کد خبر : 17101
تاریخ انتشار : دوشنبه 18 مرداد 1395 - 21:06

صدور دستور ویژه برای رسیدگی به وضعیت مسجد تاریخی اشترجان

باتوجه به دستورمهندس هدایت فرماندار شهرستان فلاورجان جهت رسیدگی به وضعیت به وجود آمده برای مسجد تاریخی اشترجان وبا بازدید کارشناسان فرمانداری اقایان مباشری ،دهقان وپیگیری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  شهرستان فلاورجان  اقدامات عمرانی که باعث تخریب نمای داخلی مسجد تاریخی جامع اشترجان شده است متوقف گردید مسجد جامع اشترجان در شهر  ایمان

باتوجه به دستورمهندس هدایت فرماندار شهرستان فلاورجان جهت رسیدگی به وضعیت به وجود آمده برای مسجد تاریخی اشترجان
وبا بازدید کارشناسان فرمانداری اقایان مباشری ،دهقان وپیگیری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  شهرستان فلاورجان  اقدامات عمرانی که باعث تخریب نمای داخلی مسجد تاریخی جامع اشترجان شده است متوقف گردید
مسجد جامع اشترجان در شهر  ایمان شهر  و به استناد کتیبه های تاریخی آن ، در سال ۷۱۵ به دستور خواجه فخرالدین محمدبن محمود بن علی اشترجانی ساخته شده است این مسجد یکی از نمونه های نفیس معماری ایلخانی از اواخر سلطنت محمد خدابنده (اولجایتو) به شمار می آید.

وسعت مسجد جامع اشترجان ۵۰۰/۱مترمربع (۳۰×۵۰متر) است. این بنا از خشت و آجر ساخته شده، و در دیواری از خشت محصور گشته است . مسجد دارای دو ورودی است . ورودی اصلی در شمال بنا و ورودی دیگر در شرق آن قرارگرفته است. هیچ یک از این دو بر محورهای اصلی ساختمان جای ندارد. دو ایوان بر محور شمالی – جنوبی و ۳ شبستان در شمال، شرق و غرب صحن مرکزی ساخته شده است. گنبد خانه بزرگ مقصوره در پشت ایوان جنوبی جای دارد. بدین ترتیب، این عناصر بر محور بودن کلی طرح درونی مسجد تأکید دارند.
سردر ورودی اصلی که در نیمه شرقی ضلع شمالی بنا قرار گرفته و بیش از ۱۲ متر ارتفاع دارد. در دو طرف ایوانیکه سر در را تشکیل میدهد ، بقایای دو مناره دیده میشودکه تنها یک سوم آنها هنوز برپاست..

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

https://eitaa.com/joinchat/2296250375Cf7848d8bdc