معلمی که زنگ ورزش را به کارگاه خودباوری تبدیل کرد
به گزارش پایگاه خبری نیوز فلاورجان،خانواده بزرگ آموزش و پرورش،همواره کانون ظهور معلمان فداکاری بوده است که رسالت خود را فراتر از چهارچوبهای اداری میبینند.خانم فاطمه امینی،کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی و آموزگار آموزش و پرورش فلاورجان،یکی از این الگوها است.او خود را نه صرفاً یک معلم،بلکه یک مادر میداند و میگوید:عشق و علاقه قلبی به تدریس و دانشآموزان باعث میشود که تلاش کنم علاوه بر مسئولیت اصلی،اقدامات ویژهتری انجام دهم،چون دختران کلاس من در واقع فرزندان من هستند و من آنها را دوست دارم
در سال تحصیلی گذشته،خانم امینی آموزگار دبستان آیت الله سعیدی با چالشی مواجه میشود،در کلاس او،دانشآموزی با ویژگیهای اخلاقی و شخصیتی خاصی حضور پیدا میکند،بسیار آرام،صادق و باهوش،اما دچار معلولیت حرکتی.این تفاوتهای جسمی،سایه سنگینی از کاهش اعتمادبهنفس، اضطراب و گوشهگیری بر زندگی او انداخته بود.
خانم فاطمه امینی میگوید:او به این باور رسیده بود که کارهایش صرفاً باید با حضور دیگران انجام شود و به تنهایی از پس کارها بر نمیآید.این وابستگی،سال به سال منتقل میشد و استقلال کافی برای انجام فعالیتها را از او سلب کرده بود
تلخترین بخش این ماجرا،عدم علاقه دانشآموز از زنگ ورزش بود.تجربههای گذشته باعث شده بود او ترجیح دهد در مدرسه نباشد و تفاوتهای جسمی را دلیل غمگینی و دوری از دوستانش میدانست. حتی والدین نیز تمایل نداشتن او برای حضور در زنگ ورزش را تأیید میکردند.
نقطه عطف این روایت،اقدام جسورانه و هوشمندانه معلم بود،پس از گفتگو با والدین و متقاعد کردن آنها،خانم امینی تصمیم گرفت از تخصصش استفاده کند. او که مدرک مربیگری شطرنج داشت،تصمیم گرفت زنگ ورزش را به آموزش شطرنج بپردازد و اولین قدم را بردارد
شطرنج به عنوان یک بازی فکری و جذاب، جایگزین تنشهای زنگ ورزش شد و به همه دانشآموزان آموزش داده شد.اما برنامه فراتر از این بود،آموزگار با رعایت اصول مراقبتی ویژه،شخصاً در کنار دانشآموز،ورزشهای دیگری مانند والیبال و بازیهای ایستگاهی را با رعایت حال وی اجرا کرد تا او احساس نکند از جمع جدا افتاده است.
مهمترین اقدام تربیتی خانم امینی، در لحظات ناتوانی جسمی دانشآموز رخ داد،او میگوید:در جاهایی که توان کار گروهی را نداشت،مسئولیت قضاوت،داوری و مدیریت آن کار را به دانش آموز میدادیم
این انتقال قدرت،همچون یک شوک درمانی عمل کرد،تغییرات رفتاری و اخلاقی به سرعت مشاهده شد و اولین قدم برای تقویت اعتمادبهنفس برداشته شد، دانشآموز از کنارهگیری دست کشید و به جمع پیوست.
خانم امینی در ادامه،با برقراری ارتباط مستمر و مشورتهای دقیق با والدین و پیروی از توصیههای پزشکی، به تقویت پیشرفت تحصیلی و افزایش اعتمادبهنفس دانشآموز ادامه داد.وی تأکید میکند که در تقسیم وظایف،اصل عدالت را رعایت کرده و هیچگاه اجازه نداده است دانشآموز احساس کند مرکز توجه ویژه و خارج از حد عدالت قرار گرفته است؛چرا که:دانشآموز باید بفهمد که برای خواستههایش باید تلاش کند تا به نتیجه برسد
تمرکز بر اصلاح سرعت عمل در املا و پاسخگویی به سؤالات،همراه با استفاده از قصهها و گفتمانهای گروهی برای افزایش خودباوری در کل کلاس این مسیر را تکمیل کرد.
در پایان سال تحصیلی،آموزگار مدرسه آیت الله سعیدی به ثمر نشستن این تلاشها را با چشم خود دید.دانشآموزی که روزی خود را ناتوان و غمگین میدانست،حالا با استقلال و اعتمادبهنفس کافی در مسیر رشد قرار گرفته بود.
خانم فاطمه امینی در پایان این روایت تربیتی،با شکرگزاری تأکید میکند که توانسته است حداقل کاری را که در توانش بوده برای دانش آموزانش انجام دهد و با تمام وجود این نتیجه را مشاهده کند که:اگر چیزی را بخواهیم و برای رسیدن به آن تلاش کنیم،خواستن،مقدمه دست یافتن به آن هدف بوده و خواستن، توانستن خواهد بود.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰