کد خبر : 21933
تاریخ انتشار : یکشنبه 26 دی 1395 - 12:10

موسوی لارگانی : همه‌چیز گران شده اما یارانه مردم همان است/ پرمصرف‌ها نباید یارانه بگیرند

 سیدناصر موسوی لارگانی نماینده استان اصفهان و نایب رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با عضو شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی، به قانون هدفمندی یارانه ها اشاره کرد و توضیحاتی در خصوص افزایش قیمت ها در مدت اجرای قانون ارائه داد. این نماینده مجلس درخصوص جزئیات قانون هدفمندی یارانه ها توضیح داد: افزایش

 سیدناصر موسوی لارگانی نماینده استان اصفهان و نایب رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با عضو شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی، به قانون هدفمندی یارانه ها اشاره کرد و توضیحاتی در خصوص افزایش قیمت ها در مدت اجرای قانون ارائه داد.2009958
این نماینده مجلس درخصوص جزئیات قانون هدفمندی یارانه ها توضیح داد: افزایش قیمت آب و برق و به طور کلی حامل های انرژی در قانون هدفمندی یارانه ها به این صورت آمده بود که طی ۵ سال، قیمت ها آزاد شود. طبق قانون می بایست ۵۰ درصد از درآمد حاصل از افزایش قیمت را به اقشار آسیب پذیر بدهند، ۳۰ درصد را به تولید برای رفع مشکلاتشان بدهند و ۲۰ درصد باقیمانده نیز برای انجام زیرساخت ها و سایر هزینه ها در اختیار دولت باشد.
وی ادامه داد: از همان روز اولی که هدفمندی یارانه ها اجرا شد و بنزین سهمیه ای ۱۰۰ تومان و نرخ آزاد آن ۴۰۰ تومان قیمت گذاری کردند، ۴۵۵۰۰ تومان به مردم یارانه پرداخت می کردیم. اشتباه دولت این بود که درآمد حاصل از هدفمندی را بین همه مردم تقسیم کرد در حالی که قرار بود به افرادی که از افزایش قیمت ها دچار ضرر و سختی می شوند، یارانه داده شود.
موسوی لارگانی درباره مصرف دهک های مختلف جامعه گفت: به طور کلی در کشور ما، ۷۰ درصد انرژی توسط ۳۰ درصد جامعه مصرف می شود و قرار بود که یارانه از این ۳۰ درصد پر مصرف جامعه گرفته شود و به ۷۰ درصد مردم که تنها ۳۰ درصد از انرژی را مصرف می کنند، داده شود. ولی دولت به همه، حتی پرمصرف ها نیز یارانه داد.
وی افزود: در شرایطی که قیمت ها به صورت مستمر افزایش پیدا می کند، یارانه مردم بدون تغییر در این سال ها باقی مانده است. در این مدت بنزین سهمیه ای از ۱۰۰ تومان به ۴۰۰ و آزاد از ۴۰۰ تومان به ۷۰۰ رسید؛ در مرحله بعدی بنزین سهمیه ای برداشته شد و به قیمت آزاد ۱۰۰۰ تومان رسید.
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: طبق قانون قرار بود که قیمت بنزین در کشور ما به ۹۰ درصد قیمت فوب خلیج فارس برسد در حالی که قیمت بنزین در کشور ما از قیمت فوب خلیج فارس نیز در مقطعی بیشتر شد.
وی تاکید کرد: بحثی که امروز وجود دارد این است که نسبت به ابتدای اجرای قانون هدفمندی، یارانه تعداد زیادی از مردم حذف گردیده، قیمت برق و گاز مصرفی مردم و همچنین نفتگاز و بنزین افزایش پیدا کرده است؛ اما هنوز در حال پرداخت همان ۴۵۵۰۰ تومان به مردم هستیم.
این نماینده مجلس افزود: دولت برای یارانه نقدی حتی یک ریال هم هزینه نمی کند. این پول خود مردم است و از فقیر و غنی هم گرفته شده است.
وی درباره افزایش فیمت های قبوض مشترکین گفت: در سال گذشته شاهد بودیم که دولت قیمت قبض آب، برق و گاز را افزیش داد و مشخص هم نیست که این افزایش قیمت و درآمد دولت به کجا می رود چون در بودجه این مسئله دیده نشده است. در بودجه برای مثال قیمت گاز “آ” ریال مشخص شده است، وقتی که دولت در میانه سال این قیمت را افزایش می دهد، باید مشخص شود که این درآمد به کجا می رود.
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان خاطرنشان کرد که دیوان محاسبات و سایر دستگاه های نظارتی، بایستی در این زمینه ورود کنند.
منبع : خبرگزاری دانشجو.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

https://eitaa.com/joinchat/2296250375Cf7848d8bdc