کد خبر : 58524
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 آذر 1403 - 17:10

پیام شینا انصاری به پنجمین‌ کنگره علوم و مهندسی‌ آب و فاضلاب ایران در اصفهان؛ زاینده‌رود نمایانگر تاریخ و تمدن ایرانی است

پیام شینا انصاری به پنجمین‌ کنگره علوم و مهندسی‌ آب و فاضلاب ایران در اصفهان؛ زاینده‌رود نمایانگر تاریخ و تمدن ایرانی است

اصفهان- پیام شینا انصاری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به پنجمین‌ کنگره ملی علوم و مهندسی‌ آب و فاضلاب ایران قرائت شد.

به گزارش پایگاه خبری نیوز فلاورجان، پیام دکتر شینا انصاری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به پنجمین کنگره ملی علوم و مهندسی آب و فاضلاب ایران ارسال شده است توسط دکتر مرجان شاکری سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان قرائت شد.

در این پیام چنین آمده است:

“خانم‌ها و آقایان، اساتید، متخصصان و فرهیختگان محترم؛ مایه مباهات بنده است که افتخار دارم به واسطه این چند سطر، با جمعی از فرهیختگان و دغدغه‌مندان این مرز و بوم سخن بگویم‌. این گردهمایی و سایر رویدادهایی که به همت اندیشمندان این کشور برگزار می‌شود، فرصت‌های ارزشمندی برای تشریک مساعی افرادی هستند که آینده ایران به اندیشه‌های نوآورانه و تلاش‌های خستگی‌ناپذیر آنها وابسته است‌.

به فراخور موضوع کنگره و برگزاری آن در اصفهان، مسئله زاینده رود، موضوعی است که دغدغه مشترک بسیاری از شرکت‌کنندگان است‌. همانگونه که تخت جمشید نمادی از عظمت و تاریخ غنی ایران است‌، زاینده‌رود نیز نمایانگر پیوند عمیق ما با طبیعت‌، تاریخ و تمدن ایرانی است‌.

اهمیت زاینده‌رود تنها در قدرت آن برای تأمین آب نیست‌، بلکه در نقشی است که در حفظ توازن طبیعی‌، تنوع زیستی و پایداری اجتماعی و اقتصادی منطقه ایفا می‌کند.

تالاب گاوخونی نیز که با آب زاینده‌رود حیات می‌یابد، زیست‌بومی منحصر به فرد و حیاتی است که اهمیت اکولوژیکی و به تبع آن اجتماعی‌، فرهنگی و اقتصادی ممتازی دارد.

متأسفانه حوضه آبریز زاینده‌رود که زمانی مظهر وفور و حیات بود، سال‌های متمادی با تهدید خشک‌سالی و مدیریت ناپایدار روبه‌رو بوده و است‌. ناترازی‌هایی که امروز گریبانگیر کشور ما شده، پیش‌تر در زاینده‌رود رخنمون کرده بودند و چه بسا اگر در همان زمان برای حل مشکل زاینده‌رود، راهکارهای عملیاتی اجرا شده بودند، امروز همان نسخه‌ها، شفابخش ناترازی‌های کشور نیز می‌شدند.

واقعیت این است که در محدوده اصفهان، نگرانی‌های زیست‌محیطی ما فقط به مسئله زاینده‌رود و تالاب گاوخونی محدود نمی‌شود و مسائلی چون آلودگی هوا و آلودگی خاک نیز در زمره نگرانی‌های ما می‌گنجند.

البته این موضوع به اصفهان نیز محدود نیست و امروز در جای جای کشور با جنبه‌های مختلفی از موضوعات زیست‌محیطی مواجهیم که تنها با همبستگی و برنامه‌ریزی جامع‌، می‌توان به این تهدیدات پاسخی مناسب داد.

واقعیت کتمان‌ناپذیر این روزهای ما، این است که برای حفظ تعادل حیات طبیعی و پیشرفت پایدار، نیازمند عزم مشترک و اقدام فوری هستیم‌. پس از چند دهه تجربه‌های تلخ و شیرین در مسیر پرفراز و نشیب حفاظت از محیط‌زیست‌، ما امروز به این جمع بندی رسیده ایم که دوره توجه به مقوله محیط زیست صرفاً در قالب پیوست‌های زیست محیطی طرح‌ها و پروژه‌ها گذشته است.

باید بدانیم که بدون توجه به محیط زیست در صدر همه تصمیم گیری های خرد و کلان، آینده‌ای نیز برای ایران متصور نیست و اگر این چهارچوب بر نگرش و عمل همه ما چه در دولت، چه در فضای نخبگانی و چه در فضای جامعه، حاکم شود، می‌توانیم معماران ایران جدید باشیم، ایرانی که می‌بایست نمود عملی یک سرزمین پایدار باشد.

ما می‌خواهیم که جای جای ایران، با الگوهای پایداری سرزمینی در مسیر پیشرفت قرار گیرند و دولت‌ها نیز برای این دستیابی به این هدف نیازمند مشارکت آحاد مردم هم در برنامه ریزی و هم در اجرا هستند.

به نمایندگی از دولت چهاردهم، دست تمامی دغدغه مندان این مرز و بوم را که می‌توانند در این مسیر یاری گر ما باشند، به گرمی می‌فشاریم و بدانید که درهای این سازمان به روی اندیشه‌ها، راهکارها، و مشارکت‌های ارزشمند شما باز است. از خداوند متعال می‌خواهم ما را در این مسیر ثابت قدم نماید.

شینا انصاری
۶ آذر ۱۴۰۳

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

🌹🏫🌹📚🌹🏫🌹📚🌹🏫🌹📚🌹🏫🌹 قابل توجه دانش آموزان عزیز و اولیای گرامی برنامه کاری و آموزشی روز شنبه ۱۲/ آبان/۱۴۰۳ 🌸 ریاضی: بررسی و بازدید تکالیف ریاضی ارزشیابی از فراگیران بر روی تابلو کلاس انجام تمرین های کتاب درسی ریاضی 🌸 قرآن: در فرایند یاددهی و یادگیری کتاب درسی قرآن درس سوم تدریس و آموزش داده خواهد شد 🌸 هدیه های آسمان: انجام فعالیت های پایانی درس سوم کتاب درسی تدریس و آموزش درس چهارم کتاب درسی 🌸 مطالعات اجتماعی: در فرایند یاددهی و یادگیری کتاب درسی مطالعات اجتماعی درس پنجم تدریس و آموزش داده خواهد شد 🌸 فارسی « انشا »: بررسی و بازدید تکالیف فارسی https://eitaa.com/joinchat/2296250375Cf7848d8bdc