کد خبر : 11047
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 دی 1394 - 18:58

وضعیت کشت سیب زمینی در استان اصفهان

پایگاه اطلاع رسانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در گزارشی وضعیت کشت سیب زمینی در این استان را مورد بررسی قرار داده است سیب زمینی مهمترین محصول زراعی است که با مجموع تولید حدود ۳۳۰ میلیون تن از سطحی بیش از یک میلیون هکتار، پس از گندم، برنج و ذرت در مرتبه چهارم جهانی قرار

rava-sebzamineپایگاه اطلاع رسانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در گزارشی وضعیت کشت سیب زمینی در این استان را مورد بررسی قرار داده است

سیب زمینی مهمترین محصول زراعی است که با مجموع تولید حدود ۳۳۰ میلیون تن از سطحی بیش از یک میلیون هکتار، پس از گندم، برنج و ذرت در مرتبه چهارم جهانی قرار دارد.
از گذشته‌های دور تاکنون کشت سیب زمینی یکی از کشت‌های اصلی استان اصفهان و به نوعی مهم‌ترین محصول کشاورزی شهرستان‌های فریدن، فریدون شهر و چادگان این استان است.
در غرب استان اصفهان ، هر سال با توجه به اقلیم این منطقه، کشت محصول سیب زمینی انجام ‌می‌شود که با توجه به کمیت تولید سیب زمینی با خرید تضمینی از کشاورزان همراه است.
آغاز کاشت سیب‌زمینی از اول خرداد و برداشت این محصول در روزهای اواسط مهراست که در این راستا ضروری است یادآور شوم که طی سال‌های اخیر سطح زیر کشت سیب‌زمینی کاهش و برداشت این محصول به دلیل استفاده از ریزمغذی، بذر اصلاح‌شده، ‌دستگاه‌های کشت مناسب و استفاده ازنظرات فنی کارشناسان جهاد کشاورزی افزایش‌یافته است بطوریکه برداشت ۲۵ تا ۵۰ تن سیب‌زمینی در هر یک هکتار را شاهد هستیم ودر حال حاضرمدیریت تعاونی روستایی خرید تضمینی سیب‌زمینی از کشاورزان را در دستور کار قرار داده و در راستای حمایت از سیب‌زمینی‌کاران است.
قیمت تعیین‌شده برای خرید تضمینی هر کیلو سیب‌زمینی ۳۶۰ تومان اعلام‌شده که درصورتی که در بازار به فروش نرسید آخرین راهکار حمایت از کشاورزی می باشد.
طرح‌های تشویقی دولت برای صادرات سیب‌زمینی به خارج از کشور مقررشده است که دولت ۱۵۰ تومان یارانه خرید را برای صادرکنندگان سیب‌زمینی پرداخت کند.
بدلیل شرایط اقلیمی‌و تنوع ارقام موجود در استان برای کشت سیب زمینی تاریخهای متفاوتی وجود دارد که عبارتند از :
کشت زمستانه: این کشت به طور معمول از اواسط بهمن شروع و تا آخر اسفند ماه ادامه دارد. عمده این کشت در قسمت‌های ‌مرکزی استان و در شهرستانهای اصفهان، فلاورجان، ،مبارکه ،نجف آباد و خمینی شهر انجام می‌گیرد. ارقام مورد استفاده در این مناطق بیشتر ارقام زودرس می‌باشند و این به دو دلیل است؛جلوگیری از برخورد با گرمای تابستان و آماده نمودن زمین برای کشت دوم .
برداشت در این نواحی معمولاً از اواسط خردادماه شروع و تا اواسط تیرماه ادامه دارد. حدود ۱۶ تا ۲۰ درصد سطح زیر کشت حدود۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ هکتار با تولید سالانه ۱۴۰ تا ۱۸۰ هزار تن از کل تولید استان مربوط به این کشت می‌باشد.
کشت بهاره : این نوع کشت بیشتر در نواحی غرب و جنوب استان که مناطق سردسیر و کوهستانی می‌باشد انجام می‌گیرد. جهت انجام این کشت از اواسط اردیبهشت تا اواسط تیرماه اقدام شده و از انواع ارقام زودرس تا دیررس به دلیل عدم محدودیت زمانی می‌توان استفاده کرد. برداشت در این مناطق از نیمه شهریور ماه آغاز و تا اواسط آبان نیز ادامه دارد. سطح زیر کشت در این مناطق سالانه بین ۱۳ تا ۱۵ هزار هکتار متغیر بوده که در شرایط فعلی به دلیل کاهش منابع آبی به حدود ۱۴هزار هکتار کاهش یافته است و تولید آن حدود از ۳۰۰تا۴۰۰ هزار تن متغییر است که در سال جاری حدود ۳۵۰هزار تن بوده است.
با توجه به مصوبات جلسه کمیته عالی سیب زمینی ورود بذور خارجی به غیر از ارقام جدید جهت مصارف تحقیقاتی در حد محدود ممنوع شده است و در سطح استان از سال ۱۳۹۱ وارداتی صورت نگرفته است .
شایان ذکر است؛ کشت سیب زمینی در ایران در زمان فتحعلی شاه قاجار توسط سرجان ملکم انگلیسی وارد ایران شد و در مناطق کشاورزی دماوند، قزوین، همدان، اصفهان، آذربایجان شرقی و غربی، زنجان و خراسان و فارس مورد کشت و کار قرار گرفت.
سیب‌زمینی گیاهی است دارای برگهای مرکب و بریده و گلهای سفید یا بنفش است، این گیاه دارای رقمهای مختلف است که آنها را به زودرس، دیررس و میانه‌رس تقسیم می‌کند و برحسب استفاده این گیاه به سیب زمینی خوراکی، علوفه‌ای و صنعتی جهت استفاده الکل یا نشاسته و یا قند تقسیم می‌شود.
در حال حاضر هر ساله در حدود ۳۳۰ میلیون تن سیب زمینی در سراسر جهان تولید می‌شود. چین، هند و روسیه بزرگ‌ترین تولید کنندگان سیب زمینی هستند.
سیب زمینی مهمترین محصول زراعی است که با مجموع تولید حدود ۳۳۰ میلیون تن از سطحی بیش از یک میلیون هکتار، پس از گندم، برنج و ذرت در مرتبه چهارم جهانی قرار دارد..

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

https://eitaa.com/joinchat/2296250375Cf7848d8bdc