کد خبر : 39349
تاریخ انتشار : شنبه 3 فروردین 1398 - 12:15

پل تاریخی فلاورجان، تنها پل دوقوسی بر روی زاینده رود 

پل تاریخی فلاورجان، تنها پل دوقوسی بر روی زاینده رود 

پل تاریخی فلاورجان با نام قدیمی”ورگان”به عنوان تنها پل دو قوسی بر روی زاینده رود در استان اصفهان است. این پل براساس کتیبه مرمرین آن دارای قدمت بیش از ۴۰۰ سال و متعلق به دوره صفویان است.

شهرستان فلاورجان سومین شهرستان کشور از نظر تراکم جمعیتی با مساحتی در حدود ۳۱۰ کیلومتر مربع در طول جغرافیایی ۳۰ دقیقه و۵۱ درجه و عرض جغرافیایی ۳۴ دقیقه و ۳۲ درجه در فاصله ۴۴۲ کیلومتری تهران قرار دارد. مرکزیت این شهرستان شهر فلاورجان است. و ارتفاع آن از سطح دریا۱۶۰۰مترمی باشد

براساس بررسی های انجام شده سابقه سکونت بشر وزندگی اجتماعی در این شهرستان دست کم به حدود شش هزار سال پیش برمی گردد.یافته های باستان شناختی و کشف محوطه های باستانی از حضور جوامع پر جمعیت ویکجانشین در دشت فلاورجان در اواخر هزاره پنجم قبل از میلاد حکایت دارد. همچنین کشف سنگ نگاره های متعددی از نقوش حیواناتی چون کل، بزکوهی و گونه هایی از گربه سانان در کوه ها وصخره های شهر ستان نشانگر حضور فعال جوامع شکارچی در دوران پیش از تاریخ و غنای طبیعت و حیات وحش این شهرستان درگذشته های بسیاردور دارد.

شهرستان تاریخی  فلاورجان  با داشتن ۴۶۴ اثر باستانی پس از کاشان، اردستان و نطنز جزو چهارمین شهرستان تاریخی استان اصفهان است.و از ۴۶۴ اثر باستانی، ۲۷ اثر در فهرست آثار ملی قرار گرفته و تعدای دیگر  هم در حال ثبت ملی است یکی از آثار تاریخی شهرستان فلاورجان  پل تاریخی فلاورجان با نام قدیمی”ورگان است تنها پل دو قوسی و منحنی بر روی زاینده‌رود است. این پل متعلق به دوره  صفویان است که در ادامه در مورد آن توضیح داده شده است

پل تاریخی فلاورجان، تنها پل دوقوسی بر روی زاینده رود 

پل تاریخی فلاورجان با نام قدیمی”ورگان”به عنوان تنها پل دو قوسی بر روی زاینده رود در استان اصفهان است. این پل براساس کتیبه مرمرین آن دارای قدمت بیش از ۴۰۰ سال و متعلق به دوره صفویان است. به گفته کارشناسان، پل ورگان به دلیل شکل قوسی آن، تنها پل منحنی تاریخی در استان اصفهان به شمار می رود.

با بازگشایی آب  زاینده رود در نوروز۹۸ برای حفظ میراث فرهنگی و بناهای تاریخی   وگذر آن از پل تاریخی  ورگان طروات و شادابی  خاصی  برای مردم به ارمغان آمده و موجب رونق گردشگری و ایجاد شادابی و شور و نشاط اجتماعی نزد مسافران و بازدیدکنندگان این اثر تاریخی بی نظیر شده است

در جلد ۱۰ فرهنگ جغرافیایی ایران درباره پل فلاورجان آمده است:”این پل از زمان شاه عباس صفوی و در محل به پل ورگان معروف است”. پل فلاورجان دو فرسخ با پل بابا محمود فاصله دارد. پل مزبور با پایه های سنگی دارای ۱۴۰ متر طول، ۵/۷ متر عرض و ۱۸ دهنه آجری است که دو دهنه آن مسدود شده است.

پایه های سنگی دهانه های پل ورگان به شیوه جناغی و با آجر ساخته شده اند ۸ چشمه طاق کوچک به دل این پل راه باز کرده اند که ضمن کاهش وزن و فشار پایه ها ، آبهای طغیانی را از خود عبور میدهند و در زیبایی پل نقش بسزایی دارند.

پایه های سنگی نیز زنجیروار به هم متصل شده اند تاموج شکنها به آنها پشت بندد و به نبرد با زاینده رود روند، موج شکنها در هر دو طرف پل بصورت نیم دایره اند. کتیبه مرمرینی بر پیشانی پل نصب شده بود که تاریخ ساخت پل به سال ۹۹۹ه.ق بررویش حک شده بود که اینک اثری از آن نیست. آنچه پل ورگان را از دیگر پل های ایران متمایز می سازد شکل دو قوسی پل است که برای استحکام بیشتر بدین گونه بناشده است.

سالها گذشت و روستای ورگان به شهر فلاورجان تغییر نام داد اما آنچه که در این مدت تغییر نکرده بار ارتباطیست که در طول این سالیان بر شانه های استوار پل در جریان بوده است. در ابتدا که پل ورگان ساخته شد پیوندی بود میان کاروانیان اصفهان و چهار محال اما در سال ۱۳۴۲ه.ش این گذرگاه کاروانرو به محل عبور و مرور کامیون هایی تبدیل شد که هر روزه در مسیر ذوب آهن اصفهان در آمد و شد بودند. برای آنکه پل در زیر بارهای سنگین وسایل نقلیه ی شانه خالی نکند پایه های پل توسط مهندسین آلمانی تقویت شد که در هر دوسوی عرشه ۴۰ سانتیمتر شناژ بتنی بدان اضافه کرند تا بر استقامت پل بیفزایند، اینک کامیونها راه کج کرده اند اما هنوز بخشی از ارتباط مردم فلاورجان همین پل ور گان می باشد.

 

 

 .

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

https://eitaa.com/joinchat/2296250375Cf7848d8bdc