کد خبر : 37753
تاریخ انتشار : شنبه 4 اسفند 1397 - 15:10

شرط تحقق عدالت اجتماعی آن است که حاکمان نیز عادل باشند

شرط تحقق عدالت اجتماعی آن است که حاکمان نیز عادل باشند

سخنگوی شورای نگهبان گفت:

همایش عدالت اجتماعی و فرصت های برابر با حضور دکتر کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان ؛ دکتر رضایی استاندار فرهیخته اصفهان ؛ حجه الاسلام موسوی لارگانی ؛ مهندس ساعدی و جمعی از مسئولین استان و شهرستان در  شهرستان فلاورجان برگزار گردید.

عباسعلی کدخدایی (جمعه) در نخستین همایش عدالت اجتماعی و فرصت های برابر که در  شهرستان فلاورجان برگزار شد، اظهار کرد: عدالت و عدل از جمله آرمانهای بشریت بوده و مسئله ای مهم است که در همه جوامع توجه خاصی به آن شده و برای تحقق عدالت اجتماعی در جامعه جان های زیادی فدا شده است؛ آنچه خواسته همه مردم است تحقق عدالت اجتماعی در تمام زمینه ها است.

وی افزود: هدف نهضت اسلامی ما که به رهبری امام عظیم شان شکل گرفت مقابله با بی عدالتی هایی بود که در دوره ستم شاهی اتفاق می افتاد و این مسئله در کلام حضرت امام خمینی (ره) به وفور دیده می شود.

کدخدایی محور اصلی سخنان امام خمینی را عدالت و عدالت اجتماعی دانست و افزود: عدالت را صاحب نظران یک امر فطری تلقی میکنند و به همین خاطر است که هیچگاه عدالت و عدالت طلبی و عدالت خواهی کهنه نمی شود و همیشه زنده است.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: انتظار برای ظهور امام زمان به دلیل عدالت طلبی و برقراری عدالت توسط حضرت است، در دین مسیحیت نیز امیدی که به بازگشت حضرت مسیح است جهت تحقق بخشیدن به عدالت اجتماعی است به همین منظور فلاسفه و صاحب نظران اظهار نظرهای زیادی در خصوص عدالت کرده اند و هرکدام در تعریف و مصادیق آن باهم اختلاف دارند وبه دلیل اینکه عدالت، امری فطری است انسان ها نیز همیشه به دنبال تحقق عدالت  اجتماعی بوده اند.

وی با بیان اینکه عدالت اجتماعی باید در سه زاویه ارزیابی می شود؛ عدالتی که در رابطه بین حاکمان شهروندان باید اجرا شود که در حقوق و علوم سیاسی به آن رابطه دولت و فرد گفته می شود، عدالتی که در انتظام امور است و امروزه در قالب تصویب قوانین و مقرارت  از آن یاد می شود و عدالتی که در عرف جامعه  است که مرتبط به روابط اجتماعی افراد در جامعه است؛ این سه زاویه در صورتی است که زمانی که حرف از عدالت می شود همه توجهات  به سمت رابطه دولت و مردم میرود، اما در بخش گسترده ای از عدالت روابط اجتماعی افراد در جوامع نقش بسزایی دارد.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: شرط تحقق عدالت و عدالت اجتماعی آن است که حاکمان نیز عادل باشند این موضوع نکته ای است که در جامعه کمتر به آن پرداخته میشود در صورتی که امام خمینی تاکید فرمودندکه حاکم در حکومت دینی دو چیز باید داشته باشد علم به احکام اسلامی و عدالت. بقیه موارد ضروری نیست و اگر این دو شرط رعایت شود میتوانیم به تحقق عدالت اجتماعی در جامعه فکر کنیم. به همین خاطر در قانون اساسی کشور مشاهده می شود که بحث عدالت برای مقامات عالی کشور به عنصر اصلی تبدیل میشود.

وی ادامه داد: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، قانونی عدالت محور تنظیم شده است. در ابتدای آن به اصول اولیه عدالت می پردازد  و از آن به عنوان یک پایه نظام جمهوری اسلامی ایران نام می برد و بقیه قوانین را هم در همین چهارچوب تنظیم کرده است.

کدخدایی گفت: رفتاری که رهبران و مسئولان یک جامعه با مردم دارند الزاما باید در یک چهارچوب یکسان و برابر باشد همان طور که در ذیل اصل ۱۰۷ قانون  اساسی که موضوع شرایط رهبری ذکر شده، آمده است که رهبر در برابر قانون مانند مردم تلقی می شود که این موارد محصول آموزه های اسلامی و نهضت اسلامی است؛ مقام معظم رهبری در سال ۸۸ در آن جلسه معروف فرمودند شما مطابق با قانون رفتار کنید و بر اجرای قانون تاکید داشتند.

 وی افزود: در مباحث انتخابات نیز باید  عدالت در نظر گرفته شود در خصوص استانی شدن انتخابات، ریشه های تردیدی است مبنی بر اینکه آیا اگر انتخابات استانی شود عدالت انتخاباتی را شامل می شود؟ امکان ندارد قانونی تصویب شود که سهم بخشی از جامعه از دست برود و اقلیت ها نیز باید در انتخابات مشارکت داشته باشند.

.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

https://eitaa.com/joinchat/2296250375Cf7848d8bdc