کد خبر : 14074
تاریخ انتشار : شنبه 7 فروردین 1395 - 9:11

جلوه معماری ایرانی در کالبد خانه مویدی در روستای زفره فلاورجان

جلوه معماری ایرانی در کالبد خانه مویدی در روستای زفره فلاورجان خانه مویدی از نظر طرح معماری ،قدمت ،تزئینات ،نقاشی و گچ بری جزء آثار گوتیک به شمار می آید که تلفیقی از نوع معماری سنتی ،اسلامی وسبک اروپایی است . ،مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان

جلوه معماری ایرانی در کالبد خانه مویدی در روستای زفره فلاورجان
4303311_293
خانه مویدی از نظر طرح معماری ،قدمت ،تزئینات ،نقاشی و گچ بری جزء آثار گوتیک به شمار می آید که تلفیقی از نوع معماری سنتی ،اسلامی وسبک اروپایی است .
،مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت:معماری گوتیک یکی از سبک های تاریخی معماری است که بیشتر در بناهای مذهبی به کار گرفته شده است خانه مویدی در روستای زفره فلاورجان به این نوع سبک ساخته شده است.
شهرام امیری افزود:خانه مویدی متعلق به دوره قاجاراست این بنا رامی توان از دیدنی ها وجاذبه گردشگری اصفهان به شمار آورد ومعماری این مکان گردشگری به اشکال هندسی طراحی شده است.
وی بااشاره به اینکه مصالح به کار رفته در این خانه قدیمی از خشت و سنگ است افزود:از شاخصه های این جاذبه گردشگری میتوان از سقف های بلند با دیوارهای ضخیم نمای کاهگلی ،درهای چوبی وحیاط مرکزی آن برشمرد واین درحالی است که نوع آینه کاری وقاب سازی در این ساخت به گونه هنرمندانه در قاب هایی طراحی شده وبر روی دیوار تصاویری به طرز ماهرانه قرینه سازی ودر بین آینه به کار برده شده است.
امیری اضافه کرد دو اتاق با بالاخانه وگنجه بزرگ در ضلع شمالی خانه وجود داردهم چنین در همین قسمت خانه قهوه خانه ای دارد که در نزدیکی آن یک حوض قدیمی واقع شده است.
مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت : وجود مطبخ که تونل آب وزیر زمینی از آن می گذشته نیز در همین قسمت خانه است.
وی افزود :در ضلع جنوب وغرب آن دو ایوان بزرگی ساخته شده که هر کدام از آنها با ارتفاع ۳ونیم متر وجود دارد که با سنگ وگچ تزئین شده است.
کارشناس میراث فرهنگی استان اصفهان عنوان کر: در ضلع جنوب غربی خانه آشپزخانه ای هست که دارای تنور بزرگ درآن هنوز نان پخت می شود وهم چنین در آشپزخانه سنگ آسیاب برنج نیز یافت می شود.
وی گفت برای ضلع جنوب غربی آن اتاق هایی مجهز به بخاری بنا شده که سوخت آن از هیزم بوده وطاقچه هایی متعددی که در دو طبقه برای هر اتاق در نظر گرفته شده ودر بخش شرقی این منزل اتاق هایی برای خدمتکاران بوده که در حال حاضر تخریب شده است. به طور کلی خانه مویدی از نظر طرح معماری وقدمت جزء آثارکمیاب تاریخی ایران محسوب می شود.
2.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 2 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

https://eitaa.com/joinchat/2296250375Cf7848d8bdc