کد خبر : 85560
تاریخ انتشار : یکشنبه 27 مهر 1404 - 11:56

ابراهیمی: میل نوجوان به تجربه مرحله‌ای طبیعی از رشد ذهن و روان است

ابراهیمی: میل نوجوان به تجربه مرحله‌ای طبیعی از رشد ذهن و روان است

اصفهان – کارشناس اخلاق و تربیت گفت: میل نوجوان به تجربه نه نشانه انحراف بلکه مرحله‌ای طبیعی از رشد ذهن و روان است اما اگر این میل بدون آگاهی هدایت شود به لغزش و آسیب تبدیل خواهد شد.

زهرا ابراهیمی در گفتگو با پایگاه خبری نیوز فلاورجان موضوع تجربه‌گرایی را یکی از چالش‌های تربیتی مهم نسل نوجوان دانست و اظهار کرد: منظور از تجربه‌گرایی این است که نوجوان در مواجهه با پیشنهادهای مختلف، به بهانه یک‌بار تجربه‌کردن، ترجیح می‌دهد به هیچ درخواستی پاسخ منفی ندهد. اصطلاح آشنای یه بار که چیزی نمیشه را والدین بارها شنیده‌اند.

وی ابراز کرد: این میل به تجربه در ذات نوجوان وجود دارد و ریشه در تحول مغز او دارد، در این سن سیستم پاداش‌دهی مغز فعال‌تر است. ترشح دوپامین هنگام مواجهه با امور لذت‌بخش سبب می‌شود میل به تجربه بر قدرت مهار رفتار غلبه کند. این نکته ساده اگر توسط والدین درک شود، نگاه تربیتی آنها منطقی‌تر خواهد بود.

کارشناس اخلاق و تربیت با استناد به آیه «فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها» از سوره شمس تأکید کرد: فهم خوب و بد در وجود انسان نهاده شده، اما تربیت یعنی مدیریت میل از راه آگاهی، نه حذف آن. نوجوان باید شر و خیر را بشناسد تا بتواند با آزادی و درک درست انتخاب کند.

وی افزود: تجربه اگر با آگاهی و مسئولیت همراه نباشد، زیان‌بار می‌شود. گاهی نوجوان برای تأیید اجتماعی یا اثبات بزرگ‌سالی خود به سمت تجربه‌های خطرناک می‌رود. فشار همسالان نیز نقش تعیین‌کننده دارد، نوجوانی که از والدین مخصوصاً پدر محبت و عزت کافی دریافت کرده باشد در برابر این فشارها مقاومت بیشتری نشان می‌دهد.

این کارشناس تربیتی نوع واکنش والدین را بسیار حیاتی دانست و خاطرنشان کرد: اگر نوجوان خطا کرد، مثلاً یک‌بار سیگار یا ماده‌ای را امتحان نمود، والدین نباید با طرد یا سرزنش برخورد کنند. باید فضای گفتگو و اعتماد فراهم شود تا نوجوان بدون ترس صحبت کند. مسیر خودآگاهی از دل همین گفت‌وگوها شکل می‌گیرد.

ابراهیمی بر نقش همنشینی صالح تأکید کرد و افزود: همراهی با دوستان درست‌کار و تعامل خانواده‌ها با محیط‌های مؤمنانه نوعی سپر روانی برای نوجوان در برابر کشش به تجربه‌های خطرناک است.

وی تاکید کرد: اگر والدین به جای کنترل‌های هیجانی، رابطه‌ای مبتنی بر اعتماد و آگاهی بسازند، میل طبیعی تجربه‌گرایی نوجوان به سکوی رشد و بصیرت تبدیل می‌شود، نه مقدمه لغزش.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

🌹🏫🌹📚🌹🏫🌹📚🌹🏫🌹📚🌹🏫🌹 قابل توجه دانش آموزان عزیز و اولیای گرامی برنامه کاری و آموزشی روز شنبه ۱۲/ آبان/۱۴۰۳ 🌸 ریاضی: بررسی و بازدید تکالیف ریاضی ارزشیابی از فراگیران بر روی تابلو کلاس انجام تمرین های کتاب درسی ریاضی 🌸 قرآن: در فرایند یاددهی و یادگیری کتاب درسی قرآن درس سوم تدریس و آموزش داده خواهد شد 🌸 هدیه های آسمان: انجام فعالیت های پایانی درس سوم کتاب درسی تدریس و آموزش درس چهارم کتاب درسی 🌸 مطالعات اجتماعی: در فرایند یاددهی و یادگیری کتاب درسی مطالعات اجتماعی درس پنجم تدریس و آموزش داده خواهد شد 🌸 فارسی « انشا »: بررسی و بازدید تکالیف فارسی https://eitaa.com/joinchat/2296250375Cf7848d8bdc