کد خبر : 18524
تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 شهریور 1395 - 14:31

دومین جلسه هم اندیشی مصاحبه گران تاریخ شفاهی ستاد کنگره شهدا شهرستان فلاورجان برگزارشد.

دومین جلسه هم‌اندیشی مصاحبه گران تاریخ شفاهی ستاد کنگره شهدا شهرستان فلاورجان ساعت ۹:۳۰ دقیقه روز پنجشنبه نوزدهم شهریورماه ۱۳۹۵ مصادف با ششمین روز از ماه ذی‌الحجه با حضور جانباز دوران دفاع مقدس حجت السلام دکتر ابوالحسنی در سالن همایش‌های شهرداری کلیشادوسودرجان برگزار شد. در ابتدا جناب سرهنگ محمد رئیسی دبیر ستاد کنگره شهدا ضمن

دومین جلسه هم‌اندیشی مصاحبه گران تاریخ شفاهی ستاد کنگره شهدا شهرستان فلاورجان ساعت ۹:۳۰ دقیقه روز پنجشنبه نوزدهم شهریورماه ۱۳۹۵ مصادف با ششمین روز از ماه ذی‌الحجه با حضور جانباز دوران دفاع مقدس حجت السلام دکتر ابوالحسنی در سالن همایش‌های شهرداری کلیشادوسودرجان برگزار شد.
در ابتدا جناب سرهنگ محمد رئیسی دبیر ستاد کنگره شهدا ضمن خیرمقدم گویی گفت: هدف از برگزاری این جلسه آموزش روش و فن‌های صحیح به مصاحبه گران است. وی در ادامه افزود: مصاحبه گران تاریخ شفاهی با فراگیری این آموزش‌ها می‌توانند به صورت علمی و صحیح مصاحبه تاریخ شفاهی را به نحو احسن انجام دهند و از طرفی استعدادیابی در این زمینه جهت همکاری برای طرح تدوین زندگی نامه شهدا شهرستان فلاورجان صورت می پذیرد
.3585
در ادامه این جلسه دکتر ابوالحسنی ضمن تعریفی از تاریخ شفاهی گفت: تاریخ شفاهی به بازآفرینی تاریخ کمک می کند و مورخ را به صحنه رخدادهای واقعی تاریخ وارد می کندو این امکان را به وی می دهد که با یاری گرفتن از حافظه افراد تاریخ را بازآفرینی کند. ایشان در ادامه افزود: تاریخ شفاهی یک رویکرد علمی جدید در ثبت وقایع تاریخ است که در جهان از جایگاه ویژه ای برخوردار است و یکی از دلایل گسترش این شیوه این است که سبک و سیاق تاریخ نگاری در گذشته مبتنی بر اسناد و اطلاعات حاکمان و صاحب منصبان وابسته به حکام نوشته می شد، اما تاریخ شفاهی دفاع مقدس با استفاده از تکنیک ها و روش ها با شیوه های مختلف و استفاده از ابزارهایی همچون دوربین فیلمبرداری و هر وسیله ای که برای ضبط صدا و تصویر استفاده می شود تا خاطرات و یادمانده های تمام عناصر درگیر در انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس را در قالب کلام و روایت شفاهی و غیر مکتوب ثبت و ضبط نماید.
ایشان در ادامه به معرفی انواع مصاحبه ها پرداخت و نکات کلیدی را برای همه مصاحبه ها و نحوه انجام مصاحبه متذکر شد و گفت در کل هدف از مصاحبه آشکارکردن دانشی است در پاسخ بیان که توان را مورد تفسیر قرار می دهد و اینکه شما افرادی هستید که برای این مأموریت برگزیده شده اید تا به نسل حاضر و آیندگان بگویید در هشت سال دفاع مقدس مردم شهرستان فلاورجان چه رشادت ها و ایثارگری هایی از خود به یادگار گذاشته اند و چه سختی هایی را متحمل شده اند.
ایشان پیرامون مصاحبه با پدران و مادران شهدا گفت: بار سنگینی باعث دق کردن بعضی از پدران و مادران شهدا می شود که با حضور و مصاحبه با آنها بخشی از آن برداشته می شود. در پایان ضمن پاسخ به سوالات، به صورت عملی یک مصاحبه خوب و یک مصاحبه بد اجرا شد.
منبع:روابط عمومی ستاد کنگره شهدای شهرستان فلاورجان.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

https://eitaa.com/joinchat/2296250375Cf7848d8bdc