کد خبر : 24051
تاریخ انتشار : پنجشنبه 10 فروردین 1396 - 20:28

تاکنون بیش از سی هزار نفر از آثار تاریخی و گردشگری شهرستان فلاورجان بازدید کرده‌اند

رئیس ستادخدمات سفر شهرستان  اظهار کرد: امسال خوشبختانه تعداد مسافران و گردشگران ورودی به شهرستان  در مقایسه با سال های گذشته رشد بسیار  خوبی داشته است. وی با اشاره به رشد بالای ورود مسافران افزود: مدیران  تمام تلاش خود را برای معرفی ظرفیت های گردشگری  به کار برده اند که امیدواریم در این امر موفق

رئیس ستادخدمات سفر شهرستان  اظهار کرد: امسال خوشبختانه تعداد مسافران و گردشگران ورودی به شهرستان  در مقایسه با سال های گذشته رشد بسیار  خوبی داشته است.
وی با اشاره به رشد بالای ورود مسافران افزود: مدیران  تمام تلاش خود را برای معرفی ظرفیت های گردشگری  به کار برده اند که امیدواریم در این امر موفق بوده و سال ۹۶ سال شکوفایی گردشگری درفلاورجان باشد.
وی با اشاره به فعالیت‌های ستاد تسهیلات سفر شهرستان فلاورجان اظهار داشت: از ابتدای ایام تعطیلات نوروزی تا روز دهم  فروردین‌ماه سال جاری بیش از ۳۰۰۰۰هزار گردشگر از آثار تاریخی و گردشگری شهرستان فلاورجان بازدید کرده‌اند که این میزان نسبت به سال گذشته رشد بسیار چشمگیری را داشته است.
وی همچنین از تردد بیش از ۵۰۰۰۰ خودرو از  پرترددترین محور مواصلاتی استان اصفهان. اتوبان ذوب آهن ( پلیس راه اصفهان شهرکرد) در ده روز گذشته خبر  داد
 
وی در ادامه  با بیان اینکه شهرستان فلاورجان ۴۶۴  اثر واجد ارزش تاریخی دارد، گفت:  ۲۶ ‌اثر از این آثار در فهرست آثار ملی ثبت شده است و ۱۲۱ اثر، برج‌های کبوترخانه این شهرستان را شامل می‌شود.
هدایت گفت:شهرستان فلاورجان با توجه به آثار تاریخی وگردشگری موجود همچون پل قدیم فلاورجان، مسجد جامع ˈاشترجانˈ، ˈپل بابا محمودˈ، برج های کبوتر، شیرهای سنگی، مسجد بابا محمود، بقعه پیربکران، خانه ˈموید زفرهˈ، ˈاستراخاتونˈ و مقبره سومین پیامبر جهان و امامزادگان ˈابولقاسم سهروفیروزانˈ، ˈسیدمحمد قهدریجانˈ و ˈزیدبن حسنˈ، دهکده نمونه گردشگری قلعه سرشیر از جاذبه های بیساری برای مسافران دارد.
پل تاریخی فلاورجان: با نام قدیمی ˈورگانˈ بعنوان تنها پل منحنی استان اصفهان است که براساس کتیبه مرمرین آن دارای قدمت بیش از ۴۰۰ سال و متعلق به دوره صفویان است.
مسجد جامع اشترجان :با پیشینه بیش از ۷۰۰ سال در روستایی به همین نام در شهر ˈایمانشهرˈ از توابع شهرستان فلاورجان در سال ۷۱۶ هجری قمری و در زمان سلطنت سلطان ˈمحمد بن خدا بندهˈ (اولجایتو) بدست ˈمحمد بن محمود بن اشتر جانیˈ (ملک الوزرا) بنا شد.
تاریخ ساخت این مسجد با مساحت تقریبی یکهزار و ۵۰۰ متر مربع، مقارن با احداث بنای ˈمنار جنبانˈ اصفهان است که با شیوه بسیار نفیس و ارزنده بنا شده و از شاخصه های قابل تامل میراث فرهنگی بشمار می رود.
یکی از مهمترین علل ماندگاری این بنای تاریخی با گذشت بیش از هفت قرن وجود سیم های فلزی است که در لابه لای دیوارها به شکل فنی و ماهرانه ای دور تا دور مسجد تعبیه شده است.
پل بابا محمود: به طول ۱۵۲ متر و عرض پنج متر دارای ۱۵ دهنه است که در پیربکران واقع شده است .
این پل با قدمت بیش از ۷۰۰ سال دومین پل بعد از پل ˈشهرستانˈ است که بر روی رودخانه زاینده رود احداث شد .
برجهای کبوتر یکی دیگر از جاذبه های گردشگری شهرستان فلاورجان بشمار می رود.
این کبوتر خانه ها از قهدریجان تا ˈاجگرد و بجگردˈ، ˈچهار برجˈ، اشترجان و ˈمینادشتˈ بطور پراکنده وجود دارند که هر کدام از آنها بمنظور خاصی بنا شده است .
برج ردیفی واقع در روستای ˈکلیسانˈ بخش پیربکران نیز یکی از بی نظیرترین برجهای تاریخی استان اصفهان است.
این برج از پنج عدد برج در هر یک از دو راس و ۱۲ عدد برج در وسط آن تشکیل شده که دارای ارتفاع حدود ۱۰ متر،طول حدود ۴۰ متر و عرض پنج متر است .
با توجه به اینکه مشاهده آن از یک طرف آن را به صورت دو ردیف نمایان می کند اهالی به آن ۴۰ برج می گویند در حالیکه از ۲۲ عدد برج تشکیل شده است .
بقعه پیر بکران واقع در شهری به همین نام در ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی فلاورجان بعنوان یکی از جاذبه های گردشگری این شهرستان است.
بقعه پیر بکران در نوع خود از بناهای بی نظیر تاریخی کشور است و کارشناسان، ارزش هنری و نوع معماری بکار رفته در گچ بریها وکاشیکاریهای محراب آن را با بنای ˈنقش جهان اصفهانˈ قابل قیاس می دانند.
خانه های قدیمی با چند دری چوبی، شیشه های رنگی و سقف گنبدی هنوز هم در بیشتر روستاهای فلاورجان به چشم می خورد و از جاذبه های گردشگری این شهرستان محسوب می شود.
خانه موید،بنایی از دوران صفویه و قاجار از این نمونه هاست که در روستای زفره فلاورجان قرار دارد.
معماری خاص بزرگترین اتاق این خانه به مساحت ۳۰ متر مربع با دو ورودی که تلفیقی از نوع معماری سنتی،اسلامی و سبک اروپاییˈگوتیک ˈاست آن را از منازل دیگر متمایز کرده است.
،در قسمتی از شهر پیربکران، بنای کهن و تاریخی قبرستان و کنیسه یعقوب معروف به ˈسارابت آشرˈ که زیارتگاه یهودیان ایران واقع است که همه ساله در اواخر شهریور ماه مراسم خاص مذهبی در آن اجرا می شود .
این بنا متعلق به سال ۱۸۲۹ میلادی و قدیمی ترین اثر تاریخی در آن قطعه سنگ سیاهی است که تاریخ تحریر و نصب آن از اوایل قرن دوم مسیحی می باشد .
آرامگاه سومین پیامبر، نوه حضرت آدم(ع) موسوم به حضرت انوش (ع) در شهرقهدریجان در پنج کیلومتری شهرستان فلاورجان قرار دارد.
آرامگاه این پیامبر در منطقه‌ای به نام ˈفهرانˈ قرار دارد که در گذشته شهری بزرگ بوده و یکی از مراکز تجارتی کشور به شمار می‌رفته بطوریکه رشته کوه‌های اطراف شهرقهدریجان به همین نام معروف است.
فرماندار فلاورجان  درباره جاذبه های گردشگری این شهرستان گفت : فلاورجان یک شهرستان گردشگری و دارای تاریخی هزار ساله است . که با داشتن ۴۶۴ اثر باستانی پس از کاشان، اردستان و نطنز جزو چهارمین شهرستان تاریخی استان اصفهان است.
هدایت   گفت : مدارس و اردوگاه ˈشهید بهشتیˈ شهرستان برای اسکان مسافران نوروزی با امکانات کامل مهیا شده است .
وی اظهار داشت : همه عوامل ستادخدمات سفر شهرستان تلاش دارند تا همه نیازهای مسافران تعطیلات نوروزی در این شهرستان را تامین کنند تا با خاطره خوش ازاین شهرستان به دیارشان سفر کنند..

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

https://eitaa.com/joinchat/2296250375Cf7848d8bdc