کد خبر : 575
تاریخ انتشار : دوشنبه 18 اسفند 1393 - 0:03

حوادث ناشی از سوختگی و ترقه بازی در عروسی ها را فراتر و گسترده تر از چهارشنبه سوری است

حوادث ناشی از سوختگی و ترقه بازی در عروسی ها را فراتر و گسترده تر از چهارشنبه سوری است

حوادث ناشی از سوختگی و ترقه بازی در عروسی ها را فراتر و گسترده تر از چهارشنبه سوری دانست رئیس مرکز آموزشی درمانی امام موسی کاظم (ع) اصفهان حوادث ناشی از سوختگی و ترقه بازی در عروسی ها را فراتر و گسترده تر از چهارشنبه سوری دانست و گفت: زمستان امسال سه کشته در استان

حوادث ناشی از سوختگی و ترقه بازی در عروسی ها را فراتر و گسترده تر از چهارشنبه سوری دانست

رئیس مرکز آموزشی درمانی امام موسی کاظم (ع) اصفهان حوادث ناشی از سوختگی و ترقه بازی در عروسی ها را فراتر و گسترده تر از چهارشنبه سوری دانست و گفت: زمستان امسال سه کشته در استان به این دلیل داشتیم.

وی به حادثه فوت پسر ۲۳ ساله ای در فلاورجان به دلیل انفجار ترقه در عروسی و فوت دو نفر در قهدریجان به هنگام تهیه ترقه برای استفاده در عروسی اشاره و اضافه کرد: در خمینی شهر نیز مصدومیت ناشی از ترقه در عروسی داشتیم.

وی با تاکید بر اینکه مصدومان حوادث مربوط به ترقه بازی شب عروسی بیشتر از چهارشنبه سوری شده است خواهان توجه بیشتر مسئولان نسبت به این موضوع شد.

سوختگی بر اثر انفجار مواد محترقه غیر مجاز به ویژه ترقه در سال های اخیر بیشترین عامل مصدومیت در حوادث چهارشنبه سوری بوده است.

جوانان و نوجوانان، زیبایی و لطافت پوست خود را به درخشانی و آذرخش انفجار ترقه می بخشند و در عوض آن، سوختگی و درد را از ترقه می گیرند.

چهارشنبه سوری، یکی از آئین های ایرانیان و یک جشن بهاری است که در آخرین سه شنبه سال و پیش از رسیدن نوروز با بر افروختن آتش و پریدن از روی آن برگزار می شود.

مردم بر اساس اعتقادات سنتی خود برای دفع شر و بلا و برآورده شدن آرزوهایشان این آئین را در آرامش و شادی برگزار می کردند اما در سال های اخیر این آئین با منفجر کردن ترقه و مواد محترقه خطرناک تحریف شده و شکلی دیگر به خود گرفته است.

این تغییر رویه به حدی بوده که در سال های اخیر از چند روز مانده به آخرین شب چهارشنبه سال، نهادهایی مانند نیروی انتظامی برای برقراری امنیت و اورژانس و بیمارستان ها برای رسیدگی به مصدومان حوادث احتمالی به حالت آماده باش در می آیند.

در استان اصفهان نیز مصدومان حوادث چهارشنبه سوری به مرکز آموزشی درمانی امام موسی کاظم(ع) یا همان بیمارستان سوانح سوختگی اصفهان منتقل می شوند.

رئیس این مرکز آموزشی درمانی که به ۱۴ استان کشور خدمت رسانی می کند با اشاره به ابعاد مختلف چهارشنبه سوری بر اهمیت زیبائی انسان و از بین رفتن آن در اثر اهمال کاری در چهارشنبه سوری تاکید کرد.

*** زیبایی و پوست، قربانی اصلی حوادث چهارشنبه سوری

دکتر فریدون عابدینی با تاکید بر اینکه پوست عامل زیبایی انسان است و بیشترین نقش را در زیبایی بازی می کند اظهار کرد: پوست در برابر ضربه و فشار بالاترین مقاومت را دارد اما در برابر حرارت بسیار آسیب پذیر است.

وی افزود: اگر پوست در یک ثانیه در نزدیکی حرارت ۷۰ درجه سانتیگراد قرار گیرد همه ضخامت آن از بین می رود و در واقع می میرد.

وی با بیان اینکه انفجار ناشی از ترقه، نارنجک، بمب دستی و فشفشه ها حرارت بالایی دارد تصریح کرد: اگر پوست آسیب ببیند ما با بد شکلی و زشتی صورت و بدن مواجه می شویم.

این متخصص جراحی داخلی با تاکید بر اینکه در بهترین شرایط بازسازی و حتی با جراحی های متعدد زیبایی هیچگاه آن زیبایی اولیه بدست نمی آید و پوست به شکل نخست خود باز نمی گردد گفت: حتی اگر سوختگی پوست با لیزر و پمادهای مختلف درمان شود باز هم عوارض آن سال های سال باقی می ماند.

وی یکی از مهترین و اسفناک ترین تبعات این موضوع را انزوای فرد سوخته شده خواند و اضافه کرد: این ضربه روحی بیشتر متوجه کودکان و دختران است.

عابدینی ادامه داد: هزینه های درمان سوختگی نیز بسیار بالا و نتیجه حاصل از آن کم است.

این پزشک متخصص با بیان اینکه در اثر انفجار ناشی از ترقه و مواد محترقه علاوه بر پوست، چشم و استخوان نیز آسیب می بیند گفت: در برخی موارد انفجار مواد محترقه منجر به نابینایی و قطع عضو بویژه قطع انگشتان و دست شده است.

*** ترقه، عامل ۴۰ درصد سوختگی ها

رئیس بیمارستان سوانح و سوختگی اصفهان، ترقه و مواد محترقه غیر مجاز را عامل ۴۰ درصد سوختگی های حوادث چهارشنبه سوری عنوان و اظهار کرد: سایر سوختگی ها نیز در اثر کبریت و آتش بوده است.

وی بیشترین آسیب در حوادث چهارشنبه سوری را در ناحیه های صورت و دست با حداقل ۵۰ درصد دانست و افزود: بیشترین گروه سنی مصدوم در این حوادث ۱۵ تا ۳۵ ساله هستند.

رئیس بیمارستان سوانح سوختگی اصفهان، درصد مصدومیت مردان در حوادث چهارشنبه سوری را ۸۵ تا ۹۰ درصد اعلام و تصریح کرد: کودکان تا ۱۰ سال نیز حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد مصدومان چهارشنبه سوری را شامل می شوند.

وی فراوانی مراجعان ( بستری و سرپائی) حوادث چهارشنبه سوری در چهار سال اخیر از سال ۸۹ تا ۹۲ را به ترتیب ۳۰، ۲۲، ۳۶ و ۲۱ نفر عنوان و خاطرنشان کرد: کمتر از ۱۰ درصد این مراجعان در بیمارستان بستری شده اند و هیچ فوتی یا سوختگی وسیعی نداشتیم.

عابدینی، بیشترین درصد سوختگی در دو سال گذشته را در حد ۴۰ درصد و بر اثر آتش دانست و ادامه داد: قطع عضو نیز در دو و سه سال اخیر بدلیل انفجار ترقه در دست داشتیم.

وی روند میزان مصدومیت در حوادث چهارشنبه سوری در چهار سال اخیر را نزولی خواند و تصریح کرد: فقط در سال ۹۱ با پیک مراجعه مواجه بودیم که بیشتر آنها به صورت سرپائی و بسیار جزئی بودند.

وی فرهنگ سازی و اقدامات انجام شده در سال گذشته را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: پارسال ما چهارشنبه سوری خوبی را پشت سر گذاشتیم.

*** رسیدگی به خونریزی در اولویت است

دکتر عابدینی همچنین از مردم خواست به هنگ
ام مواجه با مصدومان حوادث چهارشنبه سوری اولویت را به مصدومانی بدهند که دچار خونریزی شدید شده اند.

وی با بیان اینکه ممکن است فردی از شدت خونریزی قبل از اینکه به سوختگی آن رسیدگی شود، فوت کند افزود: در چنین مواقعی باید ابتدا اورژانس را خبر کرد تا آنها در این زمینه اقدام کنند.

وی به حادثه فلاورجان اشاره و خاطرنشان کرد: پسر جوانی در این حادثه بدلیل انفجار ۲۵ کیلوگرم ترقه از ناحیه کشاله ران دچار خونریزی شدیدی شده بود و به جای اینکه ابتدا او را به بیمارستان فلاورجان برای جلوگیری از خونریزی ببرند او را به بیمارستان سوانح سوختگی اصفهان منتقل کردند که همین امر باعث اتلاف وقت، خونریزی زیاد و در نهایت مرگ وی شد.

این متخصص جراحی داخلی همچنین درباره سوختگی گفت: اگر فردی دچار سوختگی شده باید تا رسیدن اورژانس یا در حین انتقال وی به بیمارستان، محل سوختگی با آب سرد شستشو شود و سپس پارچه تر ( بطوریکه آب آن گرفته شده باشد) روی محل سوختگی گذاشته شود.

وی ادامه داد: در این موارد به هیچ عنوان نباید از یخ یا پمادهای سوختگی استفاده کرد.

رئیس بیمارستان سوانح سوختگی اصفهان از آماده بودن این بیمارستان، همچنین اورژانس بیمارستان الزهرا (س) و بیمارستان فیض برای حوادث احتمالی چهارشنبه سوری امسال خبر داد و گفت: در شب و روز چهارشنبه سوری، چشم پزشک متخصص نیز در بیمارستان سوختگی مستقر خواهد شد.

*** پیشگیری، بهترین درمان سوختگی

دکتر عابدینی، بهترین درمان برای سوختگی را پیشگیری از آن دانست و گفت: خانواده ها و مسئولان باید این موضوع را جدی بگیرند و آن را به خوبی مدیریت کنند.

وی با تاکید بر اینکه باید از تولید مواد محترقه خطرناک و غیر مجاز نیز جلوگیری شود اضافه کرد: این مواد علاوه بر انفجار و حرارت، صدای مهیبی تولید می کنند که وحشت آفرین است.

وی با درخواست از نیروی انتظامی و شهرداری برای در نظر گرفتن مکان هایی خارج از شهر جهت برگزاری این آئین تاکید کرد: باید برخوردها و جریمه های شدیدتر و سنگین تری با عاملان تولید، قاچاق و فروش مواد محترقه غیر مجاز صورت گیرد چراکه آنها جان مردم را تهدید می کنند.

وی که سال های گذشته بعنوان پزشک و رئیس بیمارستان سوختگی اصفهان از نزدیک در جریان حوادث چهارشنبه سوری بوده است گفت: نهادهای فرهنگی، رسانه ها، نیروی انتظامی و خانواده ها در بخش فرهنگی این موضوع باید بیشتر کار کنند و توجه کنند که با بگیر و ببندها چیزی درست نمی شود.

مدیرحوادث و فوریت های پزشکی استان اصفهان نیز در این باره به ایرنا گفت: بیشترین صدمات حوادث چهارشنبه سوری در سالهای گذشته به ناحیه دست، صورت و چشم وارد شده که این گونه صدمات غیرقابل جبران است و تا پایان عمر با افراد آسیب دیده همراه می باشد.

غفور راستین افزود: در سال گذشته بیشتر آسیب دیدگان ناشی از حوادث چهارشنبه آخر سال مردان جوان بودند که بیشتر آنها از نواحی دست، صورت و چشم مجروح و مصدوم شدند.

وی تصریح کرد: در شب چهارشنبه آخر سال گذشته هفت مورد حادثه آتش سوزی و صدمه ناشی از مواد محترقه در استان اصفهان به اورژانس گزارش شد که مصدومان توسط نیروهای امدادی اورژانس به بیمارستان منتقل شدند.

به گزارش ایرنا، نیروی انتظامی همواره بر عدم استفاده از مواد محترقه غیر مجاز و خطرناک بویژه در آئین شب آخرین چهارشنبه سال تاکید کرده است.

رییس پلیس آگاهی استان اصفهان نیز اوایل اسفند جریمه مالی در نظر گرفته شده برای نگهداری ، حمل یا فروش مواد محترقه را براساس ماده ۲۴ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، علاوه بر ضبط کالا از دو تا هفت برابر ارزش کالا و محکومیت آن را دو تا پنج سال حبس اعلام کرد.

بر اساس آمار اورژانس، حوادث چهارشنبه سوری پارسال حدود ۴۰۰ نفر را در کشور مصدوم کرد که دلیل بیشتر این مصدومیت ها استفاده از مواد محترقه غیر مجاز و ترقه بود.

.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

https://eitaa.com/joinchat/2296250375Cf7848d8bdc