کد خبر : 36339
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 مرداد 1397 - 16:35

بانک مرکزی:

حسابهای بانکی بدون هویت مسدودوغیرفعال می شوند

حسابهای بانکی بدون هویت مسدودوغیرفعال می شوند
با پایان یافتن مهلت بانک مرکزی برای بانک‌ها به منظور تعیین تکلیف حساب‌های بدون هویت، به زودی تمامی این حساب‌ها در صورت عدم رسیدگی، مسدود و غیرفعال خواهند شد.

با پایان یافتن مهلت بانک مرکزی برای بانک‌ها به منظور تعیین تکلیف حساب‌های بدون هویت، به زودی تمامی این حساب‌ها در صورت عدم رسیدگی، مسدود و غیرفعال خواهند شد.

سال ۱۳۹۴ بود که ولی الله سیف – رئیس کل سابق بانک مرکزی – از وجود حدود ۳۰۰ میلیون حساب در نظام بانکی خبر داد و گفت که در بین آن حدود ۳۸ میلیون حساب با شماره شناسه و کد ملی تطبیق داده نشده و راکد است و اگر این حساب‌ها از سوی صاحبانشان تعیین هویت نشوند، مسدود خواهد شد.

در ادامه بانک‌ها نیز به مشتریان خود هشدار دادند که برای تعیین تکلیف این حساب‌ها به شعب مراجعه و آن را تعیین وضعیت کنند، حساب‌هایی که ممکن بود فاقد شماره ملی، شناسه ملی و یا شماره اختصاصی اتباع خارجی بوده و خود عاملی برای سوءاستفاده به ویژه پولشویی به شمار می‌رفتند.

به هر حال در آن زمان بانک مرکزی تاکید داشت که طی سالیان متمادی تعداد حساب‌های سپرده افتتاح شده در بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی با افزایش نامتعارفی مواجه شده بود.

در این میان حجم قابل توجهی از این حساب‌ها به دلیل عدم گردش مالی، فراموشی صاحبان سپرده و فوت آن‌ها، عدم اطلاع وراث و قائم مقام قانونی سپرده‌گذاران و یا عدم شناسایی و مراجعه آن‌ها راکد و فاقد تراکنش مانده است. این مسائل مشکلاتی از قبیل تحمیل هزینه‌های دفترداری و نگهداری اطلاعات و آمار برای بانک‌ها، افزایش احتمال وقوع تخلفات و جرایم را به دنبال داشت.

با توجه به اینکه حساب‌های بی‌هویت اغلب در شرایطی بود که صاحبان آن‌ها به هیچ عنوان برای فعال‌سازی مراجعه نکرده بودند، از این رو بانک مرکزی به بانک‌ها تاکید کرد که برای کاهش احتمال سوء استفاده و همچنین افزایش شفافیت مالی بانک‌ها لازم است تا این حساب‌ها تعیین تکلیف شوند.

بر این اساس در مردادماه سال گذشته بخشنامه‌ای به شبکه بانکی ابلاغ و این موضوع مورد توجه قرار گرفت و قرار بر این بود که تا اردیبهشت‌ماه سال جاری این حساب ها مورد رسیدگی قرار گیرد.

با توجه به گذشت این زمان و پایان مهلت تعیین شده از سوی بانک مرکزی این روزها بانک‌ها هر کدام طی فراخوانی از مشتریان خود به آن‌ها هشدار داده‌اند که اگر تا زمان مشخص برای فعال‌سازی حساب خود مراجعه نکنند، مسدود شده و هیچ گونه امکان استفاده از آن وجود نخواهد داشت.

گرچه آمار جدیدی از حساب‌های بدون هویت وجود ندارد؛ اما آخرین آمار در نیمه سال ۱۳۹۵ نشان می‌داد که تعداد کل حساب‌های بانکی که بالغ بر ۴۴۷ میلیون و ۲۶۲ هزار و ۳۵۷ مورد متعلق به اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی و خارجی بوده است.

از این تعداد ۴۱۶ میلیون و ۷۸۷ هزار و ۴۲۷ حساب دارای شماره ملی، شناسه ملی یا شماره اختصاصی اتباع خارجی بود و تعداد حساب‌های فاقد شماره ملی، شناسه ملی و یا شماره ملی اتباع خارجی به حدود ۳۰ میلیون و ۴۷۴ هزار و ۹۲۷ حساب می‌رسید..

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

https://eitaa.com/joinchat/2296250375Cf7848d8bdc