا به اصفهان نمی رسد و اگر سرریزی داشته باشد به چاه های فلمن خواهد رسید.
وی با تاکید بر اینکه شرق اصفهان نیز همانند غرب اصفهان حق آبه دارد، تصریح کرد: شرق اصفهان به نسبت حق آبه خود نیازمند آب است چرا که کشاورزان به غیر از کشاورزی راه درآمدی ندارند و چشم به راه آب برای کشت پاییزه خود هستند.
به گفته رئیس انجمن حمایت از کشاورزان اصفهان، امسال ۴۰ درصد زمین های شرق اصفهان زیر کشت رفت و ۶۰ درصد اراضی رها شد اما از همان ۴۰ درصد به دلیل دیر آب رسیدن و تنش آبی محصولات کشاورزی و غله منطقه شرق با افت تولید مواجه شد.
منبع :ایمنا.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

https://eitaa.com/joinchat/2296250375Cf7848d8bdc