کد خبر : 674
تاریخ انتشار : یکشنبه 16 فروردین 1394 - 6:58

نظر نمایندگان در خصوص تکلیف وزارت ارشاد برای تاسیس کانون های مساجد

نظر نمایندگان در خصوص تکلیف وزارت ارشاد برای تاسیس کانون های مساجد

به گزارش فالنا به نقل از خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، در ادامه جلسه علنی امروز یکشنبه ۱۶ فروردین نمایندگان به ادامه بررسی طرح  یک فوریتی حمایت از احداث و تجهیز و مدیریت مساجد کشور و پیگیری امور نمازخانه ها پرداختند. نمایندگان در ماده ۱۱ این طرح وزارت ارشاد را مکلف کرده اند که ترتیبی اتخاذ

به گزارش فالنا به نقل از خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، در ادامه جلسه علنی امروز یکشنبه ۱۶ فروردین نمایندگان به ادامه بررسی طرح  یک فوریتی حمایت از احداث و تجهیز و مدیریت مساجد کشور و پیگیری امور نمازخانه ها پرداختند.



نمایندگان در ماده ۱۱ این طرح وزارت ارشاد را مکلف کرده اند که ترتیبی اتخاذ کند که در هر برنامه ۵ ساله حداقل یک چهارم مساجد شهری و روستاهای بالای ۱۰۰۰ نفر جمعیت از کانونهای فرهنگی هنری با رعایت موازین اسلامی برخوردار شوند.


پیش از تصویب این ماده ایرج ندیمی نماینده لاهیجان پیشنهاد حذف عبارت «مکلف است» را داد و گفت: این چه تکلیفی است که ما برای وزارت ارشاد اسلامی در نظر گرفته ایم زیرا ما مسئولیتی را به این وزارتخانه می دهیم ولی در عین حال منبع و اعتباری نیز برای آن در نظر نمی گیریم.


وی گفت: در شگفتم که چرا چنین مسئولیت بلاامکانی را بدون بودجه برای این وزارتخانه برای این موضوع در نظر بگیریم.


حجت الاسلام موسوی لارگانی نماینده فلاورجان در مخالفت با پیشنهاد حذف عبارت مکلف است ما وقتی دولت را در انجام اموری مکلف نکنیم از زیر بار مسئولیت فرار می کند و آن وظیفه ای را که به عهده او گذاشته ایم انجام نمی شود و اگر مکلف است را حذف کنیم هیچ کاری دولت انجام نمی دهد.


وی تاکید کرد: درست است ما بحث امور مساجد را به اوقاف داده ایم اما مسئولیت کانونها به عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و اینکه آقای ندیمی می گویند چون ما معاونت را به سازمان اوقاف داده ایم نباید وزارت ارشاد را مکلف کنیم درست نیست زیرا در هر صورت به عهده وزارت ارشاد است و ایجاد کانونها کار طاقت فرسایی برای این وزارتخانه نیست.


وی تاکید کرد: اگر قرار نیست این وزارتخانه کانونها را فعال کند پس چه کاری باید انجام دهد این همه مقام معظم رهبری دغدغه فرهنگی دارند اگر مسئولیت کار فرهنگی را به عهده وزارت ارشاد نگذاریم چه نهادی باید کار فرهنگی انجام دهد.


وی گفت: بهتر است این کلمه را حذف نکنیم تا وزارت ارشاد مکلف شود کانونهای فرهنگی هنری را فعال کند و جوانان را بتوانند مسایل فرهنگی را پیگیری کنند.


علیرضا خسروی نماینده سمنان در موافقت با حذف عبارت مکلف است گفت: ما تکلیفی را به عهده وزارت ارشاد گذاشته ایم که هیچ امکاناتی را برای این وزارتخانه لحاظ نکرده ایم.


وی گفت: ما باید تمام جوانب این موضوع را در نظر بگیریم و به نظر می رسد آن چیزی که در اینجا آمده است بدون در نظر گرفتن امکانات امکانپذیر نیست.


خسروی بیان کرد: ما در حال حاضر به ازای هر ۵۰ هزار نفر جمعیت در کشور یک مسجد داریم اما به ازای هر ۵ هزار نفر یک شعبه بانک داریم تا کی باید به این تفاوتها در جامعه اسلامی ادامه دهیم.


خباز معاون تقنینی معاونت پارلمانی رییس جمهور نیز در رابطه با حذف کلمه مکلف است از این ماده گفت: ماده ۱۱ این طرح بر مبنای سایر مواد نیست و ما از ابتدای این طرح حتی نام سازمان اوقاف را نیز تغییر داده ایم و مساجد را اضافه کرده ایم درست است سازمان اوقاف زیرمجموعه وزارت ارشاد است اما در ماده ۱۱ با عبارت مکلف است مغایر با اصل ۷۵ عمل کرده ایم یعنی شما یک تکلیف مالایطاق را به عهده وزارت ارشاد می گذارید که نمی تواند آن را انجام دهد.


وی تاکید کرد: اینکه بیاییم وزارت ارشاد را مکلف کنیم که این کار را انجام دهد درست نیست. درست است که همه مسئولان علاقه وافری به مساجد دارند اما آن چیزی که مسلم است که ما نباید چیزی را
مصوب کنیم که مخالف قانون است ما باید در چارچوب قانون اساسی مصوبات را داشته باشیم.


وی گفت: وقتی کلمه مکلف است از این ماده حذف شود خواسته طراحان نیز در حد امکان محقق می شود ولی در غیر اینصورت این مغایر اصل ۷۵ است.


همچنین سیدعلی طاهری سخنگوی کمیسیون فرهنگی نیز در مورد حذف عبارت «مکلف است» گفت: نماینده دولت می گوید این ماده مخالف اصل ۷۵ است این در حالی است که در برنامه پنجم چنین تکلیفی را به وزارت ارشاد داده ایم یعنی راه اندازی کانونهای فرهنگی هنری مساجد کشور در ابتدای راه نیست که بگوییم کار سنگینی است و نمی شود آن را انجام داد زیرا راه اندازی آنها هر ساله با مجوز وزارت ارشاد انجام می شود و در بودجه سالیانه نیز برای کانونها ردیف در نظر گرفته می شود و انتظار این است که دولت نیز متناسب با بودجه سالیانه هر ساله تعداد این کانونها را اضافه کند.


نمایندگان در نهایت با ۳۴ رای موافق با ۱۲۴ رای مخالف و ۱۴ رای ممتنع با حذف کلمه مکلف است مخالفت کردند و به این ترتیب وزارت ارشاد مکلف شد در هر برنامه ۵ ساله ترتیبی اتخاذ کند که حداقل یک چهارم مساجد شهری و روستاهای بالای ۱۰۰۰ نفر جمعیت از کانونهای فرهنگی هنری برخوردار شود .

.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

https://eitaa.com/joinchat/2296250375Cf7848d8bdc