کد خبر : 14702
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 اردیبهشت 1395 - 9:56

کاشت سه هزار هکتار محصول غله در شهرستان فلاورجان

یک عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان از کاشت سه هزار هکتار محصول غله در شهرستان فلاورجان در سال زراعی ۱۳۹۴-۱۳۹۵خبر داد و گفت: همکاری مسوولان استانی با صنف کشاورزان در راستای مدیریت بازگشایی و جاری سازی آب زاینده‌رود راضی کننده است. کریم صفاری قهدریجانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

یک عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان از کاشت سه هزار هکتار محصول غله در شهرستان فلاورجان در سال زراعی ۱۳۹۴-۱۳۹۵خبر داد و گفت: همکاری مسوولان استانی با صنف کشاورزان در راستای مدیریت بازگشایی و جاری سازی آب زاینده‌رود راضی کننده است.
کریم صفاری قهدریجانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان اظهار کرد: رودخانه زاینده رود در سال زراعی ۱۳۹۴_۱۳۹۵ در سه مرحله در بستر طبیعی خود بازگشایی شد که در فلاورجان حدود سه هزار هکتار غله شامل ۲۲۰۰هکتار گندم و ۸۰۰هکتار جو کشت شد، البته این شهرستان نزدیک به ۲۰هزار هکتار زمین کشاورزی دارد.
وی با بیان اینکه سهم آب کشت شهرستان‌های غرب حوضه زنده‌رود در سال زراعی جاری حدود ۱۴متر مکعب بر ثانیه است، افزود: با توجه به محدودیت‌ها این آب به صورت ونش بندی از طریق کانال‌های دریافت آب سمت چپ و راست واقع در بند نکوآباد مبارکه بین مزارع شهرستان‌های فلاورجان٬ مبارکه٬ خمینی شهر٬ نجف آباد، برخوار٬ دشت مهیار و … تقسیم می‌شود، به این نحو که هفت تا هشت روز آب در کانال سمت چپ جاری است و سپس بسته شده و شش تا هفت روز نیز در کانال سمت راست به دست کشاورزان می‌رسد.
دبیر کمیته تخصصی حقابه داران غرب استان اصفهان با ابراز خشنودی از همکاری مسوولان استانی با صنف کشاورزان در راستای مدیریت بهتر جاری سازی آب زنده رود٬ تصریح کرد: کشاورزان غرب تا شرق حوضه زاینده رود نیز برای کاهش پرت آب در شرایط فعلی بیشتر تصمیم به کاشت یک نوع محصول صیفی یا غله گرفته‌اند و سعی بر کاشت همان نوع در بیشتر مزارع است.
صفاری قهدریجانی ادامه داد: با برنامه ریزی خوب تقسیم آب کشت پاییزه از سال زراعی ۱۳۹۳_۹۴ و نیز سال زراعی ۱۳۹۴_۹۵بخشی از زمین‌های خشک شده مجددا آباد و این امر تا حد کمی بر آب چاه‌ها افزوده است، همچنین مزارع نیز به دلیل کشت و کار محصولات سرسبز شده و زندگی جانوران در آن در حال شکل‌گیری است.
وی با اشاره بر اهمیت احیای زاینده رود گفت: مسوولان ارشد دولتی بر اجرای این امر تاکید خاصی دارند و راه آن نیز اجرای دقیق مصوبات طرح ۹ماده‌ای است که یکی از بندهای مهم آن ساماندهی رودخانه و جلوگیری از برداشت‌های بی رویه مانند توقف برداشت چاه‌های مجاز و غیر مجاز در مسیر رودخانه است حتی چاه‌های آب شهرداری نیز باید پلمب شود، زیرا طبق همین مصوبات صنعت و فضای سبز باید پساب را همانند کشورهای پیشرفته تصفیه و استفاده کنند..

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

https://eitaa.com/joinchat/2296250375Cf7848d8bdc