کد خبر : 13894
تاریخ انتشار : پنجشنبه 27 اسفند 1394 - 12:52

مخالفت عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اعمال مالیات علی الراس

مخالفت عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اعمال مالیات علی الراس حجت الاسلام والمسلمین سید ناصر موسوی لارگانی در مصاحبه اختصاصی با پایگاه خبری تحلیلی صدای صنعت گفت: برای رهایی از نفت و تک محصولی بودن کشور، ‌باید به سمت درآمدهای جایگزین رفت که یکی از این درآمدها، مالیات است. اما نکته ای که قابل تامل

مخالفت عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اعمال مالیات علی الراس
حجت الاسلام والمسلمین سید ناصر موسوی لارگانی در مصاحبه اختصاصی با پایگاه خبری تحلیلی صدای صنعت گفت: برای رهایی از نفت و تک محصولی بودن کشور، ‌باید به سمت درآمدهای جایگزین رفت که یکی از این درآمدها، مالیات است. اما نکته ای که قابل تامل است، فشار مضاعف بر افراد خوش حسابی است که از گذشته مالیات پرداخت می کرده اند؛ اما در نقطه مقابل، متاسفانه دولت نتوانسته از افرادی که فرار مالیاتی داشته اند، مالیات اخذ کند.
وی ادامه داد: پرداخت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده و مالیات تکلیفی در شرایطی که رکود بر اقتصاد کشور حاکم بوده و واردات بی رویه نیز قدرت رقابت را از تولیدکنندگان داخلی سلب کرده است، شرایط دشواری را برای کارخانجات کشور ایجاد کرده است. رکود از یک سو، فشارهای مالیاتی و طلب سیستم بانکی از تولیدکنندگان از سوی دیگر، شرایط را برای تولیدکنندگان دشوار کرده است. این در حالی است که تولیدکنندگان بدهکار به سیستم مالیاتی کشور، از وزارتخانه هایی مانند، نیرو، نفت و جهاد کشاورزی مبالغ زیادی را مطالبه دارند. طلب این تولیدکننده ها با گذر زمان افزایش نمی یابد؛ اما بدهی آن ها به سیستم بانکی و مالیاتی سال به سال مشمول جریمه دیرکرد می شود.
عضو کمیسیون اقتصادی با تاکید بر اینکه دولت باید بجای اعمال فشار بر تولیدکنندگان،‌ با قاچاق کالا و فرار مالیاتی به مقابله بپردازد، اظهار داشت: به عنوان مثال در صنعت نساجی، در لابلای پتوهای وارداتی، دارو و لوازم آرایشی قاچاق وارد می کنند و پتو تقریبا بصورت رایگان وارد کشور شده و صنعت نساجی کشور را زمینگیر کرده است.
نماینده مردم فلاورجان در مجلس یکی از راه های برون رفت از وضعیت کنونی را نصب صندوق های الکترونیک عنوان کرد و افزود: دولت باید در این زمینه با نصب صندوق الکترونیک در راستای خروج از وضعیت کنونی گام بردارد. اگر قرار بر دریافت مالیات بر ارزش افزوده باشد، نباید تمامی گروه ها درگیر آن شوند و مالیات ۹ درصدی ارزش افزوده فقط باید از مصرف کننده نهایی دریافت شود و مالیات بر ارزش افزوده، همانجا از طریق صندوق الکترونیک به حساب سازمان امور مالیاتی واریز شود.
حجت الاسلام والمسلمین موسوی لارگانی یکی از مشکلات اساسی شرکت ها و کارخانجات کشور را‌ اعمال مالیات علی الراس دانست و تصریح کرد: طبیعتا کارخانه ها نیز توان پرداخت مالیات علی الراس را ندارند، زیرا گاهی اوقات مبلغ مالیات اعمال شده حتی از ارزش کارخانه نیز بیشتر است.
وی با انتقاد از آمار اعلام شده در خصوص ایجاد شغل در کشور، گفت: متاسفانه معلوم نیست مبنای اعلام ایجاد یک میلیون و پانصد هزار شغل در کشور چیست. در حالیکه به عنوان مثال در استان اصفهان، حدود ۸۰ هزار نفر در سال ۹۴ بیکار شده اند، مشخص نیست که یک میلیون و پانصد هزار شغل ایجاد شده در کدام بخش ها بوده است! این آمار و ارقام برای مردم تعجب آور است. اعلام این آمار و ارقام در حالی صورت گرفته است که بعضی از شرکت ها با ۲۰ درصد ظرفیت خود کار می کنند و واردات بی رویه نیز توان رقابت را از تولیدکنندگان داخلی سلب کرده است.
عضو کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه در قانون جدید مالیاتی که اخیرا به تصویب رسید و شورای نگهبان نیز آن را تایید نمود، مالیات علی الراس ممنوع شده است؛ اظهار داشت: با وجود ممنوع بودن مالیات علی الراس، متاسفانه هنوز مالیات علی الراس اعمال می شود؛ در حالیکه دفاتر شرکت ها و کارخانجاتی که مالیاتشان علی الراس محاسبه شده است نشان دهنده کاهش درآمد آن هاست. این کارخانجات در سال های گذشته به علت رونق اقتصادی، درآمدزا بوده اند؛ اما اکنون با توجه به رکود اقتصادی، درآمدی نداشته اند.
حجت الاسلام والمسلمین موسوی لارگانی در پایان گفت: سازمان امور مالیاتی می اندیشد که شرکت ها و کارخانجات برای فرار از پرداخت مالیات می خواهند آن ها را فریب بدهند؛ اما این تفکر اشتباه است. اکنون به علت رکود، محصولات کارخانجات بزرگ انبار شده است. کارخانجات به علت فقدان درآمد به شرکت آب، گاز و برق بدهکارند. بیش از سه میلیون تن آهن آلات از طریق قانونی وارد کشور شده است که به تعدیل نیروی کارخانه های داخلی منجر شده است. لذا اگر به فکر تولید و افزایش درآمدهای غیرنفتی هستیم، باید از واردات بی رویه جلوگیری کنیم. سازمان امور مالیاتی نیز باید به کارخانه ها اعتماد کند؛ زیرا تولیدکننده هرگز دروغ نمی گوید و مثل روز روشن است که رکود باعث کاهش درآمد آن ها و عدم توانایی در پرداخت مالیات شده است. بنده نیز به عنوان عضو کمیسیون اقتصادی مجلس مخالف محاسبه مالیات به صورت علی الراس هستم.
لازم به ذکر است که اعمال مالیات های غیر معقول بر شرکت هایی همچون آریان فولاد که در زمینه اشتغالزایی و کارآفرینی خدمات قابل توجهی را به میهن عزیزمان نموده است، مشکلات بیشماری را برای این شرکت ایجاد کرده است. ضروری است تا دولت محترم، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان امور مالیاتی با تجدید نظر در نحوه اعمال مالیات بر شرکت ها، در راستای حمایت از تولید ملی و جلوگیری از واردات بی رویه گام بردارند..

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

https://eitaa.com/joinchat/2296250375Cf7848d8bdc