کد خبر : 36369
تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 مرداد 1397 - 15:08

رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان با اشاره به روند خشک شدن باغات غرب اصفهان گفت:

رهاسازی ۳۰ میلیون متر مکعب آب در زاینده رود

با توجه به مشکلات موجود، تصمیم بر این شد که 30 میلیون متر مکعب آب در کانال‌ها و بستر زاینده‌رود رها سازی شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان با اشاره به روند خشک شدن باغات غرب اصفهان گفت: ۳۰ میلیون متر مکعب آب برای حفظ باغات اصفهان در رودخانه زاینده رود و کانال‌های مجاور رهاسازی می‌شود.

حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی با اشاره به برگزاری جلسه‌ای با وزیر نیرو اظهار داشت: این جلسه برای تأمین آب برای حفظ باغات در استان اصفهان به ویژه غرب استان بود چراکه باغات در حال خشک شدن است، همچنین آب آشامیدنی شهرها و روستاهایی که از چاه‌های فلمن و چاه‌های سطحی تأمین می‌شود به نوعی زیر سئوال رفته است.

وی افزود: پس از این جلسه، جلسه شورای امنیت و جلسه شورای معاونین وزارت نیرو تشکیل شد که استاندار اصفهان و چند تن از نمایندگان کشاورزان در آن حضور داشتند و برای بازگشایی آب برای آبیاری باغات تصمیم گیری شد و قرار است در چند روز آینده، آب باز شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان با بیان اینکه ۳۰ میلیون متر مکعب آب برای حفظ باغات استان اصفهان رهاسازی می‌شود، تصریح کرد: مسئولان استان در ابتدا تصمیم گرفتند برای حفظ باغات با تانکر آبرسانی کنند که به اندازه کافی تانکر وجود نداشت که بتوان به باغات آبرسانی شود، از سوی دیگر یک تانکر آب برای هزار متر زمین، جواب نمی‌داد و تنها برای یک فرصت یک روزه یا دو روزه به کار می‌آمد و تشنگی باغات را برطرف نمی‌کرد.

وی اضافه کرد: همچنین اگر اداره جهاد کشاورزی بخواهد در هر جایی آب برداشت کند، مردم اعتراض می‌کردند چراکه انتقال آب با تانکر از این چاه‌ها، بر روی چاه‌های دیگران تأثیر می‌گذاشت و اعتراض مردمی را به دنبال داشت، بنابراین با توجه به مشکلات موجود، تصمیم بر این شد که ۳۰ میلیون متر مکعب آب در کانال‌ها و بستر زاینده‌رود رها سازی شود.

حجت‌الاسلام موسوی لارگانی عنوان کرد: در بعضی از شهرستان‌ها مثل فلاورجان، بیش‌تر باغات در حاشیه زاینده رود قرار دارد و اگر آب در بستر باز نشود، باغات به کلی آسیب می‌بینند، امیدوار هستیم در فصل زمستان و پاییز بارندگی داشته باشیم تا مشکل خشکسالی برطرف شود.

وی در پاسخ به این سئوال که رهاسازی آب برای حفظ باغات، برای تأمین آب شرب، مشکل‌ساز نمی‌شود، خاطرنشان کرد: حتی اگر این حجم آبی که پشت سد زاینده رود است را باز کنند، مشکلی برای آب آشامیدنی برای چند ماه آینده پیش نمی‌آید، رهاسازی آب برای حفظ باغات است و این حجم از آب، خیلی زیاد نیست.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: به دلیل خشکسالی و نبود آب، می‌توان کشاورزی را تعطیل کرد و کشت نکرد، اما خشک شدن باغات غیر قابل جبران است، یک درخت گردو یا گلابی ۵۰ ساله، اگر خشکید نمی‌توان خسارتی برای آن تعیین کرد و نمی‌توان خسارت وارده را جبران کرد.

انتهای پیام/ تسنیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

https://eitaa.com/joinchat/2296250375Cf7848d8bdc