کد خبر : 40609
تاریخ انتشار : جمعه 6 اردیبهشت 1398 - 14:27

یک دهنه پل تاریخی ورگان فلاورجان در آستانه خرابی +تصاویر

یک دهنه پل تاریخی ورگان فلاورجان در آستانه خرابی +تصاویر

تصاویرگویای وضعیت فعلی پل تاریخی ورگان است :

با توجه به اجرای طرح های مرمت بر روی  تنها پل دو قوسی ساخته شده در دوران صفویه بر روی رودخانه زاینده‌رود با مشارکت اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان فلاورجان وشهرداری فلاورجان این طرح ها ناکافی بوده و قسمتی از نمای پل در صورت عدم توجه مسئولین در حال خراب شدن است
این پل هم اکنون برای عبور و مرور وسایل نقلیه سبک مورد استفاده قزار می گیزد .

این پایگاه خبری آماده انتشار پاسخ مسئولین در این زمینه است .

تصاویرگویای وضعیت فعلی پل تاریخی ورگان است :

 

 
پل تاریخی فلاورجان با نام قدیمی”ورگان”به عنوان تنها پل دو قوسی بر روی زاینده رود در استان اصفهان است. این پل براساس کتیبه مرمرین آن دارای قدمت بیش از ۴۰۰ سال و متعلق به دوره صفویان است. به گفته کارشناسان، پل ورگان به دلیل شکل قوسی آن، تنها پل منحنی تاریخی در استان اصفهان به شمار می رود.
این پل برخلاف پل‌هایی همچون سی‌وسه‌پل و خواجو، علاوه بر انحنایی که در طول خود دارد، در عرض نیز دارای انحنا است و ارتفاع وسط پل بیشتر از ابتدا و انتهای آن است. پل فلاورجان با طول نزدیک به ۱۵۰ متر از طولانی‌ترین پل‌های ساخته‌شده روی زاینده‌رود محسوب می‌شود و دارای ۱۸ دهانه بزرگ و کوچک است. عرض واقعی پل ۴ متر است که در دهه ۴۰ هجری شمسی توسط اداره راه وقت، برای اینکه کامیون‌ها بتوانند تجهیزات کارخانه ذوب‌آهن اصفهان را از آن عبور دهند، به‌اصطلاح پل‌ را تقویت کرده و با استفاده از مصالح جدید لایه ضخیمی از «بتن» روی پل ریخته و عرض پل را از هر طرف حدود یک متر اضافه می‌کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

https://eitaa.com/joinchat/2296250375Cf7848d8bdc