کد خبر : 18408
تاریخ انتشار : جمعه 19 شهریور 1395 - 8:51

نظر وزیر فرهنگ عراق و سفیر کشورمان در عراق در مورد آثار کریم تخشا هنرمند فلاورجانی

اولین نمایشگاه اختصاصی نگارگری موزه ای هنرمند صاحب سبک ایرانی از شهرستان فلاورجان ‘کریم تخشا قهفرخی’ با عنوان ‘پرنده ای از شرق’ روز چهارشنبه با حضور وزیر فرهنگ عراق و سفیر و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سالن نمایشگاه وزارت فرهنگ عراق گشایش یافت. وزیر فرهنگ عراق نیز در این نمایشگاه در جمع خبرنگاران

اولین نمایشگاه اختصاصی نگارگری موزه ای هنرمند صاحب سبک ایرانی از شهرستان فلاورجان ‘کریم تخشا قهفرخی’ با عنوان ‘پرنده ای از شرق’ روز چهارشنبه با حضور وزیر فرهنگ عراق و سفیر و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سالن نمایشگاه وزارت فرهنگ عراق گشایش یافت.

وزیر فرهنگ عراق نیز در این نمایشگاه در جمع خبرنگاران تاکید کرد که تکنیک هنری که در این نمایشگاه عرضه شده ٬شاید در عراق وجود نداشته باشد اما در داخل ایران دارای عمر طولانی است و دقت و ظرافت هنرمند در ریزه کاری ها و جزییات کوچک نهفته است.82166526-70896805
‘فریاد راوندوزی’ اضافه کرد: نمایشگاه در راستای پروتکل همکاری مشترک که قبلا بین وزارتخانه های فرهنگ دو کشور امضا شده ٬برگزار شده است و در راستای این پروتکل ٬فعالیت های فرهنگی و هنری بین ایران و عراق گسترش پیدا خواهد کرد.
وی ادامه داد که فرهنگ بهترین پل همکاری بین دو ملت ایران و عراق است که باعث تعمیق و پایداری روابط می شود و بر همین اساس دو طرف مصمم به گسترش این همکاری ها هستند.
سفیر کشورمان در عراق نیز در این نمایشگاه ٬استقبال عمومی از نمایشگاه نگارگری موزه ای ایران را در بغداد بسیار خوب ارزیابی کرد.
‘حسن دانایی فر’ گفت که دو کشور بنا دارند همکاری های فرهنگی و هنری را در بخش های مختلف از جمله سینما، تئاتر، نگارگری، نقاشی و موضوع های مختلف گسترش دهند.
وی از روند گسترش مناسبات فرهنگی و هنری دو کشور ابراز خرسندی کرد وگفت که مناسبات در بخش فرهنگ و هنر بین دو کشور با سرعت بیشتری نسبت به سایر بخش ها به جلو حرکت می کند.
از طرفی مدیر کل اداره هنرهای زیبای وزارت فرهنگ عراق نیز از توافق دو طرف برای برگزاری نمایشگاه اختصاصی عراق در تهران خبر داد.
‘شفیق مهدی’ گفت که هنوز تاریخ دقیق این نمایشگاه مشخص نشده است اما در راستای پروتکل همکاری فرهنگی و هنری بین دو کشور٬ قرار است در آینده نزدیک این نمایشگاه اختصاصی عراق در تهران برپا شود.
وی خاطر نشان کرد که با توجه به این که این سبک نگار گری در عراق وجود ندارد ٬مقرر شد یک کارگاه آموزشی ویژه توسط استاد کریم تخشا در بغداد برای هنرمندان و علاقه مندان عراقی برگزار شود تا با این شیوه جدید آشنایی پیدا کنند.
یکی از هنرمندان و منتقدان هنری عراق درباره کارهای استاد کریم تخشا گفت: این هنرمند ایرانی به شیوه ای دقیق و زیبا که در آن می توان الهام گرفتن از اشعار ‘عمر خیام ‘را مشاهده کرد، به نوعی ماهرانه از نگارگری موزه ای، گریزهایی به مینیاتور و ریزه کاری نیز زده است.
‘قاسم العزاوی’ با اشاره به وجود رگه هایی از این هنر در تاریخ هنری عراق اضافه کرد که نمونه هایی از این گونه نگارگری ها را در کارهای ‘یحیی الواسطی’ هنرمند عراقی دوره عباسیان دیده می شود که ‘جواد سلیم’ هنرمند معاصر عراقی نیز از آن در کارهایش بهره برده است.
وی درباره کارهای استاد کریم تخشا افزود: استاد کریم تخشا در انجام کارهای خود کاملا آگاهانه عمل کرده و دارای دیدگاه مشخصی است که به صورتی هنرمندانه و دقیق آن را در تابلوهای خود منعکس کرده است.
العزاوی که مدیر بخش فرهنگی در اداره کل هنرهای زیبا است، با اشاره به مشترکات بسیار فرهنگی ، دینی و اجتماعی ٬از گسترش بیش از پیش مناسبات هنرمندان و بخش های مختلف فرهنگی و هنری دو کشور حمایت کرد.
وزیر فرهنگ عراق بعد از بازدید از نمایشگاه و تقدیم یکی از کارهای استاد تخشا به وی که شامل نقاشی اسکناس عراقی روی بشقاب است ٬در دفتر یادبود این نمایشگاه ابراز امیدواری کرد که همکاری های فرهنگی و هنری بین دو ملت دوست و همسایه ایران و عراق گسترش روز افزون پیدا کند.
نمایشگاه نگارگری موزه ای استاد کریم تخشا با همکاری و همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و هماهنگی با وزارتخانه های فرهنگ عراق و ایران به مدت دو روز در بغداد برگزار شده است.
منبع :ایرنا.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

https://eitaa.com/joinchat/2296250375Cf7848d8bdc