کد خبر : 19390
تاریخ انتشار : یکشنبه 18 مهر 1395 - 22:10

اتخاذ تدابیر مناسب جهت حفظ زاینده رود از سرچشمه تا تالاب گاوخونی

یادداشت حجه الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی به مناسبت روز زاینده رود باسمه تعالی هزاران سال است که زاینده رود بزرگ ترین رودخانه فلات مرکزی ایران، از زردکوه بختیاری سرچشمه و به تالاب گاوخونی سرازیر می شود و مهد فرهنگ، تمدن و هنر اقلیم چند هزار ساله منطقه است . ساکنین حوضه آبریز زاینده رود

یادداشت حجه الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی به مناسبت روز زاینده رود
باسمه تعالی
هزاران سال است که زاینده رود بزرگ ترین رودخانه فلات مرکزی ایران، از زردکوه بختیاری سرچشمه و به تالاب گاوخونی سرازیر می شود و مهد فرهنگ، تمدن و هنر اقلیم چند هزار ساله منطقه است .
ساکنین حوضه آبریز زاینده رود سالیان سال به زندگی خود پرداخته و در ادوار مختلف مظهر شجاعت، ایثار و مجاهدت های بی شماری بوده اند که حیرت بشر را به خود معطوف کرده است . نه تنها زاینده رود چشم و چراغ اصفهان، بلکه چشم و چراغ فلات مرکزی ایران و کشور عزیزمان است ولی امروز این رود زندگی بخش و قلب اصفهان خشک و خاموش شده است .
به موازات کاهش ذخائر آبی و افزایش مشکلات زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی شاهد بروز اختلاف و گسستگی بین مردم شهر ها و استان هایی هستیم که قوی ترین پیوند های اجتماعی بین آن ها وجود داشته است .
علاقه مندان به محیط زیست ، کارشناسان و سازمان های غیر دولتی زیست محیطی بیش از ده سال است که نسبت به وضعیت رو به وخامت زاینده رود هشدار داده اند و این نکوداشت مصداق دیگری از این آگاهی بخشی است .
امروزه به واسطه عدم برنامه ریزی صحیح، کج سلیقگی و تصمیم گیری های سیاسی و غیرکارشناسی در کنار کاهش نزولات آسمانی شاهد خشک شدن زنده رود هستیم که پیامدهای منفی بهداشتی و زیست محیطی، مرگ آبزیان، بیکاری کشاورزان و دامداران حاشیه حوضه آبریز بخشی از آثار سوء آن می باشد و در آخرین مرحله شاهد خشک شدن تالاب گاوخونی و تبدیل تالاب به کانون بزرگ تولید ریزگرد های نمکین از کف تالاب و انتقال آن به سمت استان های دیگر از جمله قم و تهران خواهد بود . ریزگرد هایی که با خود عناصر آلودگی را از بستر تالاب منتقل می نمایند.
انتقال آب زاینده رود به سایر استان ها، بهره برداری بیش از حد آب زاینده رود در توسعه صنایعی همچون فولاد و آهن و سیمان، طرح های غیر کارشناسی نظیر ایجاد باغات در ارتفاعات استان همجوار ، کاشت محصولات نامتناسب با اقلیم منطقه، برداشت های غیر مجاز بالادست و زراعت غیراصولی و موارد مشابه دیگر حاکی از سوء مدیریت در راهبرد آب زنده رود می باشد . در اصل باید گفت بی تدبیری بیشتر از بی آبی زاینده رود را می رنجاند. میزان بارندگی و حجم آب زاینده رود در دهه گذشته نشان می دهد بیش از آن که با خشک سالی در ارتباط باشد به سوءمدیریت مرتبط است .
مشکلات زیست محیطی، کاهش گردشگران، تعطیلی صنایع دستی، نابودی پل های تاریخی اصفهان، بیکاری کشاورزان و دامداران حاشیه زاینده رود و عوارض اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی مرتبط با آن تنها گوشه ای از عوارض ادامه روند خشک شدن زاینده رود برای جمیت ۵ میلیونی ساکنان منطقه می باشد .
از این رو ضروری است :
• هرگونه بخشش و انتقال آب زاینده رود به سایر استان ها از محل پروژه های جدید باشد نه آب موجود در بستر رودخانه که متعلق به حقآبه داران است . همچنین باید انتقال آب از ۱۴ سال گذشته به سایر استان ها نیز جبران گردد .
• اجرای دقیق و کامل مصوبه ۹ ماده ای شورای عالی آب
• آب مورد نیاز صنایع با مصرف بالا از جمله فولاد و موارد مشابه از پساب تامین و توسعه این صنایع در استان مورد تجدید نظر و آب زاینده رود صرف شرب و کشاورزی اصولی و منطقی گردد. توسعه این گونه صنایع مستلزم اختصاص آب بیشتر به این بخش از محل حقآبه های کشاورزان خواهد شد و علاوه بر این که مصرف آب را چند برابر افزایش خواهد داد آسیب های زیست محیطی، آلودگی خاک، هوا و نتایج سوء دیگر را در پی خواهد داشت .
• پروژه انتقال آب بین حوزه بن-بروجن از حوزه زاینده رود به کارون جهت مصارف صنعتی در استان چهارمحال که معادل ۲۵% حق آبه تالاب گاوخونی است به آبریز سرازیر و از پساب تامین گردد .
• اتخاذ تدابیر مناسب جهت حفظ زاینده رود از سرچشمه تا تالاب گاوخونی با مدیریت یکپارچه و صحیح، همان گونه که با رویکرد ملی به احیاء دریاچه ارومیه نگریسته شد .
• مدیریت یکپارچه حوضه های آبریز و طرح جامع منابع آب باید در اولویت برنامه های ملی قرار گرفته و اقدامات موثر در ارتباط با آن ها انجام پذیرد .
• اصلاح سیستم های آبیاری و کمک جهاد کشاورزی به کشاورزان در زمینه بهبود سیستم های آبیاری و توقف کاشت محصولات با مصرف آب بالا و اصلاح فضای سبز توسط شهرداری ها و کاشت گیاهان کم مصرف
• جلوگیری از ساخت و ساز و تجاوز به حریم رودخانه، آسیب دیدن پل های تاریخی و ورود پساب شهری و صنعتی به زاینده رود .
• قانون استانی شدن آب با رویکرد به منافع ملی اصلاح گردد و از نظریات علمی کارشناسان خبره و صاحب نظر استفاده شود.
• با توجه با بالا بودن مصرف سرانه آب در کشور در مقایسه با کشور های دیگر لزوم فرهنگ سازی در بین مردم و اصلاح فرهنگ مصرف و اهداء لوازم و تجهیزات کاهنده مصرف آب به خانوار ها و تلاش مستمر رسانه ها و اقدام موثر شهروندان در این زمینه ضروری است .
• زنده رود مهم ترین رودخانه دائمی مرکز ایران است که با انتقال نسنجدیده و عجولانه آب آن به مناطق دیگر، خشک و اکوسیستم آن دچار مشکل اساسی گردیده است، هدف از این نامگذاری ایجاد حساسیت عمومی در بین شهروندان و به ویژه مقامات استانی و کشوری نسبت به مشکلات این رود زنده است.
مطلب فوق به مناسبت روز نکو داشت زاینده رود و اهمیت موضوع در زندگی حال و آینده مردم نگاشته شده است . این روز را گرامی داشته و امید است با عزم ملی از جانب مسئولین و مردم زندگی دوباره به شاهرگ حیاتی فلات مرکزی ایران بازگردد .
سید ناصر موسوی لارگانی
نماینده مردم شهرستان فلاورجان و رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 4 در انتظار بررسی : 4 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

https://eitaa.com/joinchat/2296250375Cf7848d8bdc