کد خبر : 48237
تاریخ انتشار : پنجشنبه 21 اسفند 1399 - 22:17

اخبار مسکن از دل شهر تا حاشیه‌های شهر اصفهان

اخبار مسکن از دل شهر تا حاشیه‌های شهر اصفهان
در استان اصفهان قیمت مسکن از اوایل فصل تابستان سال ۱۳۹۷ افزایش قابل توجهی داشته و چند درصد به قیمت مسکن در محله‌های مختلف استان اصفهان نیز اضافه شده است.

اصفهان،‌ سومین شهر بزرگ کشور از لحاظ جمعیت و وسعت است که از شهرهای مهم تاریخی ایران نیز محسوب می‌شود. این شهر زمانی پایتخت ایران بوده و به همین دلیل از قدیم تا به امروز مورد توجه شهرنشینان بوده است. شهری که تراکم جمعیتی بالایی دارد و جمعیت در بخش‌های مختلف آن ساکن شده‌اند. قیمت مسکن در شهر اصفهان با توجه به محله، سن بنا،‌ متراژ و… متغیر است. برخی از محله‌های آن قیمت بالایی به نسبت دیگر محله‌ها دارند؛ به طوری که قیمت زمین در آنجا با محله‌های اعیان‌نشین تهران برابری می‌کند. اما این روزها که بازار مسکن در رکود به سر می‌برد، همچنان نیز شاهد گرانی‌ در هر مترمربع در این کلان‌شهر هستیم.
افزایش قیمت مسکن در استان اصفهان
هر چند این روزها بازار مسکن دورهٔ رکود خود را سپری می‌کند؛ اما همچنان در استان اصفهان قیمت مسکن از اوایل فصل تابستان سال ۱۳۹۷ افزایش قابل توجهی داشته و چند درصد به قیمت مسکن در محله‌های مختلف استان اصفهان نیز اضافه شده است. افزایش قیمتی که همچنان نیز با شیوع ویروس کرونا وجود دارد.
کاهش تعداد قراردادهای مسکن در سال ۹۹
بر اساس داده‌های وزارت راه و شهرسازی در اواخر سال ۱۳۹۸ حدود ۷۱ قرارداد در استان اصفهان ثبت شد که این تعداد در اوایل سال ۱۳۹۹ به ۱۸ قرارداد رسید. این آمار نشان دهندهٔ کاهش ۷۴ درصدی تعداد معاملات در استان اصفهان است.
مقایسهٔ قیمت مسکن در اصفهان در سال ۹۸ و ۹۹
در فروردین‌ماه سال ۹۸ میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در استان اصفهان، حدود ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود، که این مقدار در اواخر سال ۹۸ به حدود ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید. این میزان در فروردین ۹۹ با کاهش چشمگیر ۱۷ درصدی با مبلغی در حدود ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید. کاهش و افزایش قیمت سبب شد تا معاون بازآفرینی و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان، از تدابیر جدید دولت برای کوتاه کردن دست دلالان از بازار مسکن خبر دهد. این تدابیر باعث می‌شود تا دیگر کسی با دید سرمایه‌گذاری وارد بازار مسکن نشود و قیمت‌ها به ثبات بیشتری برسند. در نتیجه متقاضیان مسکن می‌توانند به سایت‌های ثبت آگهی املاک مانند سایت دیوار به نشانی divar.ir مراجعه کنند و با انتخاب شهر اصفهان و محلهٔ مورد نظرشان،‌ محدودهٔ قیمت واحد مسکونی را تعیین کنند. افراد می‌توانند از بین هزاران آگهی مربوط به فروش مسکن،‌ آگهی مورد نظرشان را پیدا کرده و برای قرارداد با فروشنده، پای میز معامله بنشینند.
گرانی مسکن و پناه بردن به حاشیه‌ٔ شهر اصفهان
این روزها به دلیل غیرعادی شدن قیمت مسکن در استان اصفهان، بسیاری از افراد قدرت خرید یا حتی اجارهٔ مسکن را ندارند و برای گذران زندگی مجبورند در حاشیه‌ٔ شهر اصفهان زندگی کنند. زیرا قیمت‌ها در استان اصفهان بدون هیچ دلیل مشخص و بیشتر به ارادهٔ مالکان بالا رفته است. به همین دلیل این روزها مشاوران املاک در این شهر سر شلوغی ندارند و بر خلاف آن‌ها مشاوران املاک حاشیهٔ شهر اصفهان بسیار درگیر هستند. افرادی که درآمدشان حداقلی است، مجبورند به حاشیه‌ٔ شهر بروند تا با ۱۰۰ میلیون تومان شاید بتوانند در مناطق پایین شهر، خانه‌ای مناسب اما کوچک خریداری کنند.

دلیل افزایش قیمت مسکن در استان اصفهان
به عقیدهٔ بعضی از کارشناسان، مسکن مهر، باعث افزایش قیمت مسکن در این شهر شده است. به اعتقاد برخی دیگر، تورم کاذب به جان نرخ مسکن در این سال‌ها افتاده است. البته ناگفته نماند که افزایش قیمت مصالح مسکن، خدمات مهندسی و بیمهٔ ساختمان به همراه دستمزد کارگران،‌ تاثیر زیادی بر قیمت تمام شدهٔ مسکن گذاشته که در نتیجهٔ آن تفاوت فاحشی بین قیمت آپارتمان و زمین در این شهر ایجاد شده است. در این میان، فعالیت مشاوران املاک نیز بی‌تاثیر نیست و یکی از عوامل موثر در افزایش قیمت مسکن محسوب می‌شود. زیرا از زمانی که فروشنده تصمیم به فروش مسکن می‌گیرد تا زمانی که خریدار آن را خریداری می‌کند،‌ همواره بنگاه‌داران مسکن هستند که نقش مهمی در تعیین و تعریف قیمت، ایفا می‌کنند. اما این مشکل به هر دلیلی که باشد، قابل حل شدن است. اگر مسئولان این حوزه، برنامه‌ریزی درستی در این زمینه داشته‌ باشند و دست به کار جهادی بزنند، بی‌شک مسئلهٔ گرانی افسار گسیختهٔ مسکن حل خواهد شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

https://eitaa.com/joinchat/2296250375Cf7848d8bdc