کد خبر : 12059
تاریخ انتشار : چهارشنبه 30 دی 1394 - 19:39

زاینده‌رود بهمن ماه باز شود

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه بارندگی در شرق اصفهان به نسبت سال گذشته کاهش یافته است، گفت: زاینده رود باید به جای اسفند ماه در نیمه بهمن ماه برای آبیاری غلات کشت شده باز شود وگرنه محصولات دچار آسیب جدی می‌شود. اسفندیار امینی اظهار کرد: از نظر اقلیمی دشت‌های شرق

polدبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه بارندگی در شرق اصفهان به نسبت سال گذشته کاهش یافته است، گفت: زاینده رود باید به جای اسفند ماه در نیمه بهمن ماه برای آبیاری غلات کشت شده باز شود وگرنه محصولات دچار آسیب جدی می‌شود.
اسفندیار امینی اظهار کرد: از نظر اقلیمی دشت‌های شرق حوضه زنده‌رود خشک و گرم است، پس طاقت محصول در برابر کم‌آبی پایین است، اما دشت‌های غربی مانند لنجانات دارای رطوبت بالا و دمای کمتر است، بنابراین طاقت محصول در آن بیشتر است و در طول تاریخ شاهدیم که درختان بیشتری در این نواحی کاشته شده است.
وی با بیان اینکه بارش باران و برف در سرشاخه‌های زاینده رود رضایتبخش و در حد متوسط سالانه است، افزود: امسال در فصل بارندگی در شهرستان اصفهان به نسبت سال گذشته حدود ۴۰ درصد کاهش بارندگی داشته‌ایم و اگر این شرایط ادامه یابد به جای اسفند ماه باید از نیمه بهمن سال جاری آب رودخانه برای آبیاری غلات کاشت شده رها شود در غیر این صورت کشت و کار مردم شرق آسیب جدی می‌بیند.
دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان یادآور شد: پس از رهاسازی یک ماهه آب در آبان ماه سال جاری برای کشت پاییزه شرق اصفهان همانند سال گذشته حدود ۴۰ درصد از اراضی زیر غله کاری رفت.
امینی اظهار کرد: در حال حاضر مقداری از آب رودخانه توسط کانال آبرسانی روبروی میدان میوه و تره بار شهر دُرچه وارد ناژوان می‌شود تا در شهر اصفهان آبنما درست شود، در حالی که بستر طبیعی آن در فلاورجان و دُرچه که قبل از اصفهان قرار دارد کاملا خشک است و بارها کشاورزان مخالفت خود را با این کار اعلام کرده‌اند.
وی با بیان اینکه با این آبنماسازی در شهر اصفهان نگران کاهش ذخایر آب کشاورزان هستیم، خاطرنشان کرد: مسئولان باید در توزیع آب طوری عمل کنند که در شهریور ماه سال آینده حدود ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب در پشت سد ذخیره شود.
مدیرعامل کانون خبرگان کشاورزی استان اصفهان اظهار کرد: زاینده رود در شورای عالی آب به عنوان رودخانه طبیعی و دایمی به تصوب رسیده است و نباید حالتی فصلی داشته باشد و باید برای احیاء آن تلاش جدی کرد، البته منکر سود ناشی از رهاسازی موقتی برای کشت و کار شرق در راستای افزایش ذخایر آب، محیط زیست رودخانه و حتی بهبود وضعیت نسبی وضعیت تالاب گاوخونی نیستم.
منبع: ایسنا

.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 2 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

https://eitaa.com/joinchat/2296250375Cf7848d8bdc