کد خبر : 13468
تاریخ انتشار : چهارشنبه 12 اسفند 1394 - 14:20

زیارتگاه سارا خاتون شهر پیر بکران پس از سرقت کتیبه‌هایش ثبت ملی می‌شود

پس از سرقت‌های سریالی کاشی‌ها، این بار سارقین علاقه‌مند به دزدی کتیبه‌ها کردند و درپی این سرقت ثبت ملی اثر تاریخی ما، در دستور کار میراث فرهنگی قرار گرفت. فریدون الهیاری مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص سرقت کتیبه‌ی زیارتگاه

پس از سرقت‌های سریالی کاشی‌ها، این بار سارقین علاقه‌مند به دزدی کتیبه‌ها کردند و درپی این سرقت ثبت ملی اثر تاریخی ما، در دستور کار میراث فرهنگی قرار گرفت.
فریدون الهیاری مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص سرقت کتیبه‌ی زیارتگاه سارا خاتون درشهر پیربکران شهرستان فلاورجان  گفت: این سرقت حدود یک ماه پیش اتفاق افتاد. این زیارتگاه ثبت ملی میراث نشده است و توسط انجمن کلیمیان اداره می‌شود.
4220749_173
وی در خصوص عدم ثبت این اثر گفت: سازمان حدود ۵ تا ۶ سال پیش، پیشنهاد ثبت این اثر را به انجمن داد اما چون به عنوان مکان مذهبی و گورستان استفاده می‌کردند، اجازه داده نشد.
الهیاری تصریح کرد: پس از این اتفاق، به دستور استاندار اصفهان ما پیگیر این موضوع شدیم و پس از تعاملات و مذاکره با انجمن کلیمیان، آنها هم به این نتیجه رسیدند که اگر ثبت ملی می‌شد، دیگر این شرایط پیش نمی‌افتاد. ما نیز این موضوع را در دستور کار خود قرار دادیم و با تأکید استاندار، پیگیر موضوع هستیم.
گفتنی است، زیارتگاه سارا خاتون‌ (سارح بن بشر) در شهر پیر بکران، شهرستان فلاورجان واقع شده است، این اثر با قدمتی هزار ساله دارای درب و کتیبه سنگی به ابعاد ۶۰ در ۸۰ سانتی‌متر بود که حدود یک ماه پیش مورد دستبرد قرار گرفت.
جالب است هم‌زمان با سرقت این کتیبه سارا خاتون، دو کتیبه‌ی سنگی و یک کتیبه‌ی کاشی‌کاری شده مسجد جامع بابل نیز مفقود شده است. با این سرقت‌های زنجیره‌ای کتیبه‌ها باید منتظر سرقت بیستون کرمانشاه، تکه سنگ‌های تخت‌جمشید و … باشیم..

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

https://eitaa.com/joinchat/2296250375Cf7848d8bdc