کد خبر : 37897
تاریخ انتشار : دوشنبه 3 دی 1397 - 12:44

توضیح مدیرکل دامپزشکی اصفهان در خصوص «ذبح الاغ» درفلاورجان

توضیح مدیرکل دامپزشکی اصفهان در خصوص «ذبح الاغ» درفلاورجان

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: دامپزشکی متولی کشتارگاه‌هایی دارای مجوز بوده که در این کشتارگاه‌ها موردی درخصوص ذبح الاغ یافت نشده است.

شهرام موحدی در خصوص فیلمی که چندی پیش در فضای مجازی با موضوع ذبح الاغ در یکی از باغ‌های فلاورجان منتشر شد، توضیح داد: با همکاری دستگاه‌های دیگر این موضوع را مورد بررسی قرار دادیم و در نهایت متوجه شدیم در جای دیگری الاغ‌ها کشتار شده و به باغ آورده شده بودند.

موحدی خطاب به کسانی که چنین فیلم‌هایی را منتشر می‌کنند گفت: در صورت مشاهده تخلف باید اطلاع‌رسانی درست صورت پذیرد نه اینکه باعث تشویش اذهان عمومی شود زیرا مردم نیازمند آرامش فکری هستند اما اگر فردی از مسیر قانونی اطلاع‌رسانی انجام داد و نتیجه‌ای نگرفت، بازتاب آن را در شبکه‌های مجازی منتشر کند.

وی تصریح کرد: احداث کشتارگاه برعهده بخش خصوصی است و برای بخش خصوصی سودآوری کافی ندارد زیرا یک کشتارگاه سرمایه‌ای بین ۱۵۰ میلیارد تا ۴۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد؛ بنابراین کشتارگاه‌ها منطقه‌ای که فرآورده‌های آن در شهرهای اطراف توزیع می‌شود، می‌تواند جایگزین مناسبی برای ایجاد کشتارگاه‌های متعدد باشد.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان افزود: بارها هشدار داده‌ایم که ذبح دام خارج از کشتارگاه تخلف بوده و نیازمند آن هستیم که در صورت مشاهده چنین امری، حتما از طریق سامانه ۱۵۱۲ به سازمان دامپزشکی اطلاع داده شود.

اظهار کرد: بهداشت در جامعه دامی یعنی بهداشت در جامعه انسانی و یکی از دلایل اهمیت این مسئله هم‌پوشانی سلامت انسان‌ها و حیوانات در بسیاری از موارد است.

وی افزود: واکسیناسیون دام در اواخر اسفند و اوایل فروردین‌ماه باید انجام شود اما در بسیاری از موارد زمان واکسن دام رد می‌شود؛ زمانی که اعتبار در زمان مناسب نباشد، پس از آن حتی با چند برابر آن هزینه نیز هیچ ثمری ندارد.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان در خصوص ابتلای تعداد زیادی از مردم شهر اصفهان به سالک تصریح کرد: مشکلات بسیاری در این حوزه وجود دارد مانند بیماری نهفته در شیر یا ماهی قزل‌آلا یا ده‌ها نمونه دیگر اما چون ناپیدا است، صدای اعتراضی را به همراه ندارد و برخی از بیماری‌ها مانند سالک ممکن است واکنش‌های زیادی را از سوی مردم در پی داشته باشد.

وی اضافه کرد: حدودا ۱۷۰۰ عامل عفونی در انسان وجود دارد که بیش از نیمی از آن قابل انتقال از دام به انسان است، معمولا صعب العلاج‌ترین و کشنده‌ترین بیماری در این دسته قرار دارد؛ هاری، سالک، جنون گاوی، آنفلوآنزای پرندگان و بسیاری از بیماری‌های دیگر هستند که در دسته بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان قرار می‌گیرد.

موحدی با اشاره به تفکر غلط در خصوص برخورد با سگ‌های ولگرد در سطح شهر، خاطر نشان کرد: باید مکان‌هایی وجود داشته باشد که سگ‌ها زنده‌گیری و در آنجا جراحی و تیمار و در نهایت وارد محیط زیست شود زیرا اگر این حیوانات رها نشوند مابقی سگ‌ها بیشتر غذا خورده و توله آوری بیشتری می‌کنند.

وی درخصوص بازرسی‌های سازمان دامپزشکی استان خاطرنشان کرد: در نتیجه بازرسی از کشتارگاه‌های سطح استان، از ابتدای سال از ورود ۱۱۰ تن گوشت و فراورده‌های گوشتی به چرخه توزیع و تحمیل هزینه‌های بسیار به حوزه درمان جلوگیری شد..

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

https://eitaa.com/joinchat/2296250375Cf7848d8bdc