کد خبر : 20314
تاریخ انتشار : دوشنبه 24 آبان 1395 - 17:29

پاره ای از معایب ومزایای استفاده از فضای مجازی

نماینده مردم فلاورجان در مجلس تصریح کرد: براساس اطلاعات موجود آمار طلاق و سایر نابهنجاری ها در کشور ما شدیدا متاثر از فضای مجازی است حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان و نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادداشتی درباره فضای مجازی منتشر کرد که متن آن به شرح زیر است: صاحبنظران و

نماینده مردم فلاورجان در مجلس تصریح کرد: براساس اطلاعات موجود آمار طلاق و سایر نابهنجاری ها در کشور ما شدیدا متاثر از فضای مجازی است

حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان و نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادداشتی درباره فضای مجازی منتشر کرد که متن آن به شرح زیر است:

صاحبنظران و نظریه پردازان علوم اجتماعی ،سیاسی واقتصادی بعد از بعد از جنگ جهانی دوم بویژه یک دهه پس ازآن با دو رویکرد به نقش ارتباطات و استفاده از رسانه ها و بالاخص رسانه های جمعی به مفهوم آن پرداخته اند. نخست افرادی چون ایورت راجرز، دانیل لرنر و دیگران ، به نقش رسانه ها در حل مشکلات ناشی از فقر جهانی و کمک به توسعه یافتن کشورها پرداخته اند. در مقابل منتقدانی چون «نیل پست من» معتقد است رسانه ها و یا هر ابزاری ، صرفنظر از چارچوب محدود و کاربرد اولیه آن ، این قدرت را دارد که از محدوده نخستین جدا شود و سیطره خود را در چارچوبی نوین و غیرقابل پیش بینی گسترش دهد و تکنولوژی را نه صرف ماشین آلات و تجهیزات بلکه آن را به صراحت نوعی ایدئولوژی می خواند و به این نکته مهم که تکنولوژی چه چیزهایی را به زوال و انحطاط و نابودی می کشاند توجهی نمی شود.

با ظهور و پیشرفت شبکه ها و سیستم های ارتباطی جدید، مسائل نوین و جدیدی در زندگی افراد حادث گردیده که توجه به پیامدهای مثبت و منفی ناشی از آنها از اهمیت زیادی برخوردار است . یکی از این شبکه ها «فضای مجازی» است. با توجه به اهمیت فضای مجازی در زندگی فردی و اجتماعی انسانها و کاربرد وسیع آن در میان افراد و همچنین تاثیری که بر سیاست ، فرهنگ ، اجتماع و اقتصاد در جامعه می گذارد آن را به موضوع مهمی تبدیل کرده است که مانند هر مقوله دیگر باید از منظر قوت و ضعف و با عزم ملی از خانواده به عنوان کوچکترین واحد اجتماع تا بالاترین نهادها و سازمانها در کشوربا امعان نظردیده شود.

فرصت‌های فضای مجازی ارزشمند بوده و باید حداکثر استفاده را از آن نمود و تهدیدهای آن شکننده ، مخرب و ویرانگر است و اگر مهار نشود بنیان خانواده و اجتماع را سست و متزلزل و به هویت ملی و اسلامی کشور خدشه و آسیب جدی خواهد رساند . همانگونه که مقام معظم رهبری ( مدظله العالی ) در دیدار با اعضای جبهه فرهنگی انقلاب در چند روزاخیر فرمودند”فضای مجازی حقیقتا قتلگاه جوانان ونوجوانان شده است”. در این یادداشت به طور موجز و مختصر به پاره ای از نقاط مثبت و منفی فضای مجازی و پیشنهاداتی در این زمینه پرداخته شده است .

پاره ای از مزایای استفاده از فضای مجازی:

– دسترسی آسان به اطلاعات روز جهان به واسطه شبکه جهانی اینترنت و فضای مجازی به شیوه ای سریع و فراتر از مرزهای جغرافیایی فراهم گردیده است در صورتی که در گذشته بدلیل وضعیت اقتصادی و اجتماعی ضعیف افراد از دستیابی به اطلاعات عقب می مانند که نتیجه شکاف دیجیتالی و نابرابری در دسترسی و استفاده از فنآوری های رسانه ها بود و لیکن در حال حاضر با دسترسی اکثریت شهروندان به رسانه ها ، شکاف آگاهی کاهش یافته و تعاملات وضعیت نُرم تری با توجه به امکان استفاده از این ابزار در عصر اطلاعات برای انسانها به خود گرفته است و انتقال و اشتراک گذاری اطلاعات در اشکال مختلف با سرعت بالا که در گذشته مستلزم وقت و هزینه بالا بود مهیا گردیده است.

– فضای کسب و کار اینترنتی و بازاریابی اجتماعی و تامین خواسته های مشتریان رافراهم می نماید . (که البته باید اصولی و مطابق با موازین باشد ) همچنین استفاده از ICT و فضای الکترونیکی امکان عرضه انواع خدمات با صرفه های اقتصادی را فراهم و هزینه های رفت و آمد ، سوخت ، حمل و نقل و … را کاهش داده است و در حفظ منابع محیط زیست موثر است.

پاره ای از معایب استفاده از فضای مجازی:

دین مبین اسلام به دلیل جامعیت آن ، به تمام مقوله های زندگی فرد توجه داشته و فرد مسلمان زندگی خود را بر مبنای آموزه های دینی شکل داده و با نگاه دینی سبک زندگی خود را انتخاب می نمایند . درصورتی که «زاکربرگ» خالق شبکه فردی یهودی است که خود را ملحد معرفی نموده و در طراحی شبکه ، هیچ خط قرمزی را برای کاربران تعریف ننموده است و به همین دلیل است که فضاهای مجازی سبک زندگی غربی را به کاربران شبکه القاء می نماید . اساسا شبکه های اجتماعی بر اساس سبک زندگی غربی و مخصوصا آمریکا طراحی شده اند و با سبک زندگی اسلامی کاملا مغایرت دارد امروزه در جامعه شاهد مسائل و موضوعاتی چون : بالارفتن سن ازدواج ، طلاق ، فرار از خانه ، فحشا ، کم شدن ارتباطات عاطفی ، ضعف بنیاد خانواده ، چند شخصیتی ، القای فرهنگ غرب ، حرمت شکنی ، قبح شکنی ، آسیب های روانی و فکری ، ترویج فرهنگ بی بند و باری ، روابط آزاد پسران و دختران ، و صدها مورد دیگر که موجب تغییر در نظام ارزشی و سبک زندگی شده است مواجهیم.

گوشه گیری، انزوا و مسائل روحی و روانی از پیامدهای استفاده ناصحیح از فضای مجازی است . مانوئل کاستلز در کتاب عصر ارتباطات در تائید موضوع بیان نموده است «جسم در کنار خانواده و روح و تمرکز آن در جمع نیست » و براساس اطلاعات موجود آمار طلاق و سایر نابهنجاری ها در کشور ما شدیدا متاثر از فضای مجازی است.

پیشنهادات:

– شورای عالی فضای مجازی با استفاده از فرصتهای فضای مجازی مفاهیم اسلامی را در سطح گسترده ترویج نماید که مورد تاکید مقام معظم رهبری است .استفاده از ظرفیت و امکانات جامعه از جمله نقش علما ، روحانیون و مبلغان دینی ، آموزش و پرورش ، فرهنگ و ارشاد اسلامی رسانه ها جمعی ومطبوعاتی ،مجلات ، نشریات ، ساخت فیلم های مذهبی و …. در توجیه مردم و فرهنگ سازی ضروری است.

– براساس سیاستهای کلی برنامه پنجم توسعه «پیوست فرهنگی» برای هر پروژه ملی الزام گردیده و هم چنین ایجاد شبکه ملی اطلاعات توسط دستگاههای اجرائی که می بایست علاوه بر تنفیذ حکم این ماده در برنامه ششم، اجرای آن با جدیت مورد توجه قرار گیرد .

– بازگشت به سبک زندگی اصیل ایرانی -اسلامی که نقش خانواده ها در این زمینه بارز می باشد . والدین باید مهارتهای لازم در مدیریت و تربیت صحیح فرزندان را فرا گرفته و خودشان گرفتار فضای مجازی نگردند .

– ترویج فرهنگ فعالیتهای اجتماعی باعث می شود کاربران شبکه های اجتماعی از تفرد به اجتماعات روی آورده و آسیبهای شبکه در بین آنها کاهش یابد و با فعالیتهایی چون شرکت در مراسم مذهبی ، سخنرانی ، ورزشهای همگانی و … زندگی را در دنیای واقعی تجربه نمایند.

– ترویج فرهنگ کتابخوانی

– توسعه سایتها و فضای مجازی توسط سازمانها و نهادها و تولید محصولات فرهنگی متناسب با فرهنگ و ارزشهای جامعه شامل انواع محتواهای آموزشی ، دینی ، ورزشی ، بازی های رایانه ای باقابلیت افزایش خلاقیت و مهارتهای کودکان و نوجوانان ، در مقابله با برنامه ها ومحتوای شبکه های مجازی غربی

سید ناصر موسوی لارگانی

نماینده مردم شریف شهرستان فلاورجان در مجلس شورای اسلامی

.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

https://eitaa.com/joinchat/2296250375Cf7848d8bdc