کد خبر : 40417
تاریخ انتشار : شنبه 31 فروردین 1398 - 14:30

کشاورزان مانع ادامه احداث کانال انتقال آب زاینده رود به ذوب آهن شدند

کشاورزان مانع ادامه احداث کانال انتقال آب زاینده رود به ذوب آهن شدند

ادامه ساخت خط انتقال آب از دریاچه قایقرانی ذوب آهن واقع در شهرستان لنجان به کارخانه ذوب آهن، روز جمعه با اجتماع و حضور جمعی از کشاورزان اصفهان متوقف شد.

عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان اظهارداشت: این عده با یک دستگاه لودر بخشی از کانال عبوری خط لوله این طرح را پر کردند.
بارگذاری غیر اصولی به گفته کارشناسان یکی از معضلات اصلی رودخانه زاینده رود است که حیات این شاهرگ حیاتی فلات مرکزی ایران را با مشکل مواجه کرده است.
حسین محمدرضایی با بیان اینکه کشاورزان و حقابه داران خواهان رسیدگی مسوولان کشوری و استانی هستند، تصریح کرد: بر اساس قانون و طبق بند ۲ مصوبه ۹ ماده ای شورای عالی آب که در سال ۱۳۹۲ تصویب شد، هر گونه بارگذاری جدید بر زاینده ‌رود تا تعیین تکلیف حقابه داران و جبران خسارات آنها، ممنوع است.
وی با اشاره به لوله با قطر ۶۰۰ میلی متر برای انتقال آب در این طرح، خاطرنشان کرد : شرکت ذوب آهن با احداث این خط لوله قصد داشت سالانه ۵۰ میلیون مترمکعب آب از زاینده رود را به محل کارخانه منتقل کند.
عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان با بیان اینکه ذوب آهن یک سهم آبه دار است نه حق آبه دار، افزود: بر اساس مصوبات شورای عالی آب قرار شد که صنایع به مرور از پساب شهرهای اطراف برای مصارف خود بهره گیرند و برداشت از آب زاینده رود را متوقف کنند.
عده ای از کشاورزان و باغداران مناطق شرق اصفهان از جمله زیار، ورزنه، اژیه، کرارج، براآن شمالی و براآن جنوبی و خوراسگان با جمعیتی بالغ بر ۳۰۰ هزار نفر و شهرستان های غربی شامل نجف آباد، فلاورجان، خمینی شهر، لنجان و مبارکه پیش تر، در چند سال اخیر و پارسال در چند نوبت با حضور در نقاط مختلف استان، رسیدگی به وضعیت حقابه خود از زاینده رود، حل مشکلات معیشتی و جاری سازی این رودخانه را خواهان شدند.
حقابه کشاورزان اصفهان در نوبت نخست با افزایش دریچه‌ های سد زاینده‌رود از هشتم بهمن پارسال به مدت ۲۰ روز تخصیص یافت و حدود ۲۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی در شرق و حدود ۱۵ هزار هکتار در غرب اصفهان زیر کشت رفت.
پس از آن رئیس جمهوری روز ۱۲ اسفند پارسال به وزارت نیرو دستور داد ضمن در نظرگرفتن نیازهای زیست‌ محیطی، به گونه ‌ای برنامه ‌ریزی کند که در ایام نوروز نسبت به رها‌سازی آب در زاینده رود اقدام کند که در پی آن با افزایش خروجی سد زاینده رود از ۲۷ اسفند، ۲۸ همان ماه آب رودخانه در اصفهان جاری شد و به دنبال آن تاکنون با اضافه شدن آب کشت کشاورزان، رودخانه همچنان جاریست و این جریان بر اساس تصمیم های اولیه تا ۲۰ خرداد امسال ادامه خواهد داشت.
حوضه زاینده رود از دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری تشکیل شده که ۹۳ درصد از مساحت و ۹۸ درصد از جمعیت زیر پوشش این حوضه در اصفهان و هفت درصد از مساحت و ۲ درصد از جمعیت زیر پوشش آن در استان چهار محال و بختیاری قرار دارد.
زاینده رود به طول بیش از ۴۵۰ کیلومتر و تالاب گاوخونی هم در نبود آب در سالهای آینده به تاکید کارشناسان یکی از چالشهای زیست محیطی کشور و فلات مرکزی ایران تبدیل می شود.
این رود بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه ‌های زاگرس مرکزی بویژه زرد کوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌ رود و به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می ‌ریزد، اما این رودخانه که علاوه بر جاذبه تفریحی و فرهنگی، همواره نقشی موثر در کشاورزی و اقتصاد منطقه بویژه شرق اصفهان و هستی تالاب گاوخونی داشته به علت تغییرات اقلیمی، خشکسالی های متوالی، تراکم جمعیت و افزایش برداشت بی رویه به یک رود خانه فصلی تبدیل و در محل پایین دست در فصول گرم بویژه تابستان با خشکی مواجه شده است..

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

https://eitaa.com/joinchat/2296250375Cf7848d8bdc