کد خبر : 33388
تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 فروردین 1397 - 11:27

نوروزتان را با بیانات امام هادی تکمیل کنید

کلام امام هادی(علیه السلام)؛ توشه اولین روز سال

کلام امام هادی(علیه السلام)؛ توشه اولین روز سال
گرچه روز اول فروردین مصادف با شهادت امام هادی(علیه السلام) شده است، و حفظ شعائر اسلامی از اهمیتی بالا برخوردار است، اما لازم نیست که برنامه های همیشگی خود را تعطیل کنیم، بلکه خوب است کارهایی که مورد پسند آن امام همام و سایر امامان شیعه است، مثل صله رحم یا اصلاح ذات البین و ... را انجام دهیم.

شیعه و دوستداران اهل بیت(علیهم السلام) همیشه در آغازین روزهای ماه رجب عزادار امامی غریب بوده اند که دامنه مظلومیتش محدود به عصر حیاتش نبود و با گذشت چندین قرن بعد از زمان شهادتش هنوز هم مظلومیتش ادامه دارد.

امسال روز اول فروردین که ما ایرانیان نو شدن و زندگی مجدد طبیعت را جشن می گیریم با سوم رجب سالروز شهادت امام هادی (علیه السلام) مقارن شده است.
امامان معصوم الگوی عملی و رفتاری مهمی در زندگی ما هستند و فقط نماد مظلومیت شیعه و بهانه ای برای عزاداری و گریه نیستند. به همین دلیل خوب است در این روز که شاید مردم کمتر فرصت رفتن به مجلس عزای امام هادی(علیه السلام) و شنیدن سخنان ایشان را دارند، از این طریق به مناسبت ایام، چند حدیث شریف از امام هادی(علیه السلام) را مورد بررسی قرار می دهیم.

صله رحم، افزایش دهنده عمر

روزگار ما، روزگار تنهایی و گوشه گیری است. خویشاوندی و فامیلی قداست خودش را از دست داده و مردم کمتر رغبت و تمایلی به دید و بازدید نشان می دهند. غافل از اینکه صله رحم چه برکاتی را سرازیر زندگی ها می کند. چه بسا بسیاری از مشکلات امروز ما از همین کم توجهی های به هم دیگر به وجود بیاید، البته شاید بعضی حرف ها امروز خرافات خوانده شود، ولی واقعیت را نمی شود تغییر داد.
امام هادى علیه‏‌السلام در فضیلت صله رحم فرموه اند:
«لَمّا کَلَّمَ اللّه‏ عز و جل موسى بنَ عِمرانَ علیه‏السلام قالَ موسى : إلهی … ما جَزاءُ مَن وَصَلَ رَحِمَهُ ؟ قالَ : یا موسى ، اُنسِی لَهُ أجَلَهُ واُهَوِّنُ علَیهِ سَکَراتِ المَوتِ.
آن‏گـاه که خداوند عزوجل بـا موسى بن عمران علیه‌‏السلام سخن گفت، حضرت موسى(ع) عرض کرد: پاداش کسى که صله رحم کند چیست؟ خداوند فرمود: اى موسى! مرگ او را به تأخیر مى‏‌اندازم و سختی‌هاى جان دادن را بر او آسان مى‏‌سازم.»

روزگار ما، روزگار تنهایی و گوشه گیری است. خویشاوندی و فامیلی قداست خود را از دست داده و مردم کمتر رغبت به دید و بازدید نشان می دهند. غافل از اینکه صله رحم چه برکاتی را سرازیر زندگی ها می کند. چه بسا بسیاری از مشکلات امروز ما از همین کم توجهی های به همدیگر به وجود بیاید.

پدر و مادرها را فراموش نکنیم

نوروز و سال نو و عید همه مفاهیم اعتباری و غیر حقیقی هستند. یعنی آنچه که در خارج وجود دارد فقط تمام شدن زمستان و شروع بهار است. اما آنچه که واقعیت دارد، انسان های اطرافمان به خصوص عزیزان و نزدیکانمان هستند.
آنچه که بیش از هر چیز واقعیت دارد، پدر و مادر است. شاید شما هم دیده باشید آدم هایی که برای رفتن به مسافرت و یا رفتن به دید و بازدیدهای نوروزی به پدر و مادر خود بی توجهی می کنند و برای اینکه به زعم خودشان پدر و مادر مزاحم برنامه هایشان نباشند والدین را طرد می کنند. این موضوع خیلی جدی و خطرناک است. اگر خواسته یا ناخواسته آن ها از ما برنجند شاید هیچ جای جبرانی وجود نداشته باشد.
امام هادی علیه السلام درباره عاق والدین می فرمایند:
«العُقوقُ یُعقِبُ القِلَّهَ و یُؤدِّی إلَى الذِّلَّهِ؛ عاقّ [والدین]، نادارى در پى دارد و به خوارى مى کشاند. »

معاشرت با بدان

صله رحم امری واجب نیست، بلکه این دید و بازدیدها مستحبات تاکید شده ای هستند که ثمرات ویژه ای دارند. حالا اگر هستند در اطراف ما کسانی که ممکن است رفت و آمد با آن ها برای ما، یا دین ما، یا آبروی ما خطر آفرین باشد، قطعا دین ما را به چنین خطری دعوت نمی کند.
در حدیثی که از امام دهم نقل شده است، می شود این مضمون را دریافت:
«مُخالَطَهُ الأشرارِ تَدُلُّ عَلی شِرارِ مَنْ یُخالِطُهُمْ؛ معاشرت و دوستی با بدان، دلالت بر بدی کسی دارد که با آنان رفاقت می کند.»

جمع بندی

گرچه روز اول فروردین مصادف با شهادت امام هادی(علیه السلام) شده است، اما لازم نیست که برنامه های همیشگی خود را تعطیل کنیم، بلکه خوب است کارهایی که مورد پسند آن امام همام و سایر امامان شیعه است، مثل صله رحم یا اصلاح ذات البین و… را انجام دهیم.
اما احترام به مقام امام را هم واجب است حفظ کنیم، واجب است که از کارهای منافی با روز عزاداری، که امام زمان(عج) در آن عزادار است اجتناب کنیم.
به امید آنکه مورد توجه آن حضرت قرار بگیریم.

 .

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

https://eitaa.com/joinchat/2296250375Cf7848d8bdc