کد خبر : 17019
تاریخ انتشار : یکشنبه 17 مرداد 1395 - 14:38

رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان در بیانیه‌ای به مناسبت روز خبرنگار؛ناامنی شغلی و دریافتی‌های نامطلوب، مهم‌ترین معضل خبرنگاران کشور

سید ناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان ورئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان٬   در مجلس به مناسبت روز خبرنگار (۱۷ مرداد ماه) بیانیه ای صادر کرده که به شرح زیر است: بار دیگر هفدهم مرداد ماه، روز ملی خبرنگار فرا رسیده و فرصتی برای قدردانی از تلاش و زحمات اصحاب رسانه فراهم گشته است. هجده

سید ناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان ورئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان٬   در مجلس به مناسبت روز خبرنگار (۱۷ مرداد ماه) بیانیه ای صادر کرده که به شرح زیر است:

بار دیگر هفدهم مرداد ماه، روز ملی خبرنگار فرا رسیده و فرصتی برای قدردانی از تلاش و زحمات اصحاب رسانه فراهم گشته است. هجده سال پیش در چنین روزی، محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی در مزار شریف به دست طالبان به شهادت رسید و جان بر سر پیمان حرفه‌ای خویش نهاد. این واقعه تلخ و دردناک در دومین سال استقرار دولت وقت، با ایده‌پردازی همکاران خبرنگار شهید در خبرگزاری جمهوری اسلامی و با استقبال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ایده نامگذاری، و تصویب آن در شورای فرهنگ عمومی، به عنوان “روز خبرنگار” در تقویم کشور ثبت و همواره گرامی داشته شده است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز همیشه ۱۷ مرداد را فرصتی برای قدردانی از جایگاه و منزلت روزنامه‌نگاران کشور برشمرده و این روز را هر سال گرامی می‌دارد.

به باور بنده فرا رسیدن روز خبرنگار همچنین فرصتی است برای یادآوری مشکلات و مصائب فراوان و موانع متعدد و سختی که روزنامه‌نگاران با آنها روبرو هستند. ناامنی شغلی و دریافتی‌های نه چندان مطلوب در مقایسه با فعالان رسانه در کشورهای توسعه یافته، به واقع مهم‌ترین معضل خبرنگاران در شرایط امروز کشور است که رخداد آن، خبرنگاران را برای امرار معاض و تأمین نیازهای اساسی خود با مشکلات عدیده‌ای روبرو ساخته است. از سوی دیگر، روز خبرنگار نباید به مراسمی تشریفاتی تبدیل شود بلکه در این روز باید قدردانی واقعی از خبرنگاران به عنوان جان بر کفان سپهر آگاهی و اطلاع‌رسانی به عمل آید.

به اعتقاد حقیر، خبرنگاران چشم و چراغ بیدار و آگاه جامعه برای کشف حقیقت و اطلاع‌رسانی اخبار و رویدادها بوده و می‌توانند با ارزیابی و نقد منصفانه و به دور از سیاه‌نمایی، مجموعه حاکمیت اعم از دولت و سایر نهادهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را در اداره امور مختلف کشور یاری داده و با یادآوری غفلتها و کاستی‌ها و تلاش برای رفع و حل آنها، جامعه و کشور را در مسیر توسعه و کامیابی بیش از پیش قرار دهند.

روزنامه‌نگاران مسئول و منصف، به راستی دل در گرو منافع ملی دارند و افرادی هستند که تنها به نقل و روایت رویدادها نمی‌پردازند بلکه با عشق به مردم و تلاش حرفه‌ای، واقعیت‌ها و ظرفیت‌‌های ملی را معرفی کرده و با کژی‌ها و ناراستی‌ها به مبارزه برمی‌خیزند.

در مسیر توسعه و اعتلاش کشور، به یقین خبرنگاران و روزنامه نگاران در گردش اخبار و اطلاعات در جامعه بهترین و کم هزینه‌ترین ناقدان قدرت و ناظران دلسوز بر عملکرد دستگاه‌ها و نهادها هستند که می‌توانند با همکاری دولت و سایر نهادهای رسمی زمینه‌های مشارکت مسئولانه عموم مردم را در اداره امور مملکت امکان‌پذیر سازند، به واقع می‌توان خبرنگاران مسئولیت‌شناس را که با شجاعت قابل تحسین قدم در این مسیر حساس نهاده‌اند مشاوران امین و ناصحان مشوق مدیران ارشد، مجریان و دیگر فعالان و کنشگران عرصه اجتماع دانست.

با توجه به استقرار نظام مردمسالاری در جمهوری اسلامی ایران و حضور همیشه در صحنه و فعالانه مردم در انتخابات مختلف انتظار دارم همه ارکان اجرایی، تقنینی و قضایی کشور با تأکید بر اجرای قانون اساسی و به ویژه فصل حقوق ملت، پاسدار حقوق اجتماعی و آزادی‌ها به ویژه آزادی بیان و مطبوعات باشند.

دولت یقین داشته باشد بدون وجود مطبوعات مستقل، مردمسالاری دینی تحقق نخواهد یافت و به همین دلیل انتظار داریم زمینه را برای کار آزادانه و مسئولانه روزنامه نگاران هموار سازد و حمایت‌ها و خدمات صنفی لازم، ضروری و مکفی را به روزنامه نگاران ارائه دهد تا پشتوانه‌های حمایتی از فعالیت این قشر که به عنوان یکی از پیامدهای دموکراسی و به عنوان رکن چهارم نظام‌های مردمسالار فعالیت می‌کنند فراهم شود.

با گرامیداشت یاد و خاطره شهید محمود صارمی و دیگر جانباختگان عرصه قلم و آگاهی روز خبرنگاران را به تمامی تلاشگران جبهه دانایی و جهادگران عرصه اطلاع‌رسانی تبریک و تهنیت عرض می‌نمایم./

ایان پیام

.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

https://eitaa.com/joinchat/2296250375Cf7848d8bdc