کد خبر : 47965
تاریخ انتشار : شنبه 24 آبان 1399 - 15:28

میزان تغییر قیمت ماشین های ایران خودرو در تابستان ۹۹ چقدر بوده؟

میزان تغییر قیمت ماشین های ایران خودرو در تابستان ۹۹ چقدر بوده؟

از ابتدای سال ۱۳۹۹ همان‌طور که در سال ۹۸ پیش بینی شده بود، خرید خودرو از کارخانه به راکدترین حالت خود در چند سال اخیر رسید. چرا که بر خلاف پیش‌بینی‌هایی که برای افزایش ده درصدی قیمت خودرو در این سال شده بود، مجوزی برای افزایش ۲۵ درصدی در هر سه ماه صادر شد که به خودروسازان اجازه دهد قیمت خودرو را در پایان سال تا صد درصد افزایش دهند.

 

از آغاز سال ۹۹ همانطور که پیشبینی میشد، فروش خودروسازان داخلی به حالت راکد درمی­آمد. چرا که پیشبینی شده بود خودروسازان داخلی ده درصد افزایش قیمت در سال جدید داشته باشند اما مجوزی از سوی دولت صادر شد که خودروسازان داخلی میتوانند هر سه ماه تا ۲۵ درصد افزایش قیمت داشته باشد یعنی تا آخر سال میتوانند افزایش صد در صدی داشته باشند.

با بالا رفتن قیمت ارز و سکه و دیگر کالاهای اساسی، خودرو نیز وارد جمع کالاهای سرمایه ای شد و قیمت ماشین های ایران خودرو نیز با این افزایش قیمت ها همگام شد. در این مقاله از همراه مکانیک میخواهیم به بررسی قیمت برخی از خودروهایی بپردازیم که در تابستان سال ۹۹ بیشترین افزایش قیمت را در میان خودرو های ایران خودرو داشته اند. خودروهایی که در عرض سه ماه حدود صد میلیون تومان افزایش قیمت داشته اند.

سوزوکی گرند ویتارا، با دویست و سی و پنج میلیون تومان افزایش در تابستان رکورددار افزایش قیمت

هرچند سوزوکی گرند ویتارا در سال ۱۳۸۵ به عنوان یک شاسی بلند شهری به بازار آمد اما موتور پرحجم آن و قدرت و دوام فنی نسبتا مناسب باعث شد که این خودرو بتواند نظر طرفداران خودروهای آفرودی را هم به خود جلب کند. به همین دلیل ایران خودرو چند سال پس از حضور گرند ویتارا در ایران تصمیم گرفت که حجم موتور آن را از ۲ لیتر تا ۲٫۴ لیتر افزایش دهد. با این حال باز هم این پیشرانه حجیم با قدرت ۱۶۹اسب بخاری خود نتوانست آن‌چنان که باید انتظارات را از یک خودرو اسپرت برآورده کند. چیزی که باعث شده قیمت یک میلیارد و صد و هفتاد میلیون تومانی سوزوکی گرند ویتارا  در مقابل رقبای قدرتمندی چون هیوندای سانتافه و توسان، نه تنها غیرمنطقی بلکه عجیب به نظر برسد.

پژو ۲۰۰۸ با صد و هفتاد میلیون تومان افزایش قیمت، رتبه دوم جدول رکوردداران

 

پژو ۲۰۰۸ یکی دیگر از خودروهای ساخت ایران خودرو است که در حال حاضر با قیمت ۹۵۰ میلیون تومان عرضه می‌شود و از رده بالاهای قیمت ماشین های ایران خودرو محسوب می شود. این خودرو یک کراس اوور جمع و جور است که در تابستان ۹۶ وارد ایران شد. پژو ۲۰۰۸ از همان ابتدا به دلیل داشتن یک طراحی جسورانه و مدرن توانست در دل خریداران جای خود را باز کند. در کنار این‌ها استفاده از پیشرانه‌ای که قبلا امتحان خود را در بعضی از محصولات سیتروئن پس داده است، نقطه قوت این زیباروی فرانسوی به شمار می‌رود. این پیشرانه که به فناوری توربو شارژ مجهز شده، می‌تواند قدرتی برابر ۱۶۴ اسب بخار و گشتاوری ۲۴۰ نیوتن متری ایجاد کند. هماهنگی این پیشرانه با یک گیربکس شش سرعته خودکار باعث شده که هر راننده‌ای از شتاب‌گیری ۸٫۳ ثانیه‌ای این خودرو احساس رضایت کند.

اما بخش فنی تنها نقطه رضایت ‌بخش پژو ۲۰۰۸ نیست. ابعاد مناسب در کنار استفاده از پنجره‌های جانبی بزرگ باعث شده که دید راننده چه در قسمت جلو و چه در قسمت عقب تا حد زیادی بهبود پیدا کند. محدودیت دید عقب که مشکلی اساسی در خودروهای کراس اوور به شمار میاید، در پژو ۲۰۰۸ حل شده به نظر می‌رسد.

افزایش قیمت صد و بیست میلیون تومانی، رتبه سوم را در جدول افزایش قیمت تابستان ۹۹ به تندر ۹۰ پلاس اتوماتیک اختصاص داد

 

 

تندر ۹۰ یکی از محصولات پژو فرانسه است که علی‌رغم ظاهری که به نظر بسیاری از افراد چندان زیبا نبود، توانست به فروش خوبی در ایران دست پیدا کند. همین موضوع باعث شد که شرکت ایران خودرو تصمیم به مونتاژ نمونه دیگری از تندر ۹۰ با نام تندر ۹۰ پلاس اتوماتیک بگیرد. با این حال خروج اروپایی‌ها از صنعت خودروسازی ایران، توقف مونتاژ تندر ۹۰ پلاس اتوماتیک را خیلی زودتر از زمانی که انتظار می‌رفت، به دنبال داشت. این خودرو از یک پیشرانه ۱٫۶ لیتری برای تامین توان خود استفاده می‌کند. استفاده از این پیشرانه در کنار گیربکس JHQ سبب شده که تندر ۹۰ پلاس اتوماتیک  به یک خودروی اقتصادی از نظر میزان مصرف سوخت و همچنین میزان استهلاک تبدیل شود. این پیشرانه قدرتی برابر ۱۰۵ اسب بخار  و گشتاوری در حدود ۱۴۰ نیوتن متر را برای تندر ۹۰ پلاس اتوماتیک به ارمغان می‌آورد. که این موضوع توانسته تندر ۹۰ پلاس اتوماتیک را به یک خودروی مناسب برای رفت و آمدهای شهری تبدیل کند. در تندر ۹۰ پلاس اتوماتیک  کلاچ سیمی جای خود را به کلاچ هیدرولیکی داده است که می‌تواند به خوبی از پس مشکلات رایج گیربکس JHQ بربیاید.

 

افزایش قیمت ماشین های ایران خودرو در تابستانی که گذشت به حدی بود که در یک دهه اخیر بی سابقه بود. و جالب تر اینکه هنوز هم برخی کارشناسان معتقدند این افزایش قیمت نتوانسته ضرر وارده به خودروسازان داخلی را جبران کند و این شیب افزایشی هنوز باید ادامه پیدا کند. این در حالیست که خودروهایی که برای قشر ضعیف جامعه تولید میشد به خودروهای لوکس تبدیل شده اند و خریدنشان برای قشر ضعیف جامعه دیگر ممکن نیست. البته در چند روز اخیر بعلت پیروزی بایدن و ریزش دلار باید منتظر کاهش بیشتر قیمت ها بود. و دید آیا قیمت خودروها مخصوصا قیمت ماشین های ایران خودرو تثبیت پیدا میکند یا خیر. همچنین برای اطلاع از قیمت لحظه ای خودرو میتوانید به همراه مکانیک سر بزنید.

 

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

https://eitaa.com/joinchat/2296250375Cf7848d8bdc