در چشم‌انداز فکری بنیان‌گذار انقلاب اسلامی این انقلاب مقدمه‌ساز برای انقلاب در جهان اسلام و نیز عنصر زمینه‌ساز برای پیروزی مستضعفان و زمینه‌ساز فرج حضرت حجت(عج) است. اما خرداد ماه هر سال یادآور عروج ملکوتی انسانی وارسته است که عمری را برای جلب رضای خداوند صرف کرده و هرگز قامتش جز در برابر او در مقابل هیچ قدرتی هم نشده و چشمانش جز برای او گریه نکرده است.

اقدام هوشمندانه و سریع مجلس خبرگان رهبری در انتخاب آیت‌الله‌ خامنه‌ای برای رهبری این میراث گران‌بهای امام (ره) و حضور باشکوه امت قدرشناس ایران اسلامی در مراسم وداع با امام و تجدید میثاق با ولی امر مسلمین گویای عمق اعتماد حضرت امام به امتش بود که بی‌علت نبود امام این امت را بهترین امت‌ها در تمام عصرها خواند.

«انقلاب اسلامی ایران بدون نام امام خمینی در هیچ کجای جهان شناخته شده نیست» این جمله‌ای است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در رثای بنیان‌گذار انقلاب در سال ۱۳۶۸ و پس از رحلت آن رهبر الهی بیان کرده‌اند. آن کلام تمجیدی از امام امت، در بطن خود پیام‌های متعددی داشت که ایشان در سال‌های بعد آن‌ها را به صراحت تبیین کردند.

منظومه گفتمانی امام خمینی نسخه‌ای جامع است برای درمان مشکلات جامعه و امروز باگذشت ۳۰ سال از سفر اخروی ایشان، مقایسه عملکرد رهبر معظم انقلاب اسلامی با آن منظومه گفتمانی، بیانگر حرکت ایشان در صراط و اصول برآمده از مکتب امام خمینی است.

امروز که نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باثبات‌تر از گذشته در گام دوم انقلاب خود قرار دارد و استوارتر از گذشته دهه چهارم  عمر خود را طی می‌کند؛ مرهون هدایت و رهبری مقام معظم رهبری است که این کشتی را از دریای متلاطم به‌سلامت به ساحل نجات رسانده است.

بحران‌هایی که هر یک می‌توانست نظامی را از پای درآورد؛ بحران‌هایی که با بحران‌های گذشته بسیار متفاوت بود چراکه در گذشته گروه‌ها و جریانات مختلف به‌ روشنی و با گستاخی در برابر خط امام قرار گرفته بودند و ملت به‌ راحتی آن‌ها را از صف خود بیرون می‌انداخت اما مشاهده می‌شود در طول این سال‌ها با پیدایش جریان سیاسی نفاق موجب آن شد که گروه‌های مخالف خط امام را صریح و قاطع رد نکنند بلکه مدعی خط امامی بشوند در حالی‌ که امام را قبول ندارند و کانون فتنه از چشمه آن‌ها بجوشد.

شناساندن عمق فتنه و فتنه‌گرانی که به‌ عنوان دوست و یار امام ظاهر شدند کار بسیار دشواری بود و این رهبر معظم انقلاب بود که با صیانت از جهت‌گیری‌های اصول انقلاب و مراقبت از هرگونه تحریف آن‌ها خصوصاً روند تحریف معنوی ارزش‌های محوری و مبنایی از یک‌سو و پیش بردن فضای عمومی کشور در چارچوب قانون اساسی و نیازها و خواسته‌های اصلی و واقعی نظام در دل حوادث پرده از چهره ریا و تزویر و تزریق و نفاق برداشت.

شیوه مواجهه و مدیریت رهبر معظم انقلاب با مسائل گوناگون نشان‌دهنده نقش بی‌بدیل ایشان در تعیین و حفظ خطوط فکری انقلاب بر مبنای ارزش‌های الهی و آرمان‌های حضرت امام (ره) و چارچوب صحیح حرکت نظام و تعمیق بصیرت و روشنگری و سرانجام مهار و خاموش کردن آتش فتنه‌های گوناگون بوده است.

در طول سالیان پس از پیروزی انقلاب اسلامی یکی از کارکردهای ولایت‌فقیه ارائه راهکارهایی برای تقویت کارآمدی دستگاه‌های اجرایی در کشور و رفع مسائل و نیازمندی‌های مردم و افزایش رضایت آنان و در نتیجه افزایش کارآمدی بوده است.

در بینش حضرت امام(ره) مردم ولی‌نعمتان انقلاب بوده بنابراین عدم ایجاد اختلاف و تعارض بین مسؤولان نظام و حفظ روحیه خدمت‌گزاری و حفظ رابطه سالم با مردم الگویی از کارآمدی موفقیت اداره کشور است که به‌ وضوح در موضوعات مختلف احساس می‌شود.

یکی از نقش‌های تأثیرگذار ولایت‌فقیه طراحی گفتمان‌هایی خصوصاً از سوی رهبر انقلاب در جهت هدایت جامعه به سوی کمال مطلوب و انسجام بخش جامعه و کارآمدی حاکمیت دینی نظام جمهوری اسلامی بوده است.

در دهه اول انقلاب مهم‌ترین گفتمان‌سازی‌های حضرت امام عبارت‌اند از گفتمان جمهوری اسلامی، گفتمان جهاد و شهادت، گفتمان ولایت مطلقه فقیه، گفتمان اسلام ناب محمدی، گفتمان مقابله با شیطان بزرگ، گفتمان بسیج، گفتمان نه شرقی نه غربی و… که از جمله موضوعات مطرح‌شده از سوی رهبر معظم انقلاب بوده است.

در دهه دوم تا چهارم انقلاب اسلامی مهم‌ترین گفتمان‌های مطرح‌شده از سوی مقام معظم رهبری شامل گفتمان خواص و عام، گفتمان ریزش و رویش، گفتمان خودی و غیرخودی، گفتمان اصولگرایی و اصولگرایی مصلحانه، نام‌گذاری سال‌ها به مفاهیم و معارف اسلامی و انقلابی و اقتصادی؛  گفتمان مردم‌سالاری دینی ملی چشم‌انداز نظام، چرا مذاکره نه؟ گفتمان دولت اسلامی، جنبش نرم‌افزاری و نهضت تولید علم و… بوده است که از پیامدها و نتایج این گفتمان‌سازی تحرک و پیشرفت شغلی و امید در کشور عبور از چالش‌ها و بحران‌ها تحول‌آفرینی و اصلاح در کشور به‌ منظور کارآمد سازی نظام اسلامی بوده است.

در شرایط کنونی کشور هم اگر همه نخبگان به بیانیه گام دوم انقلاب که از سوی مقام معظم رهبری صادر شد توجه پیدا کنند می‌توانند مسیر فعال و مؤثری برای آینده انقلاب اسلامی و کشور رقم بزنند و با تبدیل این مهم به باور عمومی و مطالبه از دستگاه‌های اجرایی گام‌های عملیاتی و اجرایی برداشته شده  و به توفیق الهی اهداف موردنظر رهبر معظم انقلاب محقق خواهد شد.