کد خبر : 36129
تاریخ انتشار : جمعه 29 تیر 1397 - 16:11

شهرستان فلاورجان

زازران شهر مرواریدهای سرخ بزرگ ترین تولید کننده آلبالو

زازران شهر مرواریدهای سرخ بزرگ ترین تولید کننده آلبالو
شهریبا مردمان سخت کوش و یا شهر مروارید سرخ معروف به شهر آلبالوها است و که آلبالوی تولیدی در آن کاملا متمایز است. این شهر زیبا " زازران" نام دارد که در سالهای اخیر هم کشت و تولید آلبالو از رشد و توسعه مناسبی برخودار بوده است.

شهرستان فلاورجان با داربودن زمینهای  حاصلخیز با تولید انواع محصولات کشاورزی و باغی یکی از مناطق جغرافیای مستعد استان اصفهان در زمینه محصولات متنوع و با کیفیت کشاورزی و باغی است. در هر منطقه ای محصولی خاص و باکیفیت متفاوت تولید و عرضه می شود که از جمله آن می توان به پیاز قهدریجان و  تولیدات گلخانه ای بخصوص صیفی و سبزی کشاورزان شهر ابریشم … اشاره کرد. کشاورزان وباغداران  شهرستان فلاورجان در سال های گذشته هرچند مشکلات فراوانی وجود داشته اند  اما با چنگ و دندان توانسته اند از  باغات و..  مراقبت کنند و این می طلبد در زمینه برند سازیمحصولات  وتامین آب باغات مورد حمایت قرار می گیرد.

زازران شهر مرواریدهای سرخ بزرگ ترین تولید کننده آلبالو

هم‏زمان با آغاز فصل تابستان، برداشت آلبالو در شهرستان فلاورجان  آغاز شد و باغ‏داران این محصول را به عنوان  میوه سودمند  از باغ‌های این شهرستان جمع‌آوری کردند.

در این خبر شهری را  با مردمان سخت کوش داریم که به شهر آلبالوها و یا شهر مروارید سرخ معروف است و کیفیت آلبالوی تولیدی در آن با سایر نقاط دیگر کاملا متمایز است. این شهر زیبا ” زازران” نام دارد که در سالهای اخیر هم کشت و تولید آلبالو از رشد و توسعه مناسبی برخودار بوده است.

شهر مرواریدهای سرخ زازران یکی از شهرهای شهرستان فلاورجان است.  این شهر از نظر نقطه جغرافیایی در مدار ٣٢ درجه و ٣٧ دقیقه عرض شمالی و ۵١ درجه و ٢٩ دقیقه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ و در جنوب غربی استان اصفهان واقع شده است. این شهر هیچ گونه ناهمواری قابل ملاحظه ای ندارد و از نظر جغرافیایی زمینی تقریبا هموار است.

شهر زازران بزرگ ترین تولید کننده آلبالو در شهرستان فلاورجان است و آلبالوی گیسی، مجارستانی و بومی از اقلام این محصول در این شهر است.

داشتن مساحت قابل توجهی از باغ های آلبالو که هم از لحاظ کمی و میزان برداشت سالیانه و هم از لحاظ کیفیت و طعم منحصر به فرد قابل رقابت و قابل توجه است، این منطقه را به شهر آلبالوها و یا شهر مروارید سرخ مشهور کرده است. البته این شهرت گاهی در سایه کم توجهی ها قرار گرفته و گاهی هم با توجه به کم آبی و خشکسالی ها متضرر خسارت های عمده شده است.

در زازران شهر مرواریدهای سرخ معمولا دو رقم از آلبالو کشت می شود. آلبالوی معمولی و آلبالوی گیسی که به کم آبی مقاوم تر است. میزان برداشت آلبالو در شهر زازران در سال های مختلف بسته به آب و هوا و خشکسالی متفاوت است واز دیگر  محصولات باغی آن می توان به گیلاس، آلو، زردآلو، به، آلوچه ،هلو  ودیگر میوه های تابستانی  نام برد که مهمترین محصول باغی که این شهر را شاخص می نماید آلبالوی بسیار مرغوب و معروف این شهر است

برگزاری نمایشگاه آلبالو و محصولات بومی،محلی شهر زازران

 یدالله مومن زاده شهردار زازران با اعلام اینکه درراستای معرفی این محصول  با ارزش  اولین  نمایشگاه آلبالو و محصولات بومی،محلی شهر زازران برگزار شد افزود : این نمایشگاه به همت شهرداری و شورای اسلامی برگزار شد که این نمایشگاه در راستای کمک به توان مندی و خودباوری باغدران شهر مرواریدهای سرخ است .

علی ساعدی سرپرست فرمانداری فلاورجان نیز در افتتاح این نمایشگاه عنوان کرد :برپایی چنین نمایشگاه هایی می تواند در معرفی ظرفیتها و پتانسیل های شهر موثر  و هویت  ایرانی اسلامی و بومی محلی  هر شهر را به دیگرا ن معرفی نماید.

گفتنی است در اولین نمایشگاه آلبالو و محصولات بومی ، محلی که با حضور مهندس علی ساعدی سرپرست فرمانداری فلاورجان،‌ معاون اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان و جمعی از مسئولان محلی و مردم در  مدرسه فتح شهر زازران افتتاح شد.از  تندیس آلبالو  بعنوان یکی از نماد های شهر زازران رونمایی گردید.

این نمایشگاه غرفه های از محصولات باغی شهرزازران ،افتخارات وررزشی و علمی ،وسایل قدیمی ومحلی ،غذاهای بوی ومحلی و…. شهر زازران به نمایش گذاشته شد

توسعه صنایع تبدیلی و توجه به صادرات آلبالو برای کمک به باغداران 

آلبالو میوه ای خوشمزه با خواص فراوان است که در سال های گذشته تا کنون با توجه به وجود دلال ها و هزینه های زیاد دستمزد، نتوانسته قیمت واقعی خود را در بازار پیدا کند.کشاورزان و تولید کنندگان این میوه خوشمزه با توجه به خشکسالی های اخیر حال و روز مناسبی ندارند به طوری که از وضعیت موجود ناراضیتی و از مسئولان تقاضای همکاری و حمایت جدی دارند.

شایان ذکر است که آلبالو در ۵ درصد مواقع به مصرف تازه خوری و ۹۵ درصد به صنایع تبدیلی و تولید نوشیدنی و مربا اختصاص می یابد که توسعه صنایع تبدیلی و توجه به صادرات مناسب میتواند در رونق این محصول و بازده اقتصادی تاثیر مثبت داشته باشد.

در شرایط فعلی و برای حفظ باغات بویژه آلبالو این ” مروارید سرخ ” ضروری است برنامه مناسب برای ایجاد صنایع تبدیلی داشت تا روزنه های امید بیشتر در زندگی و آینده کشاورزان و باغداران شهرستان فلاورجان حاصل شود.

 .

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

https://eitaa.com/joinchat/2296250375Cf7848d8bdc