کد خبر : 27799
تاریخ انتشار : یکشنبه 15 مرداد 1396 - 14:44

پیازاشک تولیدکننده ومصرف کننده رادرآورد

پیازمحصولی که گرانی آن حاشیه سازشد ولی فاسدشدنش سال قبل اشک کشاورزرا در آمد

امسال کشاورزان بخش قهدریجان شهرستان فلاورجان به‌رسم بی‌مهری‌های سال گذشته، پیاز را از اقلام کاشت خود فاکتور نگرفتند تا ضرر چندین ساله را متحمل شوند و مردم ضرر نبینند اما بی‌مهری دولت به آن‌ها باعث شد تا تولیدکننده و مصرف کننده هر دو متضرر شوند.

درحالیکه با افزایش قیمت دریگی ازمحصولات کشاورزی که دربرخی مواقع ضررها وزحمات قشر زحمت کش کشاورز راجبران نمی کنند بلافاصله مسئولین به بهانه نارضایتی مصرف کننده  با وارد کردن محصولات  از کشورهای دیگر و لغو صادرات آن محصول وارد عمل می شوند ولی در صنایع دیگر مثل خودروسازی که با این قیمت های کاذب وسرسام آوروقتی  اعتراضی میشود،مسئولین درپاسخ میگویند بایدازتولیدات داخلی کشورحمایت شود؟
پس تفاوت در چیست؟!

آیا پیازتولیدکشاورزان  کشورمان نمی باشد؟!!!!!!!

آیا خون صنایعی چون خودروسازی از کشاورز رنگین تره یا دیواری کوتاه تر از کشاورز وجود ندارد؟!

سال پیش بود که گزارشی از انبار و فاسدشدن حجم انبوهی از پیاز کاشته شده توسط پیاز کاران فلاورجانی پخش شد، گزارشی که پس‌ازآن طبق معمول به‌جای رفع و حل مشکل تکذیبیه آن اعلام شد؛ اگرچه تکذیب کردن چنین اتفاق‌هایی از سوی مسئولان در سطح کشور امری عادی پنداشته می‌شود و اختصاص به استان خاصی ندارد.

این در حالی است که  چندی پیش سازمان خواروبار جهانی (فائو) اعلام کرد که ایران در ۱۲ مورد از ۱۳ مقوله محصولات کشاورزی در فهرست تولید ۴۰ کشور برتر قرار گرفته که متأسفانه در بخش ضایعات محصولات کشاورزی رتبه اول در جهان راداراست.

این روزها و در بازار متلاطم مرغ و گوشت صحبت از پیازی است که اشک مصرف‌کنندگان را درآورده است؛ این در حالی است که به گفته کشاورزان سود عمده‌ای که از افزایش قیمت پیاز به دست می‌آید به جیب واسطه‌ها می‌رود و کشاورزان نقشی ندارد؛ قصه نارضایتی مصرف‌کننده و تولید کننده از بازار محصولات کشاورزی داستان قدیمی است که باز تکرار شده است.

امسال کشاورزان بخش قهدریجان شهرستان فلاورجان به‌رسم بی‌مهری‌های سال گذشته، پیاز را از اقلام کاشت خود فاکتور نگرفتند تا ضرر چندین ساله را باز متحمل شوند و مردم ضرر نبینند ولی این فاکتور نگرفتن که براثر بی‌مهری دولت به آن‌ها بود باعث شد تا تولیدکننده و مصرف کننده هر دو متضرر شوند.

در همین رابطه گزارش‌های متعددی از صداوسیما پخش‌شده و همه صحبت مصرف‌کننده و اعتراض به گرانی پیاز بوده و دفاع و سخن کشاورز و وصف سختی‌هایی که کشاورز در این مدت کشید، شنیده نشده است.

دولت خرید تضمینی را تقریباً تعطیل کرده است

حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی دراین باره گفت: دولت در برنامه خود در رابطه با تولیدات کشاورزان را تغییر داده و خرید تضمینی را تقریباً تعطیل کرده است و تنها در برخی موارد مانند گندم و بعضی از کالاهای استراتژیک خرید تضمینی دارند اما برای پیاز و صیفی‌جات خرید تضمینی وجود ندارد.

وی افزود: من این سیاست را قبول ندارم و وظیفه وزارت جهاد کشاورزی مدیریت کشت است که کشاورزان را در مورد الگوی کشت آموزش داده و مدیریت کرده و به کشاورزان توصیه کند تا کشت اضافی نداشته باشند.

مسئله‌ای که گوشزد کردن آن توسط رسانه‌ها برای مسؤولان مربوطه امری عادی و طبیعی پنداشته می‌شود، در این بین تنها کشاورز است که در این شرایط خشک‌سالی تنها مشتی محصول ضایع برایش باقی می‌ماند و ضرری سنگین متحمل او می‌شود.

واقعیت چیز دیگری است/ سال قبل اشک کشاورز درآمد!

مرادی کشاورز بخش قهدریجان در این رابطه  گفت: سال قبل در فصل برداشت پیاز با بارهایی پر از ضرر مواجه شدیم  و پول  فروش پیاز را با اقساط بلندمدت دریافت  کردیم به نحوی که تصمیم گرفتیم کشت پیاز را کلاً کنار بگذاریم.

وی با اشاره به گرانی پیاز در بازار عنوان کرد: متأسفانه کشاورزان بسیاری مانند من، امسال تصمیم گرفتند که پیاز کشت نکنند تا شاید بشود جلوی ضرر را به‌موقع گرفت ولی با کاهش برداشت پیاز و بالا رفتن قیمت بازهم این کشاورز بود که متضرر اصلی این ماجرا شد و این چیزی که در رسانه‌ها می‌شنویم درست نیست؛ واقعیت چیز دیگری است، سال قبل اشک کشاورز درآمد و این کشاورزان قهدریجانی بودند که ضرر کردند.

این کشاورز صیفی‌کار اذعان کرد: قیمت پایین پیاز در سال گذشته منجر به کاهش تولید و افزایش قیمت در سال جاری‌شده است و سال گذشته در چنین فصلی قیمت هر کیلو پیاز در میدان تره‌بار کم بود که به سبب اینکه قیمت خرید هزینه‌های تولید کشاورزان را پوشش نمی‌داد، موجب شد که در سال جاری کشاورزان کمتر کشت کنند.

امسال زودتر از موعد نیز برداشت شد

جمالی کشاورز جوان قهدریجانی ادامه از امید خود به شغل کشاورزی گفت و یادآور شد: من با امید وارد عرصه کشاورزی شدم. امسال به نسبت سال قبل به میزان قابل‌توجهی با کاهش کشت پیاز مواجه شدیم و این یعنی ضرر بزرگی برای کشاورزی که طی سالیان گذشته بدترین ضررها ناشی از خشک‌سالی را به جان خریده است و از تمامی سرمایه‌های زندگی خود در رونق این کار استفاده کرده ولی متأسفانه در نبود حمایت هیچ نتیجه‌ای نگرفته است.

وی گفت: کشاورزان به دنبال بهترین میزان کشت و درآمد هستند و قطعا زحمت خود در کشت محصول را می‌کشند و حتی امسال زودتر از موعد نیز برداشت کردند ولی وقتی می‌بینند طی چهار سال گذشته هیچ‌گونه حمایتی نبوده و باوجود کشت بالا، پولی دستشان را نمی‌گیرد قطعاً از کشت مجدد سرباز می‌زنند که نتیجه این عدم کشت، کاهش برداشت پیاز و افزایش قیمت آن برای مصرف‌کننده خواهد بود.

یکی ازهمشهریان افزود:چراوقتی محصولی از کشاورزان زحمتکش و تولید کننده شهر و کشورمان خریداری می شود و این قشر زحمتکش می خواهد یک نفسی هر چند کوتاه به راحتی بکشد، بلافاصله مسئولین به بهانه نارضایتی مصرف کننده و با وارد کردن محصولات کشاورزی از کشورهای دیگه یا بستن مسیرهای صادرات این مجال نفس کشیدن را از کشاورز خودمان میگیرند!؟
اما در صنایع دیگه مثل خودروسازی با این قیمت های کاذب تا اعتراضی میشود،مسولین میگویندبایدازتولیدات داخلی حمایت شود؟
 .

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

https://eitaa.com/joinchat/2296250375Cf7848d8bdc