کد خبر : 45271
تاریخ انتشار : شنبه 30 آذر 1398 - 16:26

طرح یلدای مهربانی از سنن قدیمی مردم درشهرستان فلاورجان اجراشد

طرح یلدای مهربانی از سنن قدیمی مردم درشهرستان فلاورجان اجراشد

مردم شهرستان فلاورجان نیز همواره آیین‌های شب یلدا را ارج نهاده و از چند روز قبل از رسیدن آن شب، خود را برای برگزاری آیین‌های ویژه آن مهیا می‌کنند

شب یلدا یا به اصطلاح شب چله از رسومات سنتی است که در آن اعضای خانواده دور هم جمع شده و خاطرات خود را مرور می کنند.

حدود چند هزار سال است که ایرانیان طبق یک سنت ویژه طولانی‌ترین شب سال را که به شب یلدا شهرت دارد، گرامی می‌دارند و سعی می‌کنند تا سپیده‌دم بیدار بوده و خود را برای سوز و سرمای زمستان مهیا کنند

به گزارش نیوز فلاورجان شب یلدا یا شب چله که آغاز زمستان را نوید می دهد در شهرهای مختلف دارای رسم و رسوم مختلفی است.

فلاورجان نیز دارای آداب و رسوم قدیمی خاص خود است که اکثرا فراموش شده و تعداد کمی از این رسومات در اذهان مردم باقی مانده است.

شب یلدا از رسومات سنتی است که در آن اعضای خانواده دور هم جمع می شوند و با خوردن هندوانه شب یلدا خاطرات خود را مرور می کنند.

از چند روز مانده به شب یلدا بازارها و مغازه و بخصوص میوه فروشی ها رونق خاصی پیدا کرده است و مردم شهرستان در پی فراهم کردن وسایل و خوراکی های شب یلدا هستند.

از جمله خوردنی های شب یلدا می توان به هندوانه، نارنجی، سیب، پرتقال،انار پشمک، و انواع آجیل وغذاهای مثل دم پختی و کوفته و… اشاره کرد.

از جمله سنت‌های دیرینه این شب، بردن هدیه ای برای نوعروسان است، وقتی دختری به عنوان عروس یک خانواده انتخاب می‌شود و زمان نامزدی آنها مقارن با شب یلدا باشد، برای او هدیه ای از میوه‌ها، شیرینی‌های مختلف، انواع آجیل و…. می‌برند.

از سنت های دیگر مردم شهرستان سنت حسنه صله رحم است به‌گونه‌ای که اقوام و خویشان در خانه پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها که عموماً بزرگ خاندان هستند، دور هم جمع شده، دیداری تازه کرده و بزرگترها برای جوانان، نوجوانان و کودکان داستان‌ها، حکایت‌ها و مثل‌ها را بیان می‌کنند.

 

در قدیم بزرگ خانواده با فراهم کردن خوراکی‌های مخصوص شب یلدا، آنها را داخل یک سینی مسی گرد می‌چید و روی کرسی قرار می‌داد و خانواده ها دور آن می نشستند.

از جمله رسومات دیگر قرائت چند صفحه از قرآن کریم وهمچنین خواندن اشعار به ویژه شاهنامه‌خوانی که بزرگترها علاوه بر خواندن اشعاری از دیوان حافظ، سعدی و شاهنامه فردوسی به قصه گویی نیز مبادرت می‌ورزند

هر چه از مراسم شب یلدا بگوییم باز کم گفته ایم، در این شب تمام خانواده ها دور هم جمع شده و شب بلند سال را به خوشی و شادی سپری می کنند.
در حال حاضر از بهترین و زیباترین سنت‌های شب یلدا در این شهرستان تهیه سبدهای کالا، میوه و شیرینی و همچنین توزیع غذای گرم در بین خانواده‌های نیازمند است.

این ها تنها گوشه ای از رسومات مردم شهرستان فلاورجان در شب یلدا است

چشنواره شب یلدا در زور خانه پویایی ولی در شهر قهدریجان

.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

https://eitaa.com/joinchat/2296250375Cf7848d8bdc