کد خبر : 25177
تاریخ انتشار : شنبه 23 اردیبهشت 1396 - 8:27
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای مشروح سومین مناظره نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بسته هستند

مشروح سومین مناظره نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

سومین مناظره نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری حول مسائل اقتصادی از شبکه یک سیما و همزمان از رادیو ایران پخش شد. دو مناظره قبلی با موضوع “اجتماعی  و “سیاسی – فرهنگی” برگزارشده بود.   صندلی کاندیداها به قرار زیر است: صندلی شماره ۱: سید مصطفی هاشمی طبا صندلی شماره ۲: محمد باقر قالیباف صندلی

سومین مناظره نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری حول مسائل اقتصادی از شبکه یک سیما و همزمان از رادیو ایران پخش شد. دو مناظره قبلی با موضوع “اجتماعی  و “سیاسی – فرهنگی” برگزارشده بود.
 
صندلی کاندیداها به قرار زیر است:
صندلی شماره ۱: سید مصطفی هاشمی طبا
صندلی شماره ۲: محمد باقر قالیباف
صندلی شماره ۳: سید مصطفی میرسلیم
صندلی شماره ۴: حسن روحانی
صندلی شماره ۵: اسحاق جهانگیری
صندلی شماره ۶: سید ابراهیم رئیسی
بخش اول مناظره
اسحاق جهانگیری:
سوال: برنامه شما برای مقابله موثر با قاچاق کالا و کاهش و مدیریت واردات در راستای اقتصاد مقاومتی چیست؟
اسحاق جهانگیری، کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش اول سومین مناظره تلویزیونی در پاسخ به سوالی راجع به مبارزه با قاچاق کالا گفت: راه اندازی تولید داخلی از اهداف مهم اقتصاد مقاومتی است که قاچاق کالا به آن آسیب میزند و دولت را وقتی گرفتیم ۲۵ میلیارد دلار قاچاق کالا بود که الان به ۱۲ میلیارد دلار رساندیم و عمده آن کوله بری و ته لنجی است که ما کاری با آنها نداریم.
 
وی افزود: متاسفانه سال ها پیش کشور بر اساس شعار اداره شد و الان نماینده آن طرز فکر اینجا هستند و کاندیداها الان باید برنامه ارایه دهند و آقای رییسی مدت ۳۸ سال در قوه قضاییه بوده و باید بگوید در این قوه برای مبارزه با قاچاق کالا چه کرده و قالیباف هم بگوید در ستاد مبارزه با قاچاق کالا چه کرده است؟
 
رییسی در پاسخ به جهانگیری گفت: برنامه های من را در دانشگاه ها برای دغدغه های کشور نوشته اند و در مورد قاچاق کالا این قاچاق را دولت باید معرفی کند البته دولتی که وزرایش در بخش خصوصی نباشند.
 
هاشمی طبا در پاسخ به جهانگیری گفت: برای کشور مستقل ما جای تاسف دارد که این میزان قاچاق کالا انجام می شود یعنی ۱۱۴ اسکله کالا وارد کشور می شود و جای تاسف دارد که عده ای این کار را انجام می دهند البته گمرک مبادی را اصلاح کرده ولی اعلام کنند که چه کسانی قاچاق را انجام دهند.
 
قالیباف در پاسخ به جهانگیری گفت: وقتی در دولتی که درعین این که کارگری با حقوق ۸۰۰ هزار تومان حقوقش دیر پرداخت می شود وزرای آن پایه گذار حقوق های نجومی هستند و شما هم خودتان در وزارت این کار را کردید چگونه جلوگیری از قاچاق کالا می کنند؟
 
میرسلیم در پاسخ به جهانگیری گفت: شما که می گویید رییسی برنامه ندارد خودتان جای سوال داریدو برنامه ندارید. در مورد ۱۲ میلیارد دلار میزان کم قاچاق نیست و نباید از آن سریع گذشت و در اوایل سال اعضای گمرک فهمیده اند ابزاری برای مقابله با قاچاق دارند اما در ۴ سال قبل خواب بودید؟
 
روحانی در پاسخ به جهانگیری گفت: در مسئله قاچاق باید به ریشه های مسایل نگاه کنیم و اگر بتوانیم تولید را بالا ببریم قاچاق معنی ندارد و باید به رقابت آزاد کمک کنیم و باید روستاهای مرزی تولید کننده و صادر کننده شوند و نباید نیروهایی که حامی امنیتی دارند به کنار بروند در این زمینه و رسانه ها را آزاد بگذاریم تا حرف بزند و نه اینکه کسی از املاک نجومی می گوید آن ها را اذیت کنیم.
 
جهانگیری ادامه داد: آقای قالیباف عادت به حرف خلاف کرده است اگر ثابت کردید من پاداش داده ام همه حرف های شما را قبول می کنم. رسانه ها از حقوق های نجومی گفتند آن را اصلاح کردیم و شما املاک مردم را چه کردید؟ ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان املاک مردم را چه کردید؟ کسی که افشا کرد را ۳ ماه در انفرادی انداختید و اجازه تحقیق و تفحص به شورای شهر و مجلس ندادید.
 
وی افزود: آقای قالیباف وقتی مردم در سال ۹۱ مردم در تحریم گیر کردند شما در برج میلاد بستنی طلایی ارایه می کردید حالا بگویید چه کسی طرفدار ۴ درصد است.
 
سید مصطفی میرسلیم:
سوال: برنامه شما برای توسعه صادرات، جلوگیری از خام فروشی و کاهش وابستگی کشور به بودجه نفتی چیست؟
میرسلیم در پاسخ به این سوال گفت: برنامه بسیار مهمی که در چارچوب اقتصاد مقاومتی تدوین شده است این است که ما به نفت به عنوان یک ماده خامی که می‌تواند تولیدکننده مواد میانی و محصولات نهایی با ارزش باشد توجه کنیم. بنابراین خام فروشی نفت تحت الشعاع استفاده از نفت قرار می‌گیرد برای تامین کالاهای اساسی. با توجه به ارزش افزوده‌ای که کالاهای میانی دارند نسبت به خام فورشی که گاهی به ۱۰ برابر می‌شود استفاده درست از نفت ما را وادار نمی‌کند که مخازن نفتی خود را به صورت غیر صیانتی استخراج کنیم و این خود موجب افزایش طول عمر از منابع نفتی می‌شود. خام فروشی باعث وابستگی بیشتر به خارج می‌شود.
 
وی ادامه داد: در حال حاضر تعرفه‌های به گونه‌ای تنظیم شده که برخی از کالاهایی که صادر می‌کنیم با توجه به مناسباتی با کشورها داریم باعث می شود که سود آن نصیب کشورهای دیگر شود مثل کشور عراق. این نحوه صادرات به صورتی نیست که بتواند ما را تقویت کند در جهت صادرات و جایگاه مناسب پیدا کردن به لحاظ به دست آوردن درآمد ارزی.
 
میرسلیم افزود: باید صادرات مورد تشویق قرار بگیرد و بتوانیم جبران برخی از مشکلات در حوزه تولید در داخل کشور را داشته باشیم. دولت حتما باید تشویق کننده باشد و لز برنامه های مهم ما این است که تولید کنندگان را برای تولید کالاهای قابل رقابت با سایر کالا تشویق کنیم.
 
روحانی در نقد میرسلیم گفت: این دولت با برجام بازار صادرات را باز کرد. پتروشیمی که در انبارها مانده بود صادر شد؛ نفت خامی که آقای میرسلیم اشاره می کنند بر اساس قانون صادر شد. یکی از افتخارات ما این است که در دیپلماسی نفتی در اوپک ما توانستیم حق خودمان و بازار خودمان را به دست بیاوریم بازار ما را عربستان برده بود ما پس گرفتیم از آنها در اوپک. همه کشورها نفتشان را کاهش داد جز ایران که نفت خودش را افزایش دادیم. میعانات ما از این به بعد در پالایشگاه ستاره خلیج فارس پالایش خواهند شد. نیازی نیست که بعدا در سالهای بعد میعانات صادر کنیم.
 
جهانگیری در نقد میرسلیم گفت: آقای میرسلیم اطلاعاتشان ناقص است. خام فروشی یکی از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است. من فرمانده اقتصاد مقاومتی هستم. رهبری فرمودند که من با رهبری توافق کردم که شما در راس اقتصاد مقاومتی باشید. ما در خام فروشی خیلی خوب عمل کردیم جلوگیری در حد اعلا صورت گرفته است. برای صادرات در دو دوره گذشته یعنی در دو سال گذشته طراز مثبت صادرات کالای ما نسبت به وارداتمان است. برای اولین بار در تاریخ ایران است که کالا ما می‌فرستیم کالایی که وارد می‌کنیم میزان صادرات ما نسبت به واردات ما بیشتر است. بنده به طور مرتب شورای عالی صادرات را تشکیل می‌دهم و تصمیم گرفته‌ایم که چطور از صادرات کالا حمایت کنیم.
 
وی افزود: هم قیمت ارز را مناسب نگه داشته‌ایم هم عوارض برای خام فروشی گذاشته‌ایم. خط اعتباری گذاشتیم برای کشورهایی که کالاهای ایران را می‌برند. صندوق توسعه ملی اعتبار گذاشته برای کشورهایی که از ایران خرید می‌کنند. یک بسته حمایتی کاملی تهیه کرده‌ایم که می‌توانیم از صادرات حمایت کنیم.
 
رییسی در نقد میرسلیم گفت: پرونده فساد در دولت به وفور تولید می شود اما می گویند برخورد دستگاه قضایی چیست. معتقدیم عزم و اراده کافی برای جلوگیری از قاچاق در کشور نیست. امروز اگر پالایشگاه‌هایی در استان‌های مختلف تشکیل شود هم با ارزش افزوده نفت به فروش می‌رود ولی متاسفانه اینگونه عمل نشده است. علی‌رغم تلاش‌هایی که صورت گرفته، ما امروز شاهدیم که آنچه باید انجام می‌شد انجام نشده است. نسبت به اینکه ما چه‌کار کنیم که وابستگی ما از نفت کم شود راهش این است که عمل شود نسبت به مالیات. دولت می‌خواهد مالیات بگیرد نسبت %۲.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

https://eitaa.com/joinchat/2296250375Cf7848d8bdc