کد خبر : 21693
تاریخ انتشار : جمعه 10 دی 1395 - 11:50

نشست مناظره با عنوان «حوادث ۸۸ فتنه یا اعتراض مدنی» برگزار شد

در سالروز حماسه ۹ دی جلسه مناظره ای با عنوان «حوادث ۸۸ فتنه یا اعتراض مدن» با حضور اساتید ارائه دهنده، منتقد و داور در حوزه علمیه حضرت فاطمه(س) فلاورجان برگزار شد.  جلسه مناظره‌ای با عنوان “حوادث ۸۸ فتنه یا اعتراض مدنی”، به مناسبت حماسه ۹ دی امروز در حوزه علمیه حضرت فاطمه(س) فلاورجان با

در سالروز حماسه ۹ دی جلسه مناظره ای با عنوان «حوادث ۸۸ فتنه یا اعتراض مدن» با حضور اساتید ارائه دهنده، منتقد و داور در حوزه علمیه حضرت فاطمه(س) فلاورجان برگزار شد.
 جلسه مناظره‌ای با عنوان “حوادث ۸۸ فتنه یا اعتراض مدنی”، به مناسبت حماسه ۹ دی امروز در حوزه علمیه حضرت فاطمه(س) فلاورجان با حضور حجت‌الاسلام مجید نیکان به‌عنوان استاد ارائه‌دهنده، حجت‌الاسلام محمود حقیقی به عنوان استاد منتقد و حجت‌الاسلام علیرضا ناجی به عنوان استاد داور برگزار شد.

حجت‌الاسلام نیکان به عنوان استاد ارائه‌دهنده، در ابتدای جلسه درباره اصطلاح فتنه براساس آیات و روایات گفت: در قرآن کریم سه گروه در جریان فتنه بیان شدند، گاهی فتنه بین دو گروه کافر  و مخالف، گاهی بین دو گروه مسلمان و غیرمسلمان که نمونه بارزش در جنگ‌های صدر اسلام شاهد بودیم و قسم سوم بین دو گروه از مؤمنان «وَإِنْ طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ اقْتَتَلُوا» که نمونه این دسته در دوران حکومتی حضرت علی(ع) و جریان فتنه طلحه و زبیر و نیز دوران کنونی در زمان انقلاب شاهد بودیم.

وی در ادامه درباره فتنه سال ۸۸ و ریشه‌های آن بیان داشت: قضیه فتنه سال ۸۸ از خاکستری زیر آتش واقعه کوی دانشگاه سال ۷۸ آغاز شد که بین دو جریان که هر دو منصوب به انقلاب بودند اتفاق افتاد و برخورد رهبر معظم انقلاب به دعوت از متخلفان برای استفاده از راهکارهای قانونی، و عدم اعتنای آنان به این مسأله اصلی‌ترین دلیل برای فتنه بودن این حادثه در سال ۸۸ است.

حجت‌الاسلام نیکان به برخی از حوادث فتنه ۸۸ اشاره کرد و افزود: تخریب اموال عمومی، ایجاد تزلزل با استفاده از شعار الله‌اکبر، نامه‌نگاری افراد حتی قبل از آغاز انتخابات و هشدار به آغاز شدن یک فتنه، اعترافات دستگیرشدگان که قضیه تقلب در انتخابات رمز اغتشاش بوده، درخواست تشکیل کمیته صیانت از انتخابات همه گواه فتنه بودن حوادث سال ۸۸ است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: دانستن این واقعه به‌عنوان یک اعتراض مدنی نباید همراه با اردوکشی‌های خیابانی باشد و این اتفاق نه یک اعتراض مدنی که یک آشوب و فتنه بود و اگر بگوییم در آن زمان جو خفقان و عدم آزادی بیان وجود داشته، در دولت کنونی هم بسیاری از مناظرات را شاهد بودیم که لغو شده و نگاه دو سویه دولتمردان را به این قضیه شاهد بودیم.

استاد حوزه علمیه در تحلیل حوادث فتنه ۸۸ خاطرنشان کرد: پیش‌زمینه‌های فتنه ۸۸ نه به مسائل داخلی که به خارج از کشور و کشورهای معارض بر می‌گردد که زمینه‌چینی‌های آن قبل از انتخابات و بعد از انتخابات کلید خورد و عملی شد و حصر اهل فتنه نه در همان زمان که یک سال بعد به خاطر عملکرد آن‌ها اتفاق افتاد.

حجت‌الاسلام محمود حقیقی به عنوان استاد منتقد در این مناظره در نقد سخنان استاد ارائه دهنده افزود: تعیین مصداق کردن این‌گونه وقایع و تطبیق آن با حوادث تاریخی نیازمند متخصصین این امر است و این شبیه‌سازی‌ها باید با دقت بیشتری صورت گیرد و الا مجبوریم خیلی از انقلابیون را از دایره جذب حداکثری خارج کنیم. آنچه در جریان حوادث سال ۸۸ باید به درستی تبیین شود، ریشه‌یابی و علت‌یابی این جریان است.

وی در ادامه بیان داشت: برخورد نادرست با افکار مخالف، نبود فضای آزاد نقد و عمار گونه روشنگری نکردن در قبل از وقوع حوادث و عدم پاسخگویی مناسب به شبهات فکری و نظری از عوامل وقوع چنین جریاناتی خواهد بود، چنان‌که شهید مطهری در یکی از نوشته‌هایش آورده: راه حفظ معتقدات اسلامی با جلوگیری از افکار و عقاید پاسداری نمی‌شود بلکه فقط با منطق، آزادی دادن، مواجه صریح و رک با افکار مخالف قابل پاسداری است.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه خاطرنشان کرد: سه عامل بقاء و حفظ انقلاب از دیدگاه شهید مطهری، ادامه دادن مسیر عدالت‌خواهی، احترام به آزادی‌ها و حفظ استقلال مکتبی است. با وجود این سه عامل اگر منطق و پشتوانه فکری قوی وجود نداشته باشد چگونه می‌خواهیم مکتب و ایدئولوژی خود را به دنیا صادر کنیم وقتی قدرت مواجه با افکار مخالف را نداریم.

وی در ادامه بیان داشت: عقبه حوادث سال ۸۸ شبهات نظری، اجتماعی و سیاسی است که موج اعتراضات مردمی را برانگیخته و به فتنه ختم شد و ما طبق فصل سوم قانون اساسی باید حق راهپیمایی، نقد سازنده و آزادی بیان را به مردم بدهیم تا فریاد عدالت‌خواهی مردم همیشه بلند و جلوی خیلی از فسادها و تبعیض‌ها را بگیرد و در فتنه۸۸ خیلی از مردم اسیر موج شدند و معاندین خارج از نظام، متأسفانه سوار بر موج شده و فتنه را طراحی کردند.

حجت‌الاسلام حقیقی در ادامه نقد خود گفت: ما نباید به بهانه روشنگری و بصیرت دهی، پای روی اخلاق سیاسی گذاشته و باعث دوقطبی کردن و دامن زدن به اختلافات شویم.

حجت‌الاسلام علیرضا ناجی، به عنوان استاد داور در این مناظره، گفت: محل بحث در معنای فتنه آیه شریفه «وَاتَّقوا فِتنَهً لا تُصیبَنَّ الَّذینَ ظَلَموا مِنکُم خاصَّهً وَاعلَموا أَنَّ اللَّهَ شَدیدُ العِقابِ» است که در اصطلاح به معنای نزاع میان دو یا چند نفر است که تشخیص خوب یا بد بسیار سخت است که در این بحث منظور همین معنای فتنه است.

وی در پایان جلسه با بیان سخنانی از رهبر معظم انقلاب درباره فتنه ۸۸ افزود: فتنه ۸۸ تنها آن چیزی نبود که در خیابان از سوی تعدادی آدم دیده شد، این چیز ریشه‌دار بود، اهدافی داشتند زمینه‌ها و مقدمات فراوانی برایش چیده شد و هدف‌های خطرناکی دنبال این کار بود که با این برخوردهای سیاسی و امنیتی حل نمی‌شد، یک حرکت عظیم مردمی لازم داشت که حرکت ۹دی بود که آمدند بساط فتنه گران را در هم چیدند.

منبع :  رسا

.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

https://eitaa.com/joinchat/2296250375Cf7848d8bdc