کد خبر : 16241
تاریخ انتشار : شنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۵ - ۸:۲۲
فلاورجان دیارشهدای خط شکن:

پل تاریخی فلاورجان(( پل ورگان)) تنها پل دو قوسی ایستاده روی زاینده رود!

به گزارش پایگاه خبری شهرستان فلاورجان”نیوز فلاورجان ” پل تاریخی فلاورجان با نام قدیمی”ورگان”به عنوان تنها پل دو قوسی بر روی زاینده رود در استان اصفهان است. این پل براساس کتیبه مرمرین آن دارای قدمت بیش از 400 سال و متعلق به دوره صفویان است. به گفته کارشناسان، پل ورگان به دلیل شکل قوسی آن،

به گزارش پایگاه خبری شهرستان فلاورجان”نیوز فلاورجان ”

پل تاریخی فلاورجان با نام قدیمی”ورگان”به عنوان تنها پل دو قوسی بر روی زاینده رود در استان اصفهان است. این پل براساس کتیبه مرمرین آن دارای قدمت بیش از 400 سال و متعلق به دوره صفویان است. به گفته کارشناسان، پل ورگان به دلیل شکل قوسی آن، تنها پل منحنی تاریخی در استان اصفهان به شمار می رود. پل ورگان

در جلد 10 فرهنگ جغرافیایی ایران درباره پل فلاورجان آمده است:”این پل از زمان شاه عباس صفوی و در محل به پل ورگان معروف است”. پل فلاورجان دو فرسخ با پل بابا محمود فاصله دارد. پل مزبور با پایه های سنگی دارای 140 متر طول، 5/7 متر عرض و 18 دهنه آجری است که دو دهنه آن مسدود شده است.

پایه های سنگی دهانه های پل ورگان به شیوه جناغی و با آجر ساخته شده اند 8 چشمه طاق کوچک به دل این پل راه باز کرده اند که ضمن کاهش وزن و فشار پایه ها ، آبهای طغیانی را از خود عبور میدهند و در زیبایی پل نقش بسزایی دارند.

پایه های سنگی نیز زنجیروار به هم متصل شده اند تاموج شکنها به آنها پشت بندد و به نبرد با زاینده رود روند، موج شکنها در هر دو طرف پل بصورت نیم دایره اند. کتیبه مرمرینی بر پیشانی پل نصب شده بود که تاریخ ساخت پل به سال 999ه.ق بررویش حک شده بود که اینک اثری از آن نیست. آنچه پل ورگان را از دیگر پل های ایران متمایز می سازد شکل دو قوسی پل است که برای استحکام بیشتر بدین گونه بناشده است.

سالها گذشت و روستای ورگان به شهر فلاورجان تغییر نام داد اما آنچه که در این مدت تغییر نکرده بار ارتباطیست که در طول این سالیان بر شانه های استوار پل در جریان بوده است. در ابتدا که پل ورگان ساخته شد پیوندی بود میان کاروانیان اصفهان و چهار محال اما در سال 1342ه.ش این گذرگاه کاروانرو به محل عبور و مرور کامیون هایی تبدیل شد که هر روزه در مسیر ذوب آهن اصفهان در آمد و شد بودند. برای آنکه پل در زیر بارهای سنگین وسایل نقلیه ی شانه خالی نکند پایه های پل توسط مهندسین آلمانی تقویت شد که در هر دوسوی عرشه 40 سانتیمتر شناژ بتنی بدان اضافه کرند تا بر استقامت پل بیفزایند، اینک کامیونها راه کج کرده اند اما هنوز بخشی از ارتباط مردم فلاورجان همین پل ور گان می باشد.

منبع: تابناک

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

*

code

آخرین اخبار

پنل ارسال اس ام اس - سامانه پیام کوتاه - ارسال پیامک - سامانه پیامک - پنل ارسال اس ام اس - سامانه پیام کوتاه - ارسال پیامک - سامانه پیامک - پنل ارسال اس ام اس - سامانه پیام کوتاه - ارسال پیامک - سامانه پیامک - پنل ارسال اس ام اس - سامانه پیام کوتاه - ارسال پیامک - سامانه پیامک - پنل ارسال اس ام اس - سامانه پیام کوتاه - ارسال پیامک - سامانه پیامک - پنل ارسال اس ام اس - سامانه پیام کوتاه - ارسال پیامک - سامانه پیامک - گوگل پلاس